به گزارش شمال اصفهان ؛ به نقل از ایرنا و به نقل از روابط عمومی فرمانداری اصفهان، فضل الله کفیل در هشتمین جلسه کارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار شهرستان اصفهان افزود: با همکاری انجمن شن و ماسه و اداره منابع طبیعی، ۱۲ هکتار از اراضی واقع در منطقه قهاب که براثر برداشت های […]

به گزارش شمال اصفهان ؛ به نقل از ایرنا و به نقل از روابط عمومی فرمانداری اصفهان، فضل الله کفیل در هشتمین جلسه کارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار شهرستان اصفهان افزود: با همکاری انجمن شن و ماسه و اداره منابع طبیعی، ۱۲ هکتار از اراضی واقع در منطقه قهاب که براثر برداشت های غیرمجاز و تخلیه نخاله ها تخریب شده بود، تسطیح و نهالکاری شد.
وی با اشاره به برداشت های شخصی از معادن شن، خواستار نظارت دستگاه های مختلف برای کنترل و پیشگیری از اینگونه برداشت های غیرمجاز شد.
کفیل با اشاره به آسیب کوره های گچ بر روی منابع طبیعی، بر تغییر کاربری این کوره ها نیز تأکید کرد.
وی با تأکید بر رعایت حقوق مالکین معادن گچ، خواستار تشکیل کمیته ای جهت تصمیم گیری برای ارائه راهکارهای سازنده در حل مشکلات ناشی از پدیده گرد و غبار شهرستان شد.
در این جلسه مقرر شد کمیته ای متشکل از نمایندگان صنعت و معدن، محیط زیست، منابع طبیعی و جهادکشاورزی نسبت به تعیین تکلیف کاربریهای جایگزین و ارائه راهکار برای بیش از ۶۴ کوره تولید گچ منطقه قهاب محمدآباد اقدام کنند.
بر اساس تحقیق های صورت گرفته مشخص شد که بیشترین منابع گردو غبار در شعاع ۵۰ کیلومتری کلانشهر اصفهان مربوط به منطقه سگزی است.
کارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار بنا به ابلاغیه استاندار اصفهان برای تعیین تکلیف کوره های آجر وگچ، آهک، شن و ماسه در محدوده ۵۰ کیلومتری کلانشهر اصفهان در فرمانداری اصفهان تشکیل شده است.
فرمانداری های اصفهان، برخوار و شاهین شهر و میمه، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان از اعضای این کارگروه هستند.

** استفاده از آب شرب در آبیاری فضای سبز و باغ یک خط قرمز است
فرماندار اصفهان همچنین گفت: استفاده از آب شرب در آبیاری فضای سبز و باغ یک خط قرمز است و با بهره برداران غیرمجاز آب شرب برخورد قانونی خواهد شد.
کفیل در جلسه ‘ساماندهی و مدیریت مصرف صحیح آب شرب و جلوگیری از برداشت ها و مصارف غیرمجاز آب شرب روستایی’ افزود: بهره برداران غیرمجاز آب شرب باید در اسرع وقت تعیین تکلیف شده و با آنها برخورد قانونی صورت پذیرد.
وی تصریح کرد: امسال نسبت به سال گذشته با مشکلات جدی آب شرب مواجه هستیم و باید از تمام دستگاه ها و ظرفیت های موجود برای ساماندهی و مدیریت وضعیت موجود کمک بگیریم.
فرماندار اصفهان با اشاره بر اینکه ۳۸ هزار هکتار از اراضی شهرستان اصفهان زیر کشت است، افزود: به علت کاهش بارندگی ها در سرشاخه های اصلی زاینده رود, با کمبود جدی آب در حوزه های مختلف شرب, صنعت و کشاورزی مواجه هستیم و در این راستا باید با برنامه ریزی و مدیریت درست مصرف به خصوص در آب شرب، شاهد کاهش مشکلات ناشی از کمبود آب باشیم.
کفیل اقدامات صورت گرفته توسط اداره کل آب و فاضلاب استان را در خصوص فرهنگ سازی برای کاهش مصرف آب بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: باوجود این اقدامات، در مدیریت مصرف، تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله داریم.
وی بر انجام اقدامات لازم در خصوص کاهش مصرف آب شرب روستایی تأکید کرد و افزود: مشترکین پرمصرف حوزه روستایی در مجموعه های مختلف باید شناسایی شده و با آنها برخورد قانونی شود.
فرماندار اصفهان همچنین بر کنترل و محصور کردن منابع ذخیره آب روستاها تأکید کرد.
استاندار اصفهان نیز پیش از این گفته بود: ائمه جمعه، فرمانداران، رسانه ها و مسئولان ذیربط باید مردم را در باره شرایط خشکسالی سخت پیش رو آگاه کنند.
رسول زرگرپور ادامه داد: ۸۰ درصد از استان در معرض خشکسالی شدید و بسیار شدید قرار دارد.
حوضه زاینده رود از دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری تشکیل شده که ۹۳ درصد از مساحت و ۹۸ درصد از جمعیت تحت پوشش این حوضه در استان اصفهان و ۷ درصد از مساحت و ۲ درصد از جمعیت تحت پوشش آن در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.
این رودخانه بعنوان بزرگترین جریان آبی منطقه مرکزی ایران در سال های اخیر با پدیده خشکسالی، افزایش برداشت و سوء مدیریت منابع آب مواجه و در محل پائین دست در بیشتر ماه های سال با خشکی مواجه شده است.