به گزارش ایرنا، ‘علی اصغر فانی’ عصر شنبه در هفتمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان گلستان افزود: در این میان، ۱۱۰ مدرسه فقط یک دانش آموز داشتند و یک معلم هم به اداره و تدریس هر یک از این مدارس مشغول بود. وی تصریح کرد: در هیچیک از کشورهای پیشرفته از جمله در قاره […]

به گزارش ایرنا، ‘علی اصغر فانی’ عصر شنبه در هفتمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان گلستان افزود: در این میان، ۱۱۰ مدرسه فقط یک دانش آموز داشتند و یک معلم هم به اداره و تدریس هر یک از این مدارس مشغول بود. وی تصریح کرد: در هیچیک از کشورهای پیشرفته از جمله در قاره اروپا نمی توان چنین تلاشی را برای آموزش کودکان در مدارس دید و این افتخار جمهوری اسلامی است که در مسیر عدالت آموزشی گام بر می دارد.

فانی، شمار کل مدارس کشور را در سال تحصیلی ۹۴ – ۹۳ بیش از ۱۲۲ هزار باب عنوان کرد که در آنها ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش آموز درس می خوانند و یک میلیون معلم به تدریس آنها مشغولند. وزیر آموزش و پرورش، راهبرد اصلی این وزارتخانه را در سال جاری، ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی مدارس دانست و گفت: با افزایش امکانات و کاهش تعداد دانش آموزان مدارس به یک راهبرد جدی می رسیم که باید حداکثر استفاده از آن به عمل آید.

فانی خاطرنشان کرد: تعداد دانش آموزان کشور طی سالهای اخیر در حالی از ۱۹ میلیون به ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در سال جاری رسیده که فضا، امکانات، فناوری و سخت افزارهای موجود در مدارس همانند گذشته و به میزان حداقل ۱.۵ برابر شمار جامعه دانش آموزی است. وی ساماندهی نیروی انسانی را از دیگر سیاست های مهم و جدی وزارت آموزش و پرورش برشمرد و اظهارداشت: از تعداد ۱۲.۷ میلیون دانش آموز در سطح کشور، ۱۱.۵ میلیون نفر در مدارس دولتی و ۲/۱ میلیون نفر در مدارس غیردولتی مشغول به تحصیلند که به وسیله یک میلیون فرهنگی و کارمند اداره می شوند، اگرچه بر اساس مطالعات تطبیقی دنیا نسبت کادر آموزشی ما به ازای هر دانش آموز، نسبت مناسبی نیست.

فانی افزود: امسال تا پایان شهریور، ۱۸ هزار نیروی انسانی آموزش و پرورش بازنشسته شدند در حالی که آمار ثبت نام شدگان برای کار در این وزارتخانه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰۰ هزار نفر افزایش داشته است.

وی گفت: با این وضعیت، اگر هر ۲۰ دانش آموز یک نیروی انسانی بخواهد ما اکنون به ۱۰ هزار نیروی انسانی نیازمند هستیم اما با مدیریت انجام شده و کاهش ۱۵ درصدی ساعات اضافه کار کادر آموزشی، در به کارگیری ۳۶ هزار نیروی انسانی صرفه جویی کرده ایم که نشانه تدبیر است.