صدای برخوار-یک متخصص طب سنتی گفت: پاکسازی معده قبل از ماه رمضان به افراد کمک می‌کند تا از برکات این ماه بهره‌مند شوند، بر این اساس مصرف آب و عسل به‌همراه چند قطره لیموترش راهی برای پاکسازی معده از مواد زائد است.

 به گزارش صدای برخوار به نقل از تسنیم, پاکسازی معده قبل از ماه رمضان به افراد کمک می‌کند تا از برکات این ماه عزیز بهره‌مند شوند؛ از دیدگاه طب سنتی برای پاکسازی معده راه‌های زیادی وجود دارد.

ــ وجود بلغم متعفن در معده موجب ضعف معده, احساس سنگینی در معده می‌شود و افرادی که در معده‌شان بلغم متعفن وجود دارد معمولاً تشنه نمی‌شوند و حالت تهوع دارند, غذایشان به‌خوبی هضم نمی‌شود و همیشه احساس سنگینی سر دل دارند
ــ معمولاً کسانی که بلغم عفن در معده‌شان وجود دارد دچار بوی بد دهان هستند که با خوردن غذا نیز بوی بد دهانشان برطرف نمی‌شود که این یک علامت مهم برای وجود بلغم عفن در معده است.
ــ مصرف روزانه آب و عسل همراه با کمی لیموترش می‌تواند مفید باشد. از ماءالعسل یا آب و عسل افراد می‌توانند چندین بار در طول روز مصرف کنند، البته بهتر است که این نوشیدنی گرم مصرف شود تا معده از آن سود ببرد.
ــ یکی از دوستانم در ماه رمضان دچار سردردهای سینوزیتی می‌شد که مصرف آب و عسل و چند قطره لیموترش مانع بروز سردرد در ماه رمضان شده بود.

در این باره غلامرضا کردافشاری متخصص طب سنتی عنوان می‌کند: آب و عسل معده را قوت می‌بخشد و اشتهای افراد را تنظیم می‌کند؛ بسیاری از افراد را که اشتهای‌شان به غذا خوردن زیاد است یا اشتها به خوردن ندارد اشتهای‌شان را تنظیم می‌کند.

ــ آب و عسل هضم غذا را بهبود می‌بخشد چرا که معده را قوی می‌کند اما به‌شرط آنکه افراد به‌اندازه غذا مصرف کنند و آب و عسل را حداقل ۱ ساعت قبل یا ۲ ساعت بعد از غذا مصرف کنند.
ــ آب و عسل رطوبت‌های معده را کم می‌کند. جالب است که اخلاط کنار کلیه، کبد و مواد زائدی را که در بدن و عروق تجمع پیدا کرده‌ است به‌راحتی از بین می‌برد البته به‌شرط آنکه مداومت صورت گیرد.
ــ افراد تا شروع ماه رمضان غذا کمتر و با کیفیت مصرف کنند تا برای روزه داری آماده شوند.
ــ مصرف یک قاشق غذاخوری خاکشی همراه با آب‌جوش و نبات صبