صدای برخوار ؛ امامزاده نرمی برخوار از جمله اماکن مقدسی است که در روزهای پایانی ماه صفر با برگزاری تعزیه سیل جمعیت عزاداران را به سوی خود می‌خواند.

صدای برخوار ؛ امامزاده نرمی برخوار از جمله اماکن مقدسی است که در روزهای پایانی ماه صفر با برگزاری تعزیه سیل جمعیت عزاداران را به سوی خود می‌خواند.

به گزارش صدای برخوار ؛ به نقل از خبرگزاری تسنیم، تعزیه یک هنر آئینی، مذهبی و متعلق به سرزمین ایران است، تعزیه افتخاری بزرگ برای فرهنگ ایران محسوب می‌شود، افتخاری که به تازگی به ثبت جهانی نیز رسید و یونسکو آن را به رسمیت شناخت که این خبر خوشی برای اهل تعزیه بود، این ثبت سبب جهش‌ یافتن تعزیه در سرتاسر جهان شد و اکنون برعهده ماست که در حفظ و ارتقاء آن کوشا باشیم و این یادگار دیرینه از پیشینیان‌مان را با بعضی رفتارهای نابخردانه به بیراهه نکشانیم.

اصفهان به عنوان استانی فرهنگی و مذهبی یکی از قطب‌های تعزیه کشور محسوب شده و تقریباً در همه محله‌ها و شهرستان‌های آن مجلس تعزیه برگزار می‌شود؛ شهرستان برخوار نیز از جمله شهرستان‌هایی است که در امر برگزاری تعزیه سابقه طولانی دارد.

در بیت‌العباس محله امامزاده‌ نرمی واقع در شهرستان برخوار براساس یک رسم دیرینه روز ۲۸ صفر مصادف با رحلت جانگداز نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) و امام حسن مجتبی (ع) مراسم تعزیه خوانی برگزار شد.

در حاشیه این مراسم با چند تن از تعزیه خوانان این هیئت به گفتوگو پرداختیم که حاوی نکات قابل تاملی بود.

حاج احمد نریمانی مسئول هیئت متوسلین به شهدای کربلای معلی در گفت وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه تعزیه خوانی در این محل سابقه‌ای بسیار طولانی دارد، اظهار داشت: تعزیه به عنوان یکی از تاثیرگزار ترین روش‌های حفظ شعائر حسینی و بازگویی عاشورا برای نسل جوان تقریبا از حدود ۱۰۰ سال گذشته تا کنون در این محل برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: از سالیان گذشته دهه اول محرم و دهه آخر صفر در این محل مراسم تعزیه برگزار می‌شود و روز ۲۸ صفر نیز به مناسبت رحلت پیامبر گرامی اسلام و امام حسن (ع) مراسم شبیه شهادت ۷۲ تن در این محل برگزار می‌شود؛ در روز ۲۸ صفر از خیلی از نقاط استان برای تماشای تعزیه می‌آیند.

مسئول هیئت متوسلین به شهدای کربلای معلی ادامه داد: ما همواره سعی داشته‌ایم از ورود خرافات و هرزگویی‌هایی که در بسیاری از تعزیه‌ها در سطح کشور وجود دارد جلوگیری کرده و تعزیه را مستند اجرا کنیم، چراکه امروز دیگر عصر، عصر تکنولوژی است و یک نوجوان با یک جستجوی ساده می‌تواند کل وقایع عاشورا را بخواند و اجرای وقایعی بر خلاف واقعیت بر مردد شدن این نوجوان نسبت به کل عاشورا و قیام امام حسین(ع) منجر می‌شود.

حسین نریمانی تعزیه خوان نقش امام حسین(ع) و سرپرست گروه تعزیه خوانی امامزاده نرمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان پیرامون سبک‌های جدید تعزیه خوانی گفت: همانگونه که امام خمینی(ره) فرمودند«عزاداری باید به شیوه سنتی برگزار و سنت‌های قدیمی حفظ شود».

وی ادامه داد: دشمنان اسلام با هدف کاهش باور پذیری تعزیه و کلا عزاداری و فرهنگ عاشورا دست به کار شده و همچون مداحی مسائلی را در تعزیه وارد کرده‌اند که جوان امروزی در مجموع نسبت به عاشورا دچار تردید و شبهه شود اما به لطف الهی و اینکه هیئت ما همواره سخنان امامین انقلاب را فصل الخطاب فعالیت‌های خود قرار داده است از همان در ابتدا از ورود اینگونه موارد در تعزیه جلوگیری کرده است.

نریمانی ادامه داد: همین امر باعث انتقادات زیادی به ما شده است و بعضی افراد می‌گویند فلان موضوع توسط فلان گروه تعزیه خوانی معروف خوانده شده است و اگر اشتباه بود آنها نمی‌خواندند ولی در جواب گفته‌ایم ملاک ما نه فلان گروه و فلان تعزیه خوان مطرح کشوری است بلکه ملاک ما مقاتل مطرح و روایات موجود پیرامون واقعه کربلا است.

نکته قابل توجه در این مراسم، موقع شنیدن اذان است؛ تعزیه متوقف و همه به نماز جماعت می‌ایستند. این رسم برگزاری تعزیه بیت العباس است.

