به گزارش شمال اصفهان؛به نقل از خبرگزاری تسنیم ، اقتصاد مقاومتی کلید واژه‌ای است که این روزها بیش از هر زمان دیگری بر آن تأکید می‌شود، براساس بیانات رهبر معظم انقلاب راه مبارزه با تحریم‌های اقتصادی علیه ایران تقویت توان داخلی و به کارگیری الگوی پیشرفته اقتصاد مقاومتی است، اقتصادی درون‌زا، برون‌گرا، مردم نهاد، دانش […]

به گزارش شمال اصفهان؛به نقل از خبرگزاری تسنیم ، اقتصاد مقاومتی کلید واژه‌ای است که این روزها بیش از هر زمان دیگری بر آن تأکید می‌شود، براساس بیانات رهبر معظم انقلاب راه مبارزه با تحریم‌های اقتصادی علیه ایران تقویت توان داخلی و به کارگیری الگوی پیشرفته اقتصاد مقاومتی است، اقتصادی درون‌زا، برون‌گرا، مردم نهاد، دانش بنیان و عدالت محور که می‌تواند زنجیره تحریم‌ها را از هم گسسته و به یک الگوی علمی و عملی برای جوشش ظرفیت‌های کشور بدل شود.

اما ظرفیت‌های کشور که به صورت مداوم در بیانات رهبر فرزانه انقلاب و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی بر آنها تأکید می‌شود چیست؟ نیروهای انسانی مجرب و ماهر، میلیون‌ها دانش آموخته دانشگاه‌ها، منابع طبیعی و موقعیت جغرافیایی تنها چند نمونه از فرصت‌های ارزشمندی است که می‌توان با بهره‌گیری صحیح از آن‌ها زمینه رشد اقتصادی کشور و متکی شدن به توان داخلی را فراهم کرد.

در این میان باید از بحث کشاورزی و به صورت اختصاصی گندم به عنوان یک ظرفیت و کالای ارزشمند و راهبردی نام برد چرا که خودکفایی در تولید گندم، آرد و در نهایت نان که قوت غالب انسان‌ها در اکثر نقاط جهان است سبب ایجاد جایگاهی مطلوب از نظر اقتصادی برای کشورهای جهان خواهد بود و ایران نیز به واسطه بهره‌مندی از منابع طبیعی و نعمات خداوندی از این امر مستثنی نیست.

اما در یکی از مناطق مرکزی ایران و در حاشیه کویر مردمانی سختکوش و ماهر ارزش سرمایه‌های منطقه خود را دانسته و با استفاده از توان و تجربه خود در استفاده مطلوب از گندم، به دستپخت خود شهرت جهانی داده و اقتصاد مقاومتی را معنا کرده‌اند. صحبت از مردم شهر کُمشِچه است که امروز نان بازوی خود را می‌خورند و آوازه نان خوش طعم و با کیفیت آن‌ها به عنوان سوغات تا هزاران کیلومتر دورتر از مرزهای ایران رفته است.

نان کمشچه و اقتصاد مقاومتی

نان کمشچه نه تنها در شهرستان برخوار و اطراف آن صاحب محبوبیت است بلکه امروز بسیاری از تعاونی‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای سطح شهر اصفهان و سایر شهرها نیز این نوع نان را به صورت گسترده به فروش می‌رسانند که هواداران ویژه خود را نیز دارد. ف.خجسته از مصرف کنندگان نان کمشچه است که به تسنیم می‌گوید: دور ریز نان کمشچه بسیار کم است، تقریبا می‌توان گفت هیچ دورریزی ندارد، به همین دلیل ما به صورت مرتب این نوع نان را خریداری می‌کنیم.

این بانوی اصفهانی در صحبت‌های خود گریزی نیز به موضوع اقتصاد مقاومتی و ارتباط آن با مصرف نان می‌زند و ادامه می‌دهد: وقتی نان دورریز نداشته باشد هر خانواده کمتر نان تهیه می‌کند، وقتی نان کمتری تهیه شود آرد و گندم کمتری مصرف شده و به همان میزان نیاز مردم سریع‌تر برطرف می‌شود، بنابراین می‌توان گفت نیازی به وارد کردن گندم نخواهیم داشت.

خجسته می‌گوید: وقتی در مصرف اقلام و کالاها از جمله نان صرفه جویی شود اتکای ما به بیگانگان کمتر شده همچنین منابع کشور پایدار می‌ماند، بنابراین وقتی نیازی به واردات نداشته باشیم ارزی از کشور خارج نمی‌شود و به این شکل به اقتصاد کشور کمک کرده‌ایم.

پخت نان سنتی، شغل اصلی اهالی کمشچه

رئیس تعاونی نانوایان کمشچه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از مهارت مردم منطقه کمشچه و تولید نان که از صدها سال پیش به شغل اصلی مردم این شهر تبدیل شده است صحبت می‌کند. حسن اصغری می‌گوید: در شهر کمشچه ۲۵۰ واحد نانوایی فعالیت می‌کنند که از این تعداد ۱۵۰ واحد نیمه سنتی و ۱۰۰ واحد سنتی است، همچنین آمار فعالان این عرصه در کمشچه را می‌توان ۲ هزار و ۵۰۰ نفر برشمرد که این تعداد به صورت مستقیم و یک هزار نفر نیز به صورت غیرمستقیم مشغول به کار هستند.

