چهارشنبه سوری فرصتی بسیار مناسب برای افرادی که زیاد مایل نیستند بهار سال آینده را مشاهده کنند.

صدای برخوار ؛ چهارشنبه سوری بهترین فرصت برای وداع با بهار زندگی
بهترین فرصت برای از بین بردن زیبائی های سال نو
فرصتی بسیار مناسب برای افرادی که زیاد مایل نیستند بهار سال آینده را مشاهده کنند.
گفته می شود که آتش، در ایران قدیم، مقدس و همپایه فرزند اهورا مزدا شمرده می شد. از این رو پیش از نوروز به آتشکده ها می رفتند و آتش بر می افروختند و چون طبق برخی نَقل ها در ایران ، این مراسم در سیصدوشصتمین روز سال (روز بیست و ششم اسفند ماه) برگزار می شد و معتقد بودند دراین روز فَروَرهای (ارواح) نیاکان به زمین فرود می آیند و این آتش برای راهنمایی آن ها است. (۱)
تایید صله رحم و دید و بازدید نوروز توسط پیامبر(ص)
رواج اعمال و فرهنگ های صحیح (به دور از ملّی بودن یا نبودن یک فرهنگ) که سنّت درستی را پایه گذاری کند و انسان را به مسیر پیشرفت سوق دهد، امری پسندیده و ستایش شده است و متون دینی نیز مؤید این مطلب است. چه آنکه وقتی به پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلّم) در مورد سنّت صله رحم و دید و بازدید نوروز و هدیه دادن در این ایام گفته شد، ایشان اینگونه فرمودند:
فَنَیرِزُوا إن قَدَرتُم کُلَّ یَومٍ یَعنی تَهادَوا و تَواصَلُوا فِی اللَّهِ؛ اگر می ‏توانید هر روز را نوروز کنید؛ یعنى در راه خدا به یکدیگر هدیه بدهید و با یکدیگر پیوند داشته باشید. (۲)
سال هاست اعمالی درچهارشنبه آخر سال با عنوان چهارشنبه سوری مشاهده می شود که نه نَقلی برای آن ها سراغ دارم و نه دلیل عقلی و منطقی این گونه رفتارها را توجیه و تفسیر می کند.
واژه چهارشنبه سوری دیگر معنای «چهارشنبه سوزی» گرفته است و ما هرسال منتظریم تا آمار تلفاتِ امسالِ این جشن که بیشتر به «جنگ» شبیه است را با سال گذشته مقایسه کنیم تا شاید کمتر شده باشد.
واما استفاده از باروت ، مواد محترقه و آتش زا، ایجاد سوانح سوختگی، صداهای مهیب، دلهره، ترافیک، سوختن درختان، فضاهای سبز، سکته های قلبی، مشکلات تشنّجی، سقط جنین، سوختگی های شدید، قطع عضو و مرگ و زشت کردن چهره ی معابر از خصوصیات بارز جشن چهار شنبه سوری شده است و تکنولوژی رسانه ایی امروز ( موبایل ، وبلاگ ،روزنامه ،و سایتها ) به جای فرهنگ سازی به مهمترین ابزار برای نشان دادن خشونت و بی فرهنگی برخی افراد در برپایی این جشن شده است که بازتابی منفی در داخل و خارج از کشور دارد.
ارائه شواهد و مثال در این مقاله گزافه گویی است؛ چه آنکه همه ما حوادث گوناگون در این ایام را به یاد داریم. اما آنچه که مهم است عبرت گرفتن از آن و تامل و تفکر در فلسفه ی رسوم نقل شده و یادآوری آن برای کسانی است که شاید در معرض این حوادث قرار داشته باشند و بی خبر از همه جا سوژه های چهارشنبه سوزی جدید را خلق کنند.
واما دیدگاه علما ومراجع در خصوص چهارشنبه سوری
۱-حضرت آیت الله امام خامنه ای:مبنای عقلایی ندارد
۲-حضرت آیت الله فاضل لنکرانی (ره): جایز نیست
۳-حضرت آیت الله بهجت(ره):مشروعیت ندارد
۴-حضرت آیت الله تبریزی(ره):رجحان شرعی ندارد
۵-حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:اشکال دارد
۶-حضرت آیت الله سیستانی:جایز نیست
۷-حضرت آیت الله مکارم شیرازی:این کارهاشایسته مسلمان نیست
۸٫آیت‌الله علوی‌ گرگانی:یکی ازسنت‌های غلط است
پی نوشت:
۱-فرهنگ اساطیر، محمدجعفر یاحقی، واژه چهارشنبه سوری
۲-دعائم الإسلام: ج ۲، ص ۳۲۶
/انتهای پیام/مدیریت سایت