صدای برخوار ؛ رفتار خشونت آمیز و مغایر با عرف و منش جامعه نظیر آنچه که امروز تحت عنوان چهارشنبه سوری شاهد آن هستیم در هیچ کدام از این آئینها دیده نمی شود .

صدای برخوار ؛ یافته های پژوهشی نشان می دهد که تمامی آئین هایی که مردم ایران در هنگامه های گوناگون برپا می داشتند و بخشی از آنها همچنان در فرهنگ این سرزمین پایدار شده است با منش ، اخلاق و خرد نیکان ما آمیخته بود و در همه آنها اعتقاد به پروردگار ، امید به زندگی ، نبر با اهریمنان و بداندیشان در قالب نمادها و آئین های نمایشی گنجانده شده بود.
رفتار خشونت آمیز و مغایر با عرف و منش جامعه نظیر آنچه که امروز تحت عنوان چهارشنبه سوری شاهد آن هستیم در هیچ کدام از این آئینها دیده نمی شود .
بهتر است بگوییم کسانی که با منفجر کردن سایل آتش زا و خطر ناک و پراکندن آتش ؛ سلامتی مردم را هدف می گیرند با تن دادن به رفتارهای آمیخته به هرچ و مرج روحی آئین چهار شمبه سوری را تحریف کرده اند تا اینکه ملت بزرگ را متوحش و فاقد فرهنگ جلوه دهند .
پس امیدواریمخوانندگان و دوستان عزیز با خوانده این مطلب و موارد دیگر زیبایی این رسم کهن ایرانی را با انجام کارهای خطرآفرین و استفاده از وسایل خطرناک آتش بازی خراب نکنند.
آمارها نشانمی دهد که بیشترین قربانیان چهارشنبه آخر سال متاسفانه کودکان و نوجوانان هستند که با الگو برداری غلط از رفتار عده ای معدود و افراد هنجار شکن برای شادمانی و هیجان آفرینی مقطعی و ظاهری ضمن ایجاد مزاحمت برای جمع کثیری از مردم باعث نابودی سرمایه های مادی و معنوی جامعه می شوند.
در گذشته در این گونه آئین ها و جشن ها هیچ کس موجب آزار دیگران نمی شد و هیچ عضوی قطع نمی شده و یا آسیب نمی دید. هیچ پدری یا مادری داغدار فرزندان خود نمی شدند ، اما امروزه هر سال و مقارن با جشن دیگر ایرانیان در ایام حلول سال جدید شاهد گزارش های زیادی از نقص عضو ، نابینایی دائم ، قطع دست و پا و انگشت ، سوختگی های اعضاء بدن و مردگ های بعضا فجیع هستیم که فقط در اثر یک حادثه یا بی مبالاتی رخ می دهد.
وفاق جمعی احساسی مسئولیت مشارکت عمومی در حوزه نظم و امنیت اجتماعی از شاخصه های مهم کسب آرامش در این شب بیاد ماندنی است. از آنجائیکه قلم بدستان در طول تاریخ جزقلم چیزی برای حذر داشتن و تذکر نداشتهو جز نوشتن و گفتن حربه ای برای تبلیغ و توصیه به بزرگان و متولیان امر نداشته اند یاد آوری برخی نکات ایمنی و پالودن برخی از آلودگیها به این جشن ملی ایرانیان در این شب زیبا را یاد آوری می نماییم :
۱- برخورد با مواد محترقه و آتش زا و خطرناک در این ایان و ماه پایانی سال بصورت جدی در دستور کار نیروی انتظامی قرار می گیرد و از شهروندان درخواست می گردد گزارش های خود را در این زمینه با شماره ۱۱۰ اعلام نمایند.
۲- در این شب نهاد های کمک رسانی نظارتی مثل نیروی انتظامی ، اورژانس ، هلال احمر و آتش نشانی با تجهیزات کامل در سطح شهر کضور داشته و فعالیت می نمایند.
۳- از نگهداری مواد محترقه ، تهیه و ساخت وسایل آتش بازی بخصوص در منزل، محل کار و غیره جدا خود داری شود.
۴- خانواده های عزیز از آتش زدن بوته ها و گزنه ها در مکان های سربسته و کوچک جدا پرهیز نمایند.
۵- آمارها نشان می دهد بیشترین قشری که در حوادث چهار شنبه سوری آسیب می بینند مربوط به گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال هستند. فراوانی مصدومین حوادث مربوط به آتش بازی شب چهارشنبه پایانی سال در جنس مذکر حدود ۳.۵ برابر جنس مؤنس می باشد .لذا از والدین تقاضا می شود در تهیه وسایل آتش بازی بی خطر فرزندانشان را همراهی نمایند . زیرا کودکان به هیچ وجه نباید به تنهایی از مواد آتش بازی محترقه استفاده کنند.
۶- در صورت بروز حوادث خطرناک در اسرع وقت اورژانس ،پلیس ۱۱۰ ، و سازمان های امدادی و آتش نشانی مستقر در محل را مطلع نمایند.

گرد آورنده معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی شهرستان برخوار

/انتهای پیام/