به گزارش صدای برخوار ؛ به نقل از  نامه نیوز، زهرا عبداللهی مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت اظهار داشت: فشار خون در واقع‌‌ همان نیروی خون است که به رگ‌ها وارد می‌شود. قلب خون را به درون رگ‌ها پمپ می‌کند که به این شکل خون در تمام بدن حمل می‌شود. فشار خون بالا به […]

به گزارش صدای برخوار ؛ به نقل از  نامه نیوز، زهرا عبداللهی مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت اظهار داشت: فشار خون در واقع‌‌ همان نیروی خون است که به رگ‌ها وارد می‌شود. قلب خون را به درون رگ‌ها پمپ می‌کند که به این شکل خون در تمام بدن حمل می‌شود. فشار خون بالا به افزایش خون سیستولی بالا‌تر یا مساوی ۱۴۰ میلی‌م‌تر جیوه، فشار خون دیاستولی بالا‌تر یا مساوی ۹۰ میلی‌م‌تر جیوه یا یکی از هر دو حالت اطلاق می‌گردد.

وی ادامه داد: امروز فشار خون بالا یکی از مشکلات بهداشتی در جهان محسوب می‌گردد که سبب افزایش خطر حملات قلبی، سکته و نارسایی کلیه می‌شود. خطر این عوارض در صورت وجود بیماری دیابت افزایش می‌گردد.

گفتنی است که فشار خون بالا قابل پیشگیری و درمان بوده و با کنترل آن میزان مرگ و ناتوانی ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی کاهش می‌یابد.

عبداللهی با عنوان نکاتی در زمینه کاهش فشار خون افزود: کاهش مصرف نمک، پرهیز از مصرف الکل، فعالیت بدنی منظم، پرهیز از استعمال دخانیات، رعایت رژیم غذایی متعادل و ثابت نگهداشتن وزن ایده‌آل همگی نکاتی است که با رعایت آن می‌تواند فشار خون بالا را کاهش داد همچنین مصرف غذاهای چرب و غذاهای حاوی نمک یا سدیم نیز تا حد زیادی در فشار خون بالا نقش دارند.