شمال اصفهان؛مشاور معاون اول رئیس جمهوری در امور آب، کشاورزی و محیط زیست گفت: تشکیل ستاد احیای زاینده رود به مانند آنچه که برای دریاچه ارومیه انجام شد، راهکار اساسی نجات این حوضه آبریز است.به گزارش ایرنا، عیسی کلانتری شامگاه شنبه در نشست ‘ نجات زاینده رود از سرآب تا پایاب ‘ که در محل […]

شمال اصفهان؛مشاور معاون اول رئیس جمهوری در امور آب، کشاورزی و محیط زیست گفت: تشکیل ستاد احیای زاینده رود به مانند آنچه که برای دریاچه ارومیه انجام شد، راهکار اساسی نجات این حوضه آبریز است.
به گزارش ایرنا، عیسی کلانتری شامگاه شنبه در نشست ‘ نجات زاینده رود از سرآب تا پایاب ‘ که در محل اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، افزود: به مردم استان اصفهان توصیه می کنم که از طریق مراجع، مسئولان و تشکل ها به جد پیگیر تشکیل این ستاد باشند.
وی که دبیری ستاد احیای دریاچه ارومیه و همچنین خانه کشاورزی ایران را به عهده دارد با اشاره به فرایندهای انجام شده برای احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: ما اکنون یک تجربه عملی در این زمینه در کشور داریم و فرصت خوبی برای مردم اصفهان است تا در این زمینه اقدام کنند.
وی با تاکید بر اینکه احیای دریاچه ارومیه سخت تر از زاینده رود است، ادامه داد: اگر مردم و مسئولان اصفهان سریع اقدام کنند و رئیس جمهوری دستور تشکیل ستاد احیای زاینده رود را صادر کند، امید است مشکل این حوضه آبریز حداکثر تا چهار سال آینده برطرف شود.
مشاور معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه زاینده رود هنوز یک برنامه مصوب ندارد و بیشتر درباره آن حرف زده شده است، گفت: باید با تشکیل ستاد احیای زاینده رود نسبت به برنامه ریزی علمی برای آن اقدام کرد.
وی رئیس جمهوری را مدیر راهبردی توصیف کرد و گفت: اگر مردم و مسئولان اصفهان همت کنند می توانند از دولت بخواهند تا با تشکیل ستاد و تخصیص بودجه مورد نیاز، روشی شبیه احیای دریاچه ارومیه را در پیش بگیرند تا کارهای اجرایی آن از سال ۹۶ آغاز شود.
وی با بیان اینکه وضعیت فعلی زاینده رود به دلیل سهل انگاری در برنامه ریزی آب کشور بوجود آمده است، افزود: با مدیریت درست همه این مشکل ها رفع می شود اما با مدیریت شعاری کاری به پیش نمی رود.

*** سهم ۷۸ درصدی اصفهان از زاینده رود
وی با اشاره به سهم سه استان از حوضه آبریز زاینده رود، گفت: اصفهان ۷۸ درصد، چهار محال و بختیاری ۱۵ درصد و یزد هفت درصد از آب زاینده رود سهم دارند.
وی افزود: سهم استان چهارمحال و بختیاری ۲۳۵ میلیون متر مکعب و یزد یکصد میلیون متر مکعب است و اگر هر یک از آنها بیش از این مقدار تعیین شده از آب برداشت کنند کار آنها اشتباه و خلاف قانون است.
وی همچنین سهم تالاب گاوخونی را ۱۷۰ میلیون متر مکعب اعلام و تصریح کرد: این حجم از آب باید سالانه به تالاب وارد شود.
کلانتری اضافه کرد: اگر قرار است حجمی از حقابه یا آب اختصاص یافته به بخشی از حوضه آبریز زاینده رود کم شود باید از همه بخش ها به یک نسبت کم شود.
وی همچنین تاکید کرد: امکان انتقال آب از سایر نقاط به زاینده رود نیست و اینکه فکر کنیم می توان از کارون، خزر یا خلیج فارس آب انتقال داد، غیر عقلانی است.

