صدای برخوار-سازمان زمین شناسی کشور مطالعات فرونشست دشت‌های استان را در مناطق مختلف از جمله برخوار، اردستان، کاشان و اصفهان انجام دهد و سازمان نقشه برداری کشور هم نرخ فرونشست را اندازه گیری و اعلام کند.

به گزارش صدای برخوار منصور شیشه فروش افزود در این مدت محدوده‌هایی از جمله دشت مهیار، دشت برخوار، دشت کاشان، گلپایگان و اصفهان بیشترین افت آب‌های زیرزمینی و همچنین اثرات فرونشست راداشتند که خساراتی به اراضی کشاورزی، واحد‌های مسکونی و راه‌ها وارد شد.

او بیان داشت: در این رابطه ستاد مدیریت بحران تشکیل جلسه داد و پس از جلسه‌ای با حضور رییس سازمان زمین‌شناسی کشور به اصفهان در چند ماه پیش مقرر شد تا سازمان زمین شناسی کشور مطالعات فرونشست دشت‌های استان را در مناطق مختلف از جمله برخوار، اردستان، کاشان و اصفهان انجام دهد و سازمان نقشه برداری کشور هم نرخ فرونشست را اندازه گیری و اعلام کند.

شیشه‌فروش افزود: اکنون دستورالعمل پیشگیری و کنترل نشست به تمامی دستگاه‌های استان ابلاغ شده تا در مناطقی که فرونشست وجود دارد قبل از احداث طرح‌های توسعه‌ای، استعلام از آب منطقه‌ای صورت گیرد و از سازمان زمین شناسی، راه و شهرسازی، مرکز تحقیقات مسکن و نظام مهندسی درباره الزامات ساخت و ساز در این مناطق بصورت فنی رصد شود.

او یادآور شد: در خصوص مناطقی که اکنون با فرونشست مواجه هستند برایی جلوگیری از ادامه آن، طرح‌های تعادل‌بخشی، الگوی کشت کم مصرف آب در حال اجراست.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اهمیت اصلاح الگوی کشت در رابطه با مصرف بهینه آب و پیشگیری از فرونشست‌ها گفت: مطالعات تغییر الگوی کشت در دشت‌های مختلف توسط مرکز تحقیقات کشاورزی انجام شده و برای مناطق مختلف الگوی کشت براساس ویژگی محصولات کم‌مصرف تعیین شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: در این رابطه از سال گذشته تاکنون در حدود ۶۰ هکتار عملیات تجدید و نوسازی اراضی انجام و آبیاری تحت فشار در ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار انجام و بیش از ۲۷۰ رشته قنات در استان احیا و مرمت شده است.

او همچنین کشت گلخانه‌ای در سطح بیش از ۲ هزار هکتار را از دیگر اقدامات صورت گرفته در راستای مصرف بهینه آب در استان برشمرد.

فرونشست عبارت است از فرورریزش و یا نشست سطح زمین که به علت‌های متفاوتی در مقیاس بزرگ روی می‌دهد و مهمترین عوامل آن در کشور، استفاده بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی، نفت و گاز و توسعه کشاورزی عنوان شد و به نظر می‌آید خشکسالی یک دهه اخیر و برداشت بیش از حد مجاز از سفره‌های آب زیرزمینی این پدیده را تشدید کرده است.
انتهای پیام/ایرنا