همایش رونمایی از لوح ثبت ملی میراث ناملموس زبان مادری ( زبان و گویش گزی ) به شماره ثبت ملی ۱۵۳۰ امروز با حضور مسئولین و مهمانان استانی در شهر گز برگزار شد.

به گزارش صدای برخوار ؛ به نقل از طلوع برخوار ، همایش رونمایی از لوح ثبت ملی میراث ناملموس زبان مادری ( زبان و گویش گزی ) به شماره ثبت ملی ۱۵۳۰ امروز با حضور مسئولین و مهمانان استانی در شهر گز برگزار شد.


درخشان معاون اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان در این مراسم گفت : شهر گز با داشتن ابنیه تاریخی همچون مسجد جامع ، کاروانسرا و خانه های قدیمی می تواند بعنوان یک شهر توریست پذیر همجوار اصفهان شناخته شود.
وی افزود : یک گردشگر زمانی حاضر می شود مشقت سفر را به جان بخرد که جاذبه ی مکانی برایش تعریف شود و همین گویش و زبان مادری یک تحریک گردشگری است.
وی با اشاره به عدم استفاده از کاروانسرای شهر گز در راستای اهداف درآمدزایی برای مردم شهر گفت : کاروانسرای شهر گز شکوه این شهر را فریاد می زند و در عین حال نیز ناله هم سر داده که چرا نباید مسئولین و مدیران از این فرصت برای ایجاد درآمد پایدار شهرگز استفاده کنند.
درخشان ادامه داد: نبود اقامتگاه بوم گردی با توجه به وجود خانه های تاریخی در این شهر نیز یک ضعف توسعه ای برای مردم شهر گز محسوب می شود چرا که امروز با توجه به کم آبی در این منطقه صنعت گردشگری بعنوان یک منبع درآمد برای مردم شهر می تواند باشد.
در ادامه این مراسم شهردار گز نیز گفت : شهر گز این امکان را دارد تا بعنوان یک شهر توریستی برای جذب گردشگر معرفی شود و این مهم زمانی اتفاق می افتد که مردم شهر گز در توسعه زیرساختهای آن مشارکت کنند.
در پایان این مراسم از لوح ثبت ملی میراث ناملموس زبان مادری ( زبان و گویش گزی ) به شماره ثبت ملی ۱۵۳۰رونمایی شد.
/انتهای پیام/