به گزارش شمال اصفهان ؛ به نقل از ایمنا،آیین نکوداشت سید رضا طباطبایی، استاد برجسته آواز اصفهان با حضور شهردار اصفهان برگزار شد. این مراسم به همت سازمان خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان، در حمام تاریخی دردشت با حضور جمعی از هنرمندان موسیقی و شهردار اصفهان برگزار شد و به این هنرمند پیشکوست لوح تقدیر […]

به گزارش شمال اصفهان ؛ به نقل از ایمنا،آیین نکوداشت سید رضا طباطبایی، استاد برجسته آواز اصفهان با حضور شهردار اصفهان برگزار شد.
این مراسم به همت سازمان خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان، در حمام تاریخی دردشت با حضور جمعی از هنرمندان موسیقی و شهردار اصفهان برگزار شد و به این هنرمند پیشکوست لوح تقدیر سازمان خلاقیت و نوآوری منقش به نشان یونسکو اهدا شد.

استاد سید رضا طباطبایی متولد سال ۱۳۲۳ در روستای کربکند از توابع برخوار است. پدرش سید اسد الله تعزیه خوان از بنام ترین اساتید هنر تعزیه در خمینی شهر و برخوار بود.
سید رضا در خانه ای که هنرمندان در آن رفت و آمد دارند به هنر موسیقی علاقمند شد و با تشویق های پدر پا به این عرصه گذاشت. اولین تجارب حرفه ای خود را در رادیو اصفهان با شهرت “معینی” آغاز کرد. او در ابتدا در مراسم های مذهبی در رادیو به خواندن اشعار مذهبی همت گمارد و سپس در کلاس های آموزشی رادیو به شاگردی استاد میرزا محمد قاضی عسگر و استاد ملاحسین شرکت کرد. از سال ۱۳۴۰ که استاد بزرگ تاج، استاد برجسته آواز در اصفهان مسئولیت تدریس کلاس های مرکز رادیو را بر عهده گرفت، به شاگردی این استاد پرداخت و تا پایان عمرِ این اسطوره آواز ایرانی، در محضر وی به کسب فیض پرداخت.
وی در این سال ها شهرت خود را از معینی به “طباطبایی” تغییر داد و همچنان به تحصیل موسیقی و اجرای برنامه های هنری در رادیو و تلویزیون پرداخت. سپس به عنوان محصل به همراه استاد سعیدی و جلال قاضی به دانشگاه موسیقی فارابی رفت و تا تعطیل شدن آن مرکز به فراگیری موسیقی سنتی پرداخت.
سید رضا طباطبایی نژاد در دهه هفتاد مفتخر به دریافت نشان درجه دو هنری گردید که معادل فوق لیسانس است. وی همچنان به فراگیری اصول موسیقی پرداخت تا آنکه در اواخر دهه هفتاد به تدریس موسیقی مشغول شد و آموزشگاه خویش را تاسیس کرد. تسلط وی به موسیقی اصفهان و ردیف های موسیقی آن و همچنین پیروی از سبک آوازی تاج او را به “تاج ثانی” مبدل نمود و این لقب توسط اساتید موسیقی به وی عطا شد.
یکی از مهمترین توانایی های وی در آواز، مناسبت خوانی است. تسلط وی بر اشعار آیینی وی را به استادی بدل نموده که با تکیه بر توانایی موسیقیایی، می تواند در مراسم های مذهبی به بیان و ارائه آواز در باب مناسبات بپردازد.
استاد طباطبایی در این مراسم با صدای خویش حضار را تحت تاثیر قرار داد و با وجود کهولت سن صدای کم نظیر خود را همچون همیشه زیبا و رسا به سمع حاضرین رساند و تشویق آنان را برانگیخت.
در این مراسم حسن اکلیلی، بازیگر پیشکسوت اصفهانی نیز حضور داشت. وی باتوجه به محل برگزاری این مراسم که بر روی بام فضای تاریخی حمام موزه ی دردشت برگزار شد، ایستاد و با طنز به استاد گفت: “شنیده بودیم در حمام نوای خوش به وجود می آید، اما با حضور استاد در بام حمام نیز صدای خوش طنین انداز می شود”.
شایان ذکر است؛ مرکز خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان ششمین آیین نکوداشت هنرمندان را ویژه تجلیل از استاد سیدرضا طباطبایی برگزار نمود.