حاج حسین نریمانی کارگردان این تعزیه پیرامون موضوع در گفتوگو با تسنیم اظهار داشت: وقتی در تعزیه می‌بینیم که حضرت در گودی قتلگاه و آن بحبوحه جنگ به نماز ایستادند این نکته به ما متذکر می‌شوند که نماز اول وقت حتی از جهاد در راه خدا نیز اولویت بیشتری دارد.

وی افزود: خیلی انتقاد به ما پیرامون متوقف کردن تعزیه وارد شده است ولی بر این نکته مرتب تاکید داشتیم که اقامه عزای سید الشهدا فقط ذکر مصیبت نیست، بلکه الگو پذیری از رفتار آن حضرت ارجحیت بیشتری دارد که یکی از این رفتار نماز اول وقت بوده است.

محمد امین نریمانی تعزیه خوان نوجوان و ۲۱ ساله که در سن جوانی نقش عمر ابن سعد را ایفا می‌کند در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان اظهار داست: تعزیه امامزاده نرمی به نظر من در استان شاخص است چراکه سالانه عزاداران زیادی از اقصی نقط استان برای تماشای تعزیه به این محل می‌آیند.

وی ادامه داد: از همان کودکی روز بیست و هشتم صفر برای بنده روز خاص بود و قدمی ترین خاطره من نیز از این روز است چراکه بنده به واسطه اینکه در خانواده‌ای کاملا تعزیه خوان متولد شدم و پدر بزرگ و پدرم از تعزیه خوانان قدیمی و پیشکسوت محل هستند و به خاطر دارم از همان کودکی پای تعزیه حضور پیدا کرده‌ام.

این تعزیه خوان جوان پیرامون تاثیر تعزیه خوانی در زندگی شخصی‌اش گفت: من به وفور شاهد این قضیه بوده‌ام چراکه اهل بیت عصمت و طهارت(ع) همانگونه که در روایات آمده است همواره مزد غلامان خود را بیش از نیاز داده‌اند و لطفی پدرانه بر آنها داشته‌اند، بنده نیز به عنوان غلامی در بارگاه ابا عبدالله (ع) بارها به واسطه همین تعزیه خوانی حوائج خود را در شرایطی که خودم نیز انتظار برآورده شدن نداشتم ولی به لطف ارباب برآورده شده دیدم و گره از کارهایم باز شد.

متین نریمانی تعزیه خوان نوجوان و ۱۶ ساله ایفا کننده نقش حضرت قاسم در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: من از ۱۰ سالگی بنا به علاقه شدیدی که به تعزیه خوانی داشتم و با توجه به اینکه پدربزرگ مرحومم نیز از تعزیه خوانان قدیمی و پیشکسوت محل بوده و به قول معروف ژن تعزیه در وجودم بود ( باخنده) حس می‌شد وارد این عرصه شدم.

وی ادامه داد: بنده به عنوان یک نوجوانی که نقش حضرت قاسم را ایفا می‌کنم باید تلاش کنم در زندگی نیز قاسم گونه رفتار کنم، در همین تعزیه وقتی من از زبان حضرت قاسم مرگ در راه خدا و ولایت را شیرین تر از عسل بیان می‌کنم پس باید بنده در ولایت پذیری و حفظ روحیه شهادت یک قدم از هم نسلان خود جلوتر باشم.

این ذاکر نوجوان ادامه داد: وقتی من در تعزیه فرهنگ احترام به مادر توسط حضرت قاسم را نمایش می دهم باید خودم در زندگی شخصی در این امر پیشتاز باشم چراکه به نظر من فرق تعزیه ای که نتواند در زندگی تعزیه خوان اثرگذار باشد هیچ نفع و فایده ای ندارد و بارها از خداوند خواسته‌ام توفیق زندگی قاسم گونه را به من عنایت کند.

تعزیه نیز همچون اکثر هنرها در معرض آفت است، آفت تعزیه دخل و تصرف شخصی هر شخص در متن تعزیه است به طوری که برخی مواقع چیزی که اجرا می‌شود با مقتل تفاوت بسیاری دارد. اما گروه تعزیه خوانی هیئت متوسلین به شهدای کربلای معلی با پیروی از سخنان معصومین با این آفت‌ها مبارزه کرده‌اند.

وقتی پای صحبت اهالی امامزاده نرمی یا مسافرینی که برای تماشای تعزیه از نقاط مختلف استان به این محل آمده‌اند بنشینی خودشان به شما می‌گویند که نام امامزاده نرمی در کل استان با نام تعزیه ۲۸ صفر گره خورده است و سالیان سال است که این محل در این روز مملو از حضور مردم می‌شود.

جمعیت امامزاده نرمی در این روز ناگهان چندین برابر می‌شود و مردم مهمان نواز این محله قدیمی با برپایی موکب‌های متعدد پذیرای زائرانی خواهد بود که از نقاط مختلف خود را به این محل رسانده‌اند و البته علت آن نیز علاوه بر عظمت نام و یاد امام حسین(ع) تعزیه خوانی مستند و عاری از هرگونه خرافه در این محل است.

/انتهای پیام/