به گزارش شمال اصفهان؛به نقل از اصفهان امروز: از نگهبان دم در ورودی گرفته تا تمامی پرسنل بیمارستان از تولد این نوزاد خاص اطلاع داشتند و با روی خوش راهنمایی می کردند. در اتاقی که بیمار بستری بود افراد مختلف حضور داشتند. زنی میانسال با لباس بیمارستان و از اتاق عمل بازگشته با سرمی به […]

به گزارش شمال اصفهان؛به نقل از اصفهان امروز: از نگهبان دم در ورودی گرفته تا تمامی پرسنل بیمارستان از تولد این نوزاد خاص اطلاع داشتند و با روی خوش راهنمایی می کردند. در اتاقی که بیمار بستری بود افراد مختلف حضور داشتند. زنی میانسال با لباس بیمارستان و از اتاق عمل بازگشته با سرمی به دست در حالت نیمه هشیار روی تخت بود. در کنارش زن میانسال دیگری که گفتند مادر شوهر است، مشغول دلجویی و رسیدگی به وی و البته عروس جوانش بود که روی صندلی کنار تخت در حالی نشسته و نوزاد کوچک و زیبایی را در آغوش داشت و در حینی که با شیشه به او شیر می داد چشمان خیس و پف کرده اش گویای این بود که ساعت ها اشک ریخته است. دختر جوان دیگری که خود را عمه نوزاد معرفی کرد به جمع این اتاق اضافه شد و پس از در آغوش کشیدن نوزاد به سمت تخت و زن میانسال رفت و صورت مادر را بوسید.
حال و هوای عجیبی بر این اتاق حکم فرما بود و در ادامه مشخص شد که مادر نوزاد به علت ناتوانی و نارسایی در بارداری، از رحم جایگزین مادرش استفاده کرده و این نوزاد را مادربزرگش زایمان کرده بود.
وقتی خواستیم حس مادر بزرگ را در این لحظه بخصوص جویا شویم همه با صدای آرام گفتند که فعلا هنوز هشیار نیست و توانایی سخن گفتن ندارد اما در ادامه زمانی که زن جوان حس خود را گفت، مادرش با بلندترین صدایی که در آن حالت ناتوانی داشت، گفت : «چه حسی زیباتر از این است در رحمی که دخترم رشد کرد اکنون نوه ام را پرورش دادم؟…»
از ۱۷ سالگی می دانستم هرگز باردار نخواهم شد
در نوجوانی مشکلات فیزیولوژیکی و تغییرات غیر معمول در خود احساس کردم و پس از مراجعه به پزشک متوجه شدیم که به دلیل کوچک بودن بیش از حد معمول رحم ‏ام هرگز باردار نخواهم شد. همان زمان در پی راهکاری برای حل این موضوع بودیم که پزشک در خصوص رحم اجاره‌ای و انتقال جنین به رحم بارور فردی دیگر را پیشنهاد داد و مادر بنده از پزشک پرسید آیا امکان دارد که او این کار را برای فرزندم انجام دهد و پزشک هم اعلام کرد در صورت مثبت بودن آزمایش‌های معمول و سلامت جسمی ایشان این امکان وجود خواهد داشت.
همسرم و خانواده اش خیلی خوب با این قضیه کنار آمدند
علی رغم اینکه خودم از سنین پایین با این مسئله کنار آمده بودم اما می‌دانستم که در ازدواجم می‌تواند تأثیرگذار باشد، بنابراین موضوع را موقع خواستگاری با همسرم درمیان گذاشتم و ایشان هم از من یک روز زمان خواست تا فکر کند. پس از آن هم با اعلام موافقت خود با این ازدواج به‌ من گفت که این مشکل ممکن است برای خیلی از زوج ها پیش آید و بعد از ازدواج مشخص شود بنابراین ما هم می‌توانیم از پس حل آن بر آییم.
