به گزارش صدای برخوار:مراسم سنگ زنی در شهر سین برخوار دارای قدمت بسیار زیادی بوده و این آیین نسل به نسل منتقل شده است و همه ساله در این شهر برپا می شود. حاج ابوالفضل اسدالله مسئول هیئت سنگ زنی شهر سین در گفتگو با صدای برخوار اظهار داشت: سنگ زنی شهر سین ریشه در […]

به گزارش صدای برخوار:مراسم سنگ زنی در شهر سین برخوار دارای قدمت بسیار زیادی بوده و این آیین نسل به نسل منتقل شده است و همه ساله در این شهر برپا می شود.

حاج ابوالفضل اسدالله مسئول هیئت سنگ زنی شهر سین در گفتگو با صدای برخوار اظهار داشت: سنگ زنی شهر سین ریشه در سوگواری و عزاداری قوم بنی اسد دان ست که پس از واقعه روز عاشورا به کربلا می‌رسند و وقتی با پیکر‌های بی‌سر و پاره پاره امام حسین(ع) و یارانشان مواجه می‌شوند،به نشانه عزاداری سنگ‌هایی را بر می‌دارند و به سر و صورت خود می‌زنند.

به گفته وی چوب های مربوط به سنگ زنی از جنس مخصوصی ساخته می شوند که دارای استحکام بالایی بوده که در زمان به هم زدن تخته ها ترک برندارند و پشت سنگ ها تسمه ای برای قرار گرفتن انگشت سبابه تعبیه شده تا این چوب ها در هنگام ضربه زدن در دست نگه داشته شوند.

در پایان مسئول هیئت در توضیح چگونگی زدن این چوب ها گفت: عزاداران با در دست گرفتن دو چوب به اندازه کف دست در حالی که به سمت پایین خم شده و چوب ها را به میان پا برده چوب ها را به هم کوبیده و با صدای بلند می گویند مظلوم حسین و سپس بلند شده و چوب ها را به سمت پشت گردن برده و می گویند علی

 

با آیین سنتی سنگ زنی شهر سین برخوار بیشتر آشنا شوید

/انتهای پیام/