به گزارش شمال اصفهان؛به نقل از فارس،مجید بیجندی عصر امروز در مراسم افتتاح دستگاه برآورد دید افقی (RVR) اظهار کرد: هواشناسی استان اصفهان به‌عنوان بزرگ‌ترین اداره هواشناسی کشور از نظر تعداد افراد و نیروی انسانی در حال فعالیت است. وی افزود: بزرگ‌ترین ابرکامپیوتر موجود در بین دستگاه‌های اجرایی بعد از دانشگاه صنعتی اصفهان متعلق به […]

به گزارش شمال اصفهان؛به نقل از فارس،مجید بیجندی عصر امروز در مراسم افتتاح دستگاه برآورد دید افقی (RVR) اظهار کرد: هواشناسی استان اصفهان به‌عنوان بزرگ‌ترین اداره هواشناسی کشور از نظر تعداد افراد و نیروی انسانی در حال فعالیت است.

وی افزود: بزرگ‌ترین ابرکامپیوتر موجود در بین دستگاه‌های اجرایی بعد از دانشگاه صنعتی اصفهان متعلق به اداره کل هواشناسی استان اصفهان است با مرکز دیتاسنتر که تمام اطلاعات جوی کشور به‌عنوان یک محل امن در آن جمع‌آوری می‌شود.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان بحث کاربردی شدن هواشناسی و استفاده آن در امور روزمره مردم را از مباحث دیگر اداره هواشناسی برشمرد و بیان کرد: در این راستا طرح تهک (توسعه هواشناسی کاربردی) به‌عنوان طرحی برای ارتباط بی‌واسطه با کاربر طی دو سال و نیم گذشته با جامعه کشاورزی در کشور کلید خورد که در استان اصفهان طی یازده ماه گذشته سه تهک دیگر در حوزه‌های آلودگی هوا، میراث فرهنگی و گردشگری و عمران و ترابری آغاز شد.

مجید بیجندی با اشاره به طرح تهک در حوزه آلودگی هوا افزود: برای توسعه در این حوزه پیشرفته‌ترین دستگاه موجود دنیا را از محل اعتبارات ملی خریداری و نصب کردیم که عموم می‌توانند گزارش لحظه‌ای و برخط آن را بر روی پایگاه اینترنتی اداره کل هواشناسی و یا با استفاده از اپلیکیشن هواشناسی به‌صورت لحظه‌ای و آنلاین مشاهده کنند.

وی در ادامه به معرفی مرکز هواشناسی اصفهان به‌عنوان جانشین پیش‌بینی در کشور اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی وقوع در مرکز هواشناسی اصفهان نسبت به سال گذشته رشد قابل‌توجهی را داشته و امروز با ضریب بالای ۹۰ درصد احتمال وقوع پیش‌بینی‌ها صورت می‌گیرد.

 مدیرکل هواشناسی استان اصفهان هواشناسی اصفهان را به‌عنوان مرکز هشدار سریع غرب و مرکز کشور معرفی کرد و اظهار داشت: این اداره پیش‌بینی‌های دریایی را نیز علاوه بر پیش‌بینی‌هایی که انجام می‌دهد مطابق با شمال و جنوب کشور صادر می‌کند.

مجید بیجندی با اشاره به افزایش ۱۲۰ درصدی اعتبارات عمرانی و افزایش ۱۰ درصدی اعتبارات هزینه‌ای این اداره گفت: با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده‌ایم باران‌سنجی‌های سنتی در سطح استان را به سامانه‌های دیتا گیری مجهز کردیم که به‌صورت آنلاین دیتاهای آن‌ها برای پایش خشک‌سالی در استان برای ادارات ارسال می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به رقم اعتباری پروژه از منابع استانی به میزان یک‌میلیارد و پانصد میلیون تومان و تأمین مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات سازمان مرکزی هواشناسی کشور برای خرید جفت سنسور  RVR، گفت: از ۲۵ اردیبهشت‌ماه ۹۴ که قرارداد را با شرکت مورد نظر برای تأمین سانسورهای RVR امضا کردیم تا به امروز مدت ۹ ماه گذشت تا توانستیم این پروژه را به نتیجه برسانیم.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان در پایان با اشاره به تخصیص منطقه‌ای برای نصب رادار در منطقه حبیب‌آباد تصریح کرد: استان اصفهان با شرایط استراتژیکی که دارد و مرکز هشدار سریع غرب و مرکز کشور است، نیاز داریم تا بتوانیم به سنجش پدیده‌های زود وقوع مانند طوفان‌های شش ماه اول سال و بارندگی‌ها مجهز شویم و امیدواریم به‌زودی شاهد راه‌اندازی رادار هواشناسی استان اصفهان با اعتباری بالغ‌بر ۱۰ میلیارد تومان باشیم.