به گزارش صدای برخوار،احمد رضا مهرجو در نشست خبری با خبرنگاران افزود:درچندسال اخیرکاهش بارندگی ونزولات جوی دراستان اصفهان واستانهای همجوار تاثیر مهمی در حجم ذخیره آب سد زاینده رود گذاشته است و در حال حاضر تاپایان بهمن ماه سال جاری سرشاخه های زاینده رود که منبع تامین آب شرب بیش از ۴ میلیون نفر در […]

به گزارش صدای برخوار،احمد رضا مهرجو در نشست خبری با خبرنگاران افزود:درچندسال اخیرکاهش بارندگی ونزولات جوی دراستان اصفهان واستانهای همجوار تاثیر مهمی در حجم ذخیره آب سد زاینده رود گذاشته است و در حال حاضر تاپایان بهمن ماه سال جاری سرشاخه های زاینده رود که منبع تامین آب شرب بیش از ۴ میلیون نفر در استان اصفهان را برعهده دارند ۴۰۰ میلی متر بارش داشته و نسبت به سال گذشته ۵۴ درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به کاهش ۵۷ درصدی بارندگی در اصفهان، افزود:سال گذشته تاپایان بهمن ماه میزان بارندگی ۶۴ میلی متر بوده که مشابه آن در امسال ۳۱ میلی متر بارندگی داشته ایم. حجم سد زاینده رود که یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب حجم دارد درحال حاضر آب موجود درآن به کمتراز ۱۰ درصد ازحجم کل رسیده است وبراساس برنامه ریزی های مقامات ارشد استان تخصیص آب شرب ۱۰ درصد و آب برای صنعت حدود ۲۰ درصد کاهش یافته پس می طلبد با برنامه ریزی دقیق وبا کمک شهروندان عزیز آب شرب رامدیریت کرده وکسری آب مشترکین را ازمنابع محلی وچاههای مناطق که ازنظر کیفیت موردتاییدشبکه بهداشت ودرمان می باشد تامین کنیم و با اعمال مدیریت از بحران کم آبی گذر کنیم .

مدیر آب امور آبفا برخوار تصریح کرد:در راستای تامین آب شرب و جبران کاهش ده درصدی سهم آب شرب درتمام شهرستانهایی که از آب طرح استفاده می کنندازجمله شهرستان برخوار   بایستی منابع محلی شناسایی  شوند. در برخوار ۶ حلقه چاه وجود دارد که شبکه بهداشت و درمان از آب آنها نمونه گیری کرده و برروی آنها آزمایشات میکروبی وشیمیایی انجام وچاه هایی که قابلیت آب شرب را دارند وشرایط استانداردهای لازم رادارندتاییدیه آنهارا به اداره آب اعلام و در صورت لزوم اداره آب با رعایت کامل نکات بهداشتی و کنترل کیفیت آب از آب چاه استفاده می کند.

مهرجو با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب در ۱۰ محور فعالیت می کند، افزود: گروه مروجین مصرف بهینه آب با گشت زنی در سطح شهر ها الگوهای رفتاری صحیح مصرف بهینه آب را به مردم یادآوری می کنند تا اقشار گوناگون مصرف صحیح آب را بیاموزند؛ ۲۴ نفرازپرسنل این امور جز اکیپ مروجین مصرف مشخص شدند که در سطح شهر اگر شاهد هدر رفتن آب باشند تذکرات لازم رابه مصرف کننده می دهند. 

وی با اشاره به اینکه  شناسایی مشترکین پرمصرف از جمله فعالیت های شرکت آب و فاضلاب است تصریح کرد: مشترکینی که پرمصرفند وصرفه جویی آب را رعایت نمی کنند اخطاریه هایی همراه با قبوض آب بها برای آنها ارسال می شودو این دسته از مشترکین باید به اخطارها و پیام هایی که برای آنها ارسال می شود توجه کنند. همچنین  اداره آب و فاضلاب راه کارهای صرفه جویی در مصرف آب را برای مشترکین پرمصرف که درگروه های ۶۰ نفره به اداره دعوت می شوند ارائه می دهد.

مدیر امور آبفا برخوار اظهار داشت:انشعابات غیرمجاز در شرایط کنونی که با بحران و چالش جدی آب مواجه‌ایم، یکی از مواردی است که می‌تواند این بحران را تشدید کند در این راستا انشعابات غیر مجاز در برخوار شناسایی، قطع و باآنهابرخورد وپس از طی مراحل قانونی  انشعابات آنهاتبدیل به مجاز می شوند.
مهرجو تاکید کرد:دستگاه‌های دولتی برخوار نیز ملزم به نصب مخازن ذخیره استراتژیک آب شرب شدند که  اگر آب طرح قطع شود ویادر اثر حادثه روی شبکه ،آب در ادارات قطع شد از این منبع آب به عنوان ذخیره در چنین مواقعی استفاده شود.

وی عنوان کرد:اطلاع رسانی شهروندان درقالب نصب بنرهاوبروشورها وبرگزاری کلاس وکارگاههای آموزشی ،اعمال مدیریت فشار در شبکه های توزیع و آبرسانی،زون بندی شبکه ها،دقت و کنترل کیفیت آب، کنترل مصارف مناطق روستایی باتوجه به استفاده بی رویه از آب،نصب تعدادی حوضچه روی شبکه های توزیع و خطوط انتقال آب باقطربالای ۲۰۰میلیمتر جهت نصب ابزارات کنترل دبی وفشار ، اجرای برنامه برای کاهش پرت و هدر رفتن آب ،استفاده از شیر آلات اهرمی و الکترونیکی در ادارات از جمله دیگر اقدامات شبکه آب و فاضلاب شهرستان برخوار می باشد.

مدیرامور آبفا برخوار با بیان اینکه آب طرح اصفهان بزرگ ۵۶ شهر و بیش از۳۰۰ روستای استان اصفهان را که جمعیتی بالغ بر۴میلیون نفرمی باشدتحت پوشش قرار داده است . افزود:اگر به ازای هر نفر یک بطری یک و نیم لیتری آب صرفه جویی شودمجموعا” ۶ میلیون لیتر وبه عبارتی ۶هزارمتر مکعب آب صرفه جویی شده است و این میزان آب می تواند آب شرب شهری باجمعیتی به اندازه شهر دولت اباد را تامین کند.

مهرجو با اشاره به این‌که با نزدیک شدن به فصل گرما کولرهای آبی برای استفاده از حداکثر راندمان باید بازنگری شوند، گفت: یک کولر آبی بستگی به بزرگی وکوچکی آن روزانه بین   ۴۰۰  الی ۶۰۰لیتر آب مصرف می کند که با بازنگری و رفع نواقص کولربویژه شناورهای آنهاونیز ایجادسایبان
برای کولرها می توان بیشترین راندمان و کارآیی را از آنها به دست آورد.
انتهای پیام /طغیانی