***هنوز عده ای باور ندارند که آب نداریم
کلانتری همچنین با اشاره به وضعیت کمبود آب در کشور گفت: امروز مساله آب مختص به زاینده رود نیست و سراسر کشور با مشکل آب روبروست.
وی با بیان اینکه حتی استان گیلان که پر آب ترین منطقه کشور است با معضل کم آبی مواجه شده است ، افزود: متوسط بارندگی های کشور در ۱۰ سال اخیر حدود ۲۰ درصد کاهش و یک و نیم درجه سانیتگراد، دمای متوسط کشور افزایش یافته است.
وی میزان منابع آب های تجدید پذیرکشور تا سال ۱۳۶۰ را ۱۳۹ میلیارد متر مکعب اعلام و اظهار کرد: این رقم اکنون به ۸۸ میلیارد متر مکعب رسیده در حالیکه جمعیت کشور دو برابر شده است.
مشاور معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه اعداد و ارقام درباره آب، تکان دهنده است، گفت: اکنون هیچیک از تالاب های چهل گانه کشور وضعیت خوبی ندارند و همه خشک شده اند.
کلانتری با بیان اینکه لازم است در سیاستگذاری ها و برنامه ریزی های کشور به این مهم توجه شود افزود: اما به نظر می آید هنوز عده ای موضوع بحران آب در کشور را باور ندارند و مسیر سیاست های مصرف ما عوض نشده است.

*** کاهش ۶۰ درصدی ریزگردهای نمکی در دریاچه ارومیه
دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه همچنین گفت: ۲۶ برنامه برای احیای دریاچه ارومیه به این ستاد رسید که عملیات اجرایی آنها از دی ماه ۹۳ آغاز شد.
کلانتری افزود: با اجرای این برنامه ها میزان ریزگردهای نمکی در این دریاچه نسبت به دو سال گذشته ۶۰ درصد کاهش یافت.
وی با بیان اینکه اکنون مصرف آب کشاورزی در حوضه دریاچه ارومیه ۴۰ درصد کاهش یافته است، اظهار کرد: این الگو می تواند برای هر حوضه ای مانند زاینده رود نیز اجرا شود.
وی هزینه احیای این دریاچه را حدود هفت میلیارد دلار اعلام و تصریح کرد: اگر این هزینه نمی شد باید یکهزار میلیارد دلار برای جابجایی تبریز هزینه می کردیم.
حمیدرضا قلمکاری رییس کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این نشست خواهان اجرای مصوبات قانونی درباره احیای زاینده رود و مدیریت یکپارچه آن شد و تاکید کرد: لازم است هیات دولت بحث زاینده رود را از بعد ملی بررسی کند و به آن ردیف بودجه ملی تخصیص دهد زیرا زاینده رود کمتر از دریاچه ارومیه نیست.
نشست ‘ نجات زاینده رود از سرآب تا پایاب با حضورجمعی از مسئولان استان اصفهان، نمایندگان تشکل های کشاورزی، صنعتی و زیست محیطی، استادان دانشگاه و جمعی از کشاورزان شرق اصفهان در محل اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
خشکسالی های اخیر و افزایش برداشت از حوضه زاینده رود، استان اصفهان را با کمبود آب مواجه کرده است بگونه ای که اکنون بخش های مختلف کشاورزی، صنعت و شرب برای تامین آب با مشکل مواجه هستند.
زاینده رود به عنوان بزرگترین جریان آبی منطقه مرکزی ایران از رودخانه دائمی به فصلی تبدیل و کشاورزی در این حوضه آبریز بویژه در شرق اصفهان با مشکل مواجه شده است.
دولت یازدهم نیز برای رفع مشکل های مربوط به این حوضه آبریز و هماهنگی و اعمال مدیریت یکپارچه در بخش های منابع، مصارف و حقابه، طرح ۹ ماده ای احیای حوضه آبریز زاینده رود را در سال ۹۳ مطرح کرد که این طرح در شورای عالی آب به تصویب رسید و مصوبه های آن در حال پیگیری و اجراست.