گلوله توپ جنگی صد ساله مربوط به دوران قاجار در جریان مرمت محوطه باغ موزه چهلستون اصفهان کشف شد.

به گزارش صدای برخوار ؛ /«شهرام امیری»، مدیر امور فرهنگی و ارتباطات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در گفت‌و‌گو با «ایران» به شرح جزئیاتی از کشف این توپ جنگی پرداخت و افزود: صبح دیروز مرمتگران اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در جریان خاکبرداری و اجرای طرح سنگفرش یکی از معابر داخلی کاخ چهلستون در ضلع شمال غربی این مجموعه، گوی فلزی را کشف کردند.
وی با اشاره به بررسی اولیه کارشناسان روی این گلوله توپ جنگی، افزود: با توجه به این‌که بخشی از توپخانه قشون اصفهان درآن دوره در کاخ چهلستون استقرار داشته و ازطرفی چهلستون و بناهای پیرامون آن مانند تالار«تیموری» و باغ «کاج» در اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی ازمراکز مهم استقرار نظامیان محسوب می‌شده، از این‌رو این گوی فلزی که شباهت زیادی به گلوله توپ دارد، به‌طور حتم متعلق به توپ‌های جنگی آن دوران است.
این کارشناس میراث فرهنگی به عکسی بسیار قدیمی از محل استقرار توپخانه در ورودی کاخ چهلستون متعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی اشاره کرد و یادآور شد: در گوشه‌ای از این تصویر، یک عراده توپ همراه با گلوله‌های آن نیز مشاهده می‌شود.مدیرامور فرهنگی و ارتباطات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به این‌که باستان شناسان در حال بررسی بیشتر روی این گلوله توپ جنگی هستند، خاطرنشان کرد: به محض پایان بررسی‌های کارشناسان، این توپ جنگی صدساله در موزه کاخ چهلستون مورد بازدید عموم قرار خواهد گرفت.باغ موزه چهلستون یکی از شاهکارهای عصر صفویه است که به ثبت جهانی نیز رسیده است. این باغ موزه بین خیابان‌های سپه (شمال)، بهشتی نژاد(جنوب)، گلدسته (جنوب غربی تا شمال غربی) و استانداری(شرق) اصفهان قرار دارد. این کاخ با مساحت ۶۰ هزار مترمربع، بخش باقی مانده از باغ بزرگ موسوم به «جهان نما» بوده که در محور شمال غرب دولتخانه صفوی(دوره شاه عباس اول) ایجاد شده است. از سال گذشته ۱۳ طرح مرمتی در این محوطه تاریخی در حال اجراست که بخشی از این طرح‌ها مربوط به باغ این کاخ است.

/انتهای پیام/ایران آنلاین