احساسم قابل وصف نیست…
از زمانی که مادرم به جای من پا به ماه شد لحظه لحظه با او بودم و دائم با فرزندم که در رحم مادرم رشد می‌کرد صحبت می‌کردم اما باورش برایم سخت بود که این اتفاق واقعا در حال رخ دادن است تا زمانی که نوزاد متولد شد و او را در آغوش گرفتم. آن لحظه و احساسی که داشتم وصف ناپذیر است. هم چنین در طول این مدت بارها و بارها مورد پرسش‌های مشابه در خصوص این بارداری منحصر به فرد قرار می‌گرفتم که پاسخ دادن به آن واقعا برایم خسته کننده و گاهی زجر آور می نمود و اکنون که تمامی این سختی ها به پایان رسیده واقعا می توانم نفسی تازه کنم و حلاوت مادر شدن و در آغوش کشیدن فرزندم را با تمام وجود احساس کنم…
دکتر اسدا… کلانتر: نخستین رحم اجاره ای گروه مرکز باروری اصفهان در سال ۱۳۷۳ اتفاق افتاد
دکتر کلانتر می‌گوید: استفاده از رحم اجاره ای یا رحم جایگزین در کشور ما قدمتی بالاتر از سه دهه دارد و در مرکز باروری اصفهان اولین بار این اتفاق در سال ۷۳ با موفقیت رخ داد. در ادامه هم موارد زیادی داشتیم که مراجعه کرده و از این سیستم برای فرزند دار شدن خود استفاده کرده اند. سیستم رحم اجاره ای یا رحم جایگزین به دلایل مختلف قابل استفاده است اعم از اینکه مادر یا بصورت مادر زادی رحم ندارد و یااینکه با مشکلاتی در ارتباط با رحم خود مواجهه می باشند. همچنین مسائلی مانند حاملگی های ناموفق وعدم توانایی رحم مادر در نگه داشتن جنین و یا مشکلاتی که در اثر حاملگی ممکن است برای مادر اتفاق بیفتد که سلامتی و یا جان او را به خطر بیندازد و دلایل متعدد دیگر که در نهایت منجر به این می شود زوج ها تصمیم بگیرند جنین خود را در رحم جایگزین پرورش دهند.
همراهی و ایثار خانواده ها در این زمینه امری پسندیده است
در مراجعین متعدد مشاهده شده که خانواده‌ها اعم از مادر، خواهر زن و یا خواهر شوهر به عنوان رحم جایگزین استفاده شده‌اند که در هر حال بایستی این همکاری و همراهی را واقعا ستود که خانواده ها به خوبی با این مسئله کنار می آیند. بخصوص که مادران در این زمینه اعلام آمادگی می‌کنند و به نوعی می‌خواهند نارسایی و ناتوانی فرزند خود را جبران کنند.
البته مواردی هم داشته‌ایم که مادر و دختر حتی از شهر دیگر مراجعه کرده و در اصفهان اقدام به این عمل کرده اند و البته به اقوام و آشنایان خود اعلام کرده اند که به دلایلی اعم از انتقالی شغلی همسر به آن شهر نقل مکان کرده اند و مادر نیز برای کمک و نگهداری از دختر باردار خویش ایشان را همراهی کرده است در حالیکه در حقیقت این دختر بوده که مشغول به نگهداری از مادر خویش بوده است.
شیر دادن برای مادر نابارور امکان پذیر است
علی‌رغم اینکه مادرانی که نمی‌توانند فرزند خود را در رحمشان پرورش دهند و در این زمینه نارسایی دارند لیکن امکان شیردهی برای ایشان فراهم است. به این ترتیب که از ماه ششم می‌توان داروهایی به این مادران داد که تا زمان زایمان و تولد نوزاد، شیرمادر را نیز به همراه داشته باشد که البته با شروع شیرخوارگی نوزاد میزان این شیر نیز افزایش می یابد و مادر می تواند خود به نوزادش شیر دهد.
توصیه جدی به زوج های جوان: قبل از هرچیز به ناباروری مراجعه کنید!
با توجه به بالا رفتن سن ازدواج که به دلایل مختلف رخ داده و ممکن است اجتناب ناپذیر نباشد لیکن متأسفانه شاهد آن هستیم که زوج ها پس از ازدواج به دلایل مختلفی اقدام به فرزند داری را به تعویق بیندازند از جمله اینکه اول زندگی است و می‌خواهیم کمی پس انداز کنیم یا اینکه همچنان مشغول تحصیل هستیم یا اینکه بچه هنوز زود است و یا خیلی موارد دیگر که باعث می شود مدت طولانی از این امر فاصله بگیرند و زمانی که اقدام به فرزند داشتن می‌کنند مشکلات متعدد ایجاد شده و بعضا مادر را با خطرات بزرگی مواجه می‌کنند که شاید هرگز قابل جبران نباشند.
در این خصوص باید اذعان داشت که زوج ها به هر دلیل و تصمیمی که برای تعویق انداختن و پیشگیری ازحاملگی دارند ابتدا باید به مراکز ناباروری مراجعه کرده و شرایط خود را مورد بررسی قرار دهند و در ادامه با روش های مناسب با وضعیت خود اقدام به پیشگیری داشته باشند تا بدین ترتیب از بروزهرگونه خطرات احتمالی ممانعت به عمل آید.

نویسنده : مینا عباسپور