صدای برخوار؛رحمانی فضلی در ارائه گزارش از نحوه فعالیت این وزارتخانه و استانداری ها برای کنترل انتشار ویروس کرونا تاکید کرد: روند ابتلا به بیماری کرونا در کشور روبه کاهش است و استان های در خطر همچون گیلان و مازندران به وضعیت مطلوبی در این زمینه دست یافته اند.

صدای برخوار؛رحمانی فضلی در ارائه گزارش از نحوه فعالیت این وزارتخانه و استانداری ها برای کنترل انتشار ویروس کرونا تاکید کرد: روند ابتلا به بیماری کرونا در کشور روبه کاهش است و استان های در خطر همچون گیلان و مازندران به وضعیت مطلوبی در این زمینه دست یافته اند.

به گزارش خبرنگار صدای برخوار ؛ به نقل از خبرگزاری خانه ملت، عبدالرضا رحمانی فضلی در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۱۹ فروردین ۹۹) مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه وزارت کشور با توجه به جایگاهی که در قالب ساختار اداری داشته و دربرگیرنده استانداری ها، فرمانداری ها، شهرداری ها و بخشداری هاست، مسئولیت هماهنگی و پیگیری روند کنترل ویروس کرونا در سطح ملی را برعهده داشته است، افزود: اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا توسط وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تاریخ ۳۰ بهمن در جلسه هیات دولت گزارش شد و یکم اسفندماه ستاد مقابله با کرونا تشکیل شد و به دلیل اینکه ستاد مدیریت بحران زیر مجموعه این وزارتخانه است، در این زمینه گزارشی را به رئیس جمهور ارائه دادیم.

وزیر کشور یادآور شد: ستاد ملی مقابله با کرونا در ابتدا به ریاست وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فعالیت خود را آغاز کرد و بعد از آن رئیس جمهور ریاست آن را عهده دار شد، اما وزارت کشور برای اجرای تمام تصمیماتی که در این ستاد اتخاذ می شود، به طور مستقیم مسئولیت دارد.

وی اظهار کرد: با توجه به هماهنگی بین تمامی مسئولان ملی و استانی، اقدامات خوبی در زمینه کنترل ویروس کرونا انجام شد، کما اینکه در شرایط کنونی همه آنها نسبت به این موضوع توجیه شده و شناخت مکفی از آن دارند. از سوی دیگر اوایل شیوع این ویروس، ضعف هایی در زمینه امکانات، تجهیزات، شرایط بستری در مراکز درمانی و تخت های بیمارستانی وجود داشت، کما اینکه این موضوع از مهمترین دغدغه های پرستاران و پزشکان بود، اما هم اکنون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این زمینه از آمادگی، شناخت و امکانات کافی برخوردار است. همچنین مردم نیز با افزایش سطح آگاهی و خودکنترلی که در این زمینه داشتند، کمک بزرگی به مسئولان کردند.

رحمانی فضلی با اشاره به نحوه اجرای طرح کاهش فاصله اجتماعی عنوان کرد: این طرح در تاریخ ۷ فروردین ماه از طریق تعطیلی مدارس، دانشگاه ها و مراکز تجمع جمعیتی اجرا شده و در مرحله دوم این روند شدت بیشتری یافت تا جایی که بعد از گذشت ۱۰ روز از اجرای این طرح که با همکاری خوب نیروی انتظامی، بسیج، سپاه و بخش های مختلف وزارت کشور اعم از استانداری ها، فرمانداری ها، شهرداری ها و بخشداری ها انجام شد، از نظر کنترل این ویروس در شرایط مناسب تری قرار داریم.

وی افزود: در حدود ۱۳۵۷ شهر در کشور وجود دارد که شهرداران آنها با آمادگی کامل برای کنترل ویروس کرونا از طریق ضدعفونی کردن معابر و سایر اقدامات مرتبط وارد عمل شدند، همچنین در کنار انجام هماهنگی و پیگیری های لازم در کنار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت کشور درحوزه امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و مدیریت بحران نیز اقدامات درخوری انجام داد، کما اینکه با آغاز سال جدید بامشکل وقوع سیل مواجه شدیم که ستاد مدیریت بحران در این زمینه به خوبی اقدام کرده و استانداری ها نیز وظایف خود را به خوبی انجام دادند.

این عضو کابینه دولت یادآور شد: در مرحله جدید کنترل ویروس کرونا در قالب کنترل هوشمند، اصناف به سه دسته ریسک پایین، متوسط و بالا تقسیم شدند و قرار شد در استانها از تاریخ ۲۳ فرودین ماه اصناف با ریسک پایین فعالیت خود را با رعایت پروتکل های بهداشتی و نظارت دقیق استانداری ها شروع کنند و در تهران نیز از ۳۰ فروردین ماه این اصناف به فعالیت بپردازند. از سوی دیگر در حوزه تجمعات برای فعالیت آموزش و پرورش و آموزش عالی بعد از ۳۰ فروردین ماه ستاد مقابله با کرونا مجدد تشکیل جلسه داده و تصمیمات مقتضی اتخاذ خواهد شد.

وی با اشاره به تلاش های مسئولان مربوطه برای هماهنگی و اقناع سازی مردم و دستگاه های اجرایی جهت کنترل ویروس کرونا، تصریح کرد: کمیته امنیتی نظامی وزارت کشور که با مصوبه شورای عالی امنیت ملی و به دستور مقام معظم رهبری تشکیل شده است، جلسات متعددی را برگزار کرد و مقرر شده فعالیت های استانداری ها در این حوزه افزایش یافته تا به تناسب شرایط عملکرد بهتری را از آنها شاهد باشیم.

وی در رابطه با اقدامات رئیس جمهور در قالب رئیس ستاد مقابله با کرونا افزود: به دنبال جلساتی که در این ستاد تشیکل شد، رئیس جمهور تماس های مکرری با استانداران داشته و با صاحبان کارخانجات و اصناف ارتباط برقرار کردند و از این طریق هدایت نقشه نحوه کنترل ویروس کرونا در کشور را برعهده داشتند.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: با توجه به روند کار برای کنترل ویروس کرونا در کل کشور و تسلط کافی و امکانات و منابع خوبی که وجود دارد، نگرانی در این زمینه وجود ندارد، ضمن اینکه روند ابتلا به این بیماری در سطح کشور رو به کاهش است، کما اینکه در استان گیلان در ایام عید، مراکز درمانی روزانه ۲ هزار بستری داشتند که در شرایط کنونی این تعداد به ۴۰۰ تخت کاهش یافته است و این مهم در رابطه با استان خراسان و مازندران نیز مصداق دارد.

رحمانی فضلی در پایان یادآور شد: البته ارائه مطالب به این معنا نیست که شرایط در کشور عادی شده است، بنابراین باید تلاش ها برای کنترل این ویروس در کشور ادامه یابد که یک طرف آن نظام حاکمیت و طرف دیگر مردم هستند.

/انتهای پیام/