به گزارش شمال اصفهان، محمد گلریز در گفت وگو با خبرگزاری مهر با اشاره به اینکه قطعه “دریغا ای دریغا” درباره رحلت امام خمینی (ره) یکی از ماندگارترین و ارزشمندترین آهنگ‌هایی است که تاکنون خوانده است، گفت : من خاطره‌های زیادی از ایام رحلت حضرت امام دارم که اگر بخواهم درباره هر یک از آنها […]

به گزارش شمال اصفهان، محمد گلریز در گفت وگو با خبرگزاری مهر با اشاره به اینکه قطعه “دریغا ای دریغا” درباره رحلت امام خمینی (ره) یکی از ماندگارترین و ارزشمندترین آهنگ‌هایی است که تاکنون خوانده است، گفت : من خاطره‌های زیادی از ایام رحلت حضرت امام دارم که اگر بخواهم درباره هر یک از آنها صحبت کنم وقت زیادی را می‌گیرد اما یکی از این خاطرات ارزشمند به ساخت و تولید آهنگ “دریغا این دریغا” برمی‌گردد که مربوط به روزهای پس از رحلت امام است.

وی ادامه داد: شب آخری که امام خمینی (ره) در بیمارستان بستری بودند همه مردم دست به دعا بودند که ایشان هرچه زودتر شفا پیدا کنند. من هم در کنار این مردم آرزو می‌کردم که حال ایشان بهبود یابد. فردای روزی که خبر ارتحال امام را از رادیو پخش کردند من سر کارم در مرکز تربیت معلم بودم که متوجه این خبر شدم و مانند همه مردم سرزمینم از این خبر به شدت متاثر شدم. همه می‌دانند که حال و هوای آن روزها حال و هوایی عجیب بود که همه در بهت و حیرانی بودند.

این خواننده انقلابی کشورمان افزود: بعد از شنیدن این خبر از خدا خواستم در حق من لطفی کند تا در آینده‌ای نزدیک آهنگی را بخوانم که بتواند بازگوکننده حس و حال آن روزها و التیامی برای مردم عزیز کشورمان باشد. دقیقا در همین تفکرات بودم که محمدعلی شکوهی (آهنگساز قطعه دریغا ای دریغا) به من تلفن کرد و از من خواست تا هرچه زودتر به سمت تالار وحدت حرکت کنم.

گلریزگفت: وقتی به محل کار آقای شکوهی در تالار وحدت رسیدم وی را دیدم که در حالتی گریان و در حالی که شعری را زمزمه می کند مشغول گفتگوی تلفنی با فرد دیگری است. وی بعد از پایان تماس خود رو به من کرد و گفت که مشغول صحبت با حمید سبزواری بوده و این شاعر یک شعر فی البداهه برای وی می‌خواند و شکوهی هم به صورت تلفنی و زمزمه‌ای برای آن آهنگ می‌سازد.

خواننده قطعه “دریغا ای دریغا” با اشاره به اینکه این قطعه موسیقایی در حالی خلق شد که همه اعضای گروه در غم فراق بنیانگذار انقلاب بودند و بغض در گلو و اشک در چشم داشتند، خاطرنشان کرد: در همین روز بود که آقای شکوهی قرار خوانندگی این آهنگ را با من گذاشت و ما مشغول تولید استودیویی آهنگ دریغا ای دریغا شدیم. یادم می‌آید این آهنگ از معدود قطعاتی بود که در آن روزگار توسط دستگاه سینتی سایزر که در آن دوران تعداد بسیاری محدودی از آن وجود داشت، تولید شد. البته با توجه به تعطیلی تمامی استودیوها و مجموعه‌های هنری ما سختی زیادی برای تولید آهنگ کشیدیم و وقتی ساعت ۱۱ شب آن را به تلویزیون تحویل دادیم خیلی‌ها از روند تولید سریع آهنگ تعجب کردند.

وی با بیان اینکه این قطعه موسیقایی یکی از آهنگ‌های مورد علاقه‌اش در عرصه موسیقی و ساخت سرودهای انقلابی است، تصریح کرد: ساخت این آهنگ یکی از به‌یاد ماندنی‌ترین آهنگ‌هایی است که در مقام خواننده در کنار گروه آن حضور داشتم و وقتی هم به صورت رسمی در تلویزیون پخش شد مرهمی بر دل داغداران و دوستداران حضرت امام خمینی(ره) شد که باعث شد نیت من هم برآورده شود.

متن ترانه “دریغا ای دریغا“:

ببار از دیده، دامن دامن ای اشک

که غم زد آتشم در خرمن ای اشک

که بر این آتشم آبی فشانم

چو خشکیدی تو در چشم من ای اشک

دریغا ای دریغا ای دریغا

خدایی سایه ای رفت از سَرِ ما

به چه عشق تو را سودا کند دل

که همتای تو را پیدا کند دل

گلی با رنگ و بوی تو نبیند

اگر صد چشم خود را وا کند دل

دریغا ای دریغا ای دریغا

خدایی سایه ای رفت از سر ما

مگو روح خدا رفت از بَرِ ما

که جان دامن کشید از پیکر ما

خروش از خیل مشتاقان برآمد

که حرف عشق رفت از دفتر ما

دریغا ای دریغا ای دریغا

خدایی سایه ای رفت از سر ما