به گزارش شمال اصفهان؛ به نقل از معاونت فرهنگی ستاد نماز جمعه حبیب آباد ،امام جمعه محترم حبیب آباد در خطبه های نماز جمعه این هفته با عنایت به روز سیزدهم فروردین (روز طبیعت) در خصوص حفاظت از محیط زیست و تهدیدات زیست محیطی که با آن روبه رو هستیم گفتند : حفظ محیط زیست […]

به گزارش شمال اصفهان؛ به نقل از معاونت فرهنگی ستاد نماز جمعه حبیب آباد ،امام جمعه محترم حبیب آباد در خطبه های نماز جمعه این هفته با عنایت به روز
سیزدهم فروردین (روز طبیعت) در خصوص حفاظت از محیط زیست و تهدیدات زیست
محیطی که با آن روبه رو هستیم گفتند : حفظ محیط زیست امری شرعی و برما واجب
است…
حجت الاسلام و المسلمین سید محمد مومنی در خطبه اول در خصوص تقوای الهی گفتند : سرمایه سعادت دنیا و آخرت آدمی، رعایت تقوا و خدا ترسی در تمام مراحل زندگی است. به موجب فرمودۀ خدا در قرآن ، از جمله مواردی که انسان را به تقوای الهی می رساند این است که انسان حرمت مقدسات را رعایت کند، توجه به عظمت و جلال خدا داشته باشد و قسم دروغ نخورد.
خطیب جمعۀ حبیب آباد در ادامه مباحث قبلی به موضوع قسم دروغ که از گناهان کبیره است پرداختند و با اشاره به انواع قسم (یمین تأکیدی – یمین مناشده – یمین عقد) با استناد به ایات قرآن و روایات ائمه معصومین (ع) برخی آثار سوء قسم دروغ در دنیا و آخرت را بر شمردند و در باب تبیین قسم تأکیدی (تحقیقی) نکاتی بشرح زیر متذکر شدند :
۱) خدا را در معرض قسم های خود قرار ندهید و بی احترامی به نام مبارک خدا روا ندارید حتی قسم به خدا را تکیه کلام خود هم قرار ندهید.
۲)کسی که غریم (بدهکار) خود را – که می داند از قسم دروغ خوردن پروایی ندارد – به خاطر حرمت خداوند، قسم نمی دهد و از مال دنیا چشم پوشی می کند، خداوند او را در قیامت به منزلت عالی می رساند
۳) قسم یاد کردن در مطالب حقه و امور آخرتی جائز بلکه مستحب است. کسی که می خواهد مخاطب را به اهمیت داشتن مساله ای توجه دهد که مربوط به امر آخرت است ، اینجا قسم یاد کردن مستحب است. مثل قسم های زیادی که در قرآن و کلام پیامبر(ص) و ائمه (ع) آمده است.
۴) آنکه قسم می خورد باید قسم راست یاد کند ، شما هم که طرف مقابل او هستی، ادب این گونه اقتضاء می کند که آن را بپذیری هرچند دلنشینت نباشد و اعتمادی به قسم او نداشته باشی ولی چون قسم به نام خدا یاد کرد، بپذیر.
۵) شاهد گرفتن خدا در یک امر دروغ (هر چند که بحث قسم مطرح نیست) این هم گناه است. مثل اینکه گفته شود : خدا می داند… خدا شاهد است… .

 

 امام جمعه حبیب آباد در خطبۀ دوم پس از سفارش مجدد به تقوای الهی به موضوع نحوست و شومی زمان و مکان پرداختند و با اشاره به آیات و روایات، علاج رهایی از شومی ونحسی زمانها و مکانها (که نتیجه و حاصل اعمال انسانهاست) را رعایت تقوای الهی دانستند و صدقه دادن، توسل به اهل بیت (ع) و رفتن به مکانهای مقدس را از جمله راههای رفع شومی و نحوست بر شمردند.
حاج آقا مومنی درادامه با عنایت به روز سیزدهم فروردین (روز طبیعت) در خصوص حفاظت از محیط زیست و تهدیدات زیست محیطی که با آن روبه رو هستیم گفتند : حفظ محیط زیست امری شرعی و برما واجب است… مقام معظم رهبری در ۲۶ آبان ماه سال گذشته سیاستهای کلی محیط زیست را طی ۱۵ بند به سران قوا ابلاغ فرمودند که بندهای ۷ و ۸ آن در منطقۀ ما قابل اجراست که بخشی از آن مربوط به مردم وبخشی دیگر مربوط به مسئولین است.
ایشان آنچه که از جمله وظایف مردم است را در بحث بیابان زدایی و جلوگیری از پیشرفت کویر (که استاندارمحترم اصفهان هم سال قبل از جمله تهدیدات زیست محیطی استان در شهرستان برخوار را پیشرفت کویر اعلام نمودند) یکپارچه سازی اراضی کشاورزی و آبیاری نمودن به طریق فنی و علمی برشمردند که از دو سال قبل تا کنون نیز در خطبه های نماز جمعه و در جلسات متعدد بر انجام آن تأکید نموده اند و از مردم به ویژه کشاورزان خواستند در این سال که مزین به سال اقتصاد مقاومتی است نسبت به این مهم با جدیت اقدام نموده و آن را عملی سازند که هم با این تهدید زیست محیطی مقابله کنند و هم از نظر اقتصادی بسیار به نفع آنها خواهد بود.
امام جمعۀ حبیب آباد مساله دیگر در این خصوص را که از جمله وظایف مسئولین است ، حفظ فضای سبز حبیب آباد برشمردند و گفتند : مسئولین محترم (بخشدار، شهردار واعضای شورای اسلامی شهر) در این زمینه دغدغه خاطر داشته و در جلسات مختلف پیگیر این مساله بوده اند و طرح و برنامه هایی هم جهت حفظ فضای سبز حبیب آباد دارند. که ان شاء الله در سال جاری آنها را دنبال می کنند.
ایشان در پایان خطبۀ دوم با توجه به ایام ولادت حضرت زهرا (س) و لزوم بهره مندی از انوار فاطمی در سال جدید، به سخنان مهم مقام معظم رهبری در دیدار جامعه مداحان با ایشان (روز چهارشنبه گذشته) پرداختند و تأکید کردند ، توان دفاعی کشور در هیچ صورت نباید ضعیف شود. (تکبیر نمازگزاران) و آن کسی که می گوید فردای دنیا فردای مذاکره است نه فردای موشک یا غافل است و خوابزده که باید او را هوشیار کرد یا مغرض است که باید به او هشدار داد همچنان که مقام معظم رهبری در این زمینه هشدار داده و فرمودند این طرز فکر خیانت به کشور و نظام است.
حجت الاسلام و المسلمین مومنی همچنین از حضور پر شور مردم و مسافران نوروزی در نماز جمعه (با توجه به همزمانی با روز طبیعت) و نیز از حضور ریاست محترم دفتر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در استان اصفهان و سخنرانی حاج آقا صالحیان تشکر نمودند.