وی ادامه می‌دهد: نان کمشچه در همه شهرستان‌ها شناخته شده است و حتی آن را به عنوان سوغات به خارج از کشور می‌برند، دلیل این موضوع نیز کیفیت بالای نان و نداشتن دورریز است، نان کمشچه به دلیل نوع پخت آن مدت طولانی قابل استفاده بوده و این یکی از مهمترین مسائلی است که سبب شهرت و محبوبیت آن شده است.

نان کمشچه به رغم اینکه به سایر مناطق استان اصفهان و حتی استان‌های همجوار نیز صادر می‌شود اما تولیدکنندگان آن امروز با مشکلات زیادی روبرو هستند. مسائلی که رئیس تعاونی نانوایان کمشچه درباره آن اینگونه توضیح می‌دهد: در زمینه نوسازی و بهسازی واحدهای تولید نان هر اقدامی انجام دادیم توسط خود ما بوده و از طرف مسئولان حمایتی نشده‌ایم.

وی ادامه می‌دهد: سال گذشته آرد کمشچه به صورت کامل آزاد شد این در حالی است که نانوایی‌ها در اصفهان همچنان آرد دولتی دریافت می‌کنند، قرار بر این بود که ۲۰ درصد آرد استان اصفهان آزاد شود اما در شورای آرد و نان تصمیم گرفته شد که به جای ۲۰ درصد استان، آرد شهر کمشچه را ۱۰۰ درصد آزاد کنند.

همه مشکلات نانواداران کمشچه/ از آرد ۱۰۰ درصد آزاد تا موانع بیمه

اصغری به رقابت میان واحدهای نانوایی اصفهان و کمشچه اشاره می‌کند و می‌گوید: تبعات دیگر تصمیم مسئولان مبنی بر آزادسازی آرد کمشچه مربوط به قیمت نان است، قیمت آرد اصفهان ۱۰ هزار تومان کمتر است، البته ما فقط این امتیاز را داریم که از هر کارخانه‌ای که بخواهیم آرد تهیه می‌کنیم اما متأسفانه با وضعیتی که در اقتصاد کشور ایجاد شده آردی که می‌خواهیم را نیز به راحتی به ما نمی‌دهند.

بنابر گفته‌های رئیس تعاونی نانوایان کمشچه کارکنان واحدهای تولید نان در این شهر با مشکلاتی از قبیل بیمه نیز روبرو هستند. وی می‌گوید: به ما گفته می‌شود که می‌توانید در هر واحد نانوایی ۵ نفر را با هزینه ۱۰ درصدی بیمه کنید و اگر قرار بر بیمه شدن یک نفر اضافی باشد باید ۱۸ درصد هزینه بیمه را بپردازید، البته این قانون برای واحدهایی که ۳ کارگر دارند مناسب است اما برای واحدهایی که با ۱۵ نفر فعالیت می‌کنند سبب ایجاد مشکلاتی شده است.

اصغری علاوه بر اینکه به اخذ مالیات از واحدهای نانوایی کمشچه اشاره می‌کند از نظارت‌های ویژه بهداشتی بر این واحدهای تولیدی نیز خبر می‌دهد و می‌گوید: اکنون در ایران ۲۲ واحد نانوایی کد بهداشتی دارند که ۱۹ واحد آن در کمشچه قرار دارد.

«…واحدهای نانوایی کمشچه به خوبی توانسته‌اند اقتصاد مقاومتی را اجرا کنند…» وی با بیان این موضوع ادامه می‌دهد: در حالی که آرد گران شد ما قیمت نان خود را بالا نبردیم، ما با کمترین هزینه بهترین نان را تهیه کرده و با کمترین ضایعات در اختیار مصرف کننده قرار می‌دهیم و این خود یکی از اصول صرفه جویی است.

رئیس تعاونی نانوایان کمشچه در بخش دیگری از صحبت‌های خود آزادسازی صددرصدی آرد کمشچه را یکی از موانع فعالیت مطلوب واحدهای نانوایی در این منطقه می‌داند و می‌گوید: اکنون گندم یارانه‌ای هر کیلوگرم ۹۰۰ تومان است و آرد ما هر کیسه ۴۴ هزار تومان. تا ۲ ماه پیش که آراد یارانه‌ای داده نمی‌شد مبلغ یک کیسه آرد ما ۵۲ هزار تومان بود یعنی حدود ۲۰ هزار تومان با مصرف کنندگان دولتی تفاوت داشت، اما اکنون که ۲۰ هزار تومان تفاوت قیمت وجود دارد ما نتوانسته‌ایم قیمت نان خود را بالا ببریم برای همین با سایر واحدهای نانوایی نمی‌توانیم رقابت کنیم.

وی ادامه می‌دهد: از سوی دیگر آرد را به نانوایی‌های اصفهان می‌دهند و از آنجایی که نانوایی مصرف ندارد مجبور است آرد را به صورت قاچاق به واحدهای نانوایی ما بدهد، قیمت هر کیسه آرد ۳۲ هزار تومان است که به صورت قاچاق ۳۸ هزار تومان به نانوایی‌های ما می‌فروشند که در این میان یک تخلف دیگر نیز شکل می‌گیرد، بنابراین صحبت ما این است که سهمیه آرد کم شده یا در کل همسان سازی شود.

آرد کمشچه آزاد شد چون نان این شهر صادراتی است

فرماندار شهرستان برخوار پیرامون تصمیماتی که در ارتباط با آزادسازی سهمیه آرد کمشچه گرفته شده است به تسنیم می‌گوید: در شورای آرد و نان که محل تصمیم گیری پیرامون قیمت آرد است فرمانداری‌های کل استان شرکت نمی‌کنند اما زمانی که بحث کاهش سهمیه بود ما به صورت مستقل در جلسه شرکت کردیم و در آن جلسه براساس بخشنامه سهمیه‌ها مشخص شد.

محمدرضا عبدانی ادامه می‌دهد: در این جلسه نمایندگان واحدهای نانوایی نیز حضور داشتند و ۳ ماه به آنها فرصت داده شد تا متناسب با قیمت یارانه‌ای برای بازاریابی تولیدات فعالیت کرده و خود را با بازار تطبیق دهند، در این زمینه فرمانداری با نانواها کاملا هماهنگ شد.

وی پیرامون موضوعی که رئیس تعاونی نانوایی‌های کمشچه در زمینه آزادسازی صددرصدی آرد این واحدهای نانوایی مطرح کرد، می‌گوید: این واحدهای نانوایی نمی‌توانند آرد یارانه‌ای شهرستان را دریافت کرده اما نان خود را به بیرون از شهرستان صادر کنند، نان کمشچه در حال حاضر بسته بندی شده و در شهرهای دیگر توزیع می‌شود و به نوعی کالای صادراتی این شهر است.

فرماندار برخوار با بیان اینکه در کمشچه نزدیک به ۱۰۰ واحد نانوایی با بین ۱۵ تا ۳۰ کارگر نان خود را بیرون از شهرستان توزیع می‌کنند، ادامه می‌دهد: چون نان را خارج از عرصه شهرستان توزیع می‌کنند بنابراین آرد سهمیه شهرستان در نانوایی‌های دولتی پز با قیمت مصوب توزیع می‌شود.

کمشچه تأمین کننده نان کشور در زمان بحران

اما موضوعی که فارغ از مباحث مربوط به آزادسازی آرد در فعالیت واحدهای نانوایی کمشچه مطرح است ارتباط این کالای تولیدی و موضوع اقتصاد مقاومتی است. عبدانی با بیان اینکه نان کمشچه می‌توان به تحقق موضوع اقتصاد مقاومتی در این حوزه کمک کند، می‌گوید: ما حتی به ستاد پدافند غیرعامل استان نیز پیشنهاد دادیم تا از تولیدات این شهر در مواقع بحرانی برای سایر استان‌های کشور استفاده کنند.

وی ادامه می‌دهد: این شهر می‌تواند در زمان بحران مانند سیل، زلزله و سایر حوادث تأمین کننده نان استان‌های دیگر کشور باشد البته به شرطی که سهمیه فوق العاده‌ پدافند برای این شهر پیش بینی شود، این موضوع در توان ما هست و دلیل آن نیز کیفیت نان تولیدی و زمان طولانی قابل مصرف بودن آن است.

فرماندار برخوار در ادامه صحبت‌های خود علاوه بر اینکه به فعالیت واحدهای نانوایی کمشچه زیر نظر شبکه بهداشت صحبت می‌کند از تلاش‌ها برای ایجاد یک شهرک صنعتی در کمشچه خبر می‌دهد و می‌گوید: کمشچه با ۸ هزار نفر جمعیت حدود ۱۰۰ واحد نانوایی سنتی دارد که هر کدام بازاریابی را به شیوه خود انجام می‌دهند، تلاش‌هایی شده تا نان کمشچه به صورت صنعتی در سراسر کشور توزیع شود و در این راستا شهرداری به دنبال این است تا با ایجاد یک شهرک واحدهای نانوایی را از بافت مسکونی خارج کرده تا خدمات برای آنها ارزان‌تر نیز شود.

به گزارش تسنیم، با وجود مشکلاتی که رئیس تعاونی نانوایان کمشچه مطرح کرد و مسائلی که فرماندار برخوار پیرامون جایگاه نان کمشچه عنوان کرد مشخص است که واحدهای نانوایی در این شهر که اکنون به محل امرار معاش اصلی مردم کمشچه تبدیل شده‌اند برای فعالیت گسترده نیازمند حمایت‌های دولتی هستند. نانواداران این شهر همسان سازی قیمت آرد را راه چاره‌ای برای رقابت صحیح با سایر واحدهای تولیدی نان عنوان می‌کنند و امیدوارند موانعی که در راه تحقق اقتصاد مقاومتی بر سر راه فعالیت پویاتر آنها وجود دارد به زودی برداشته شود.

گزارش از مریم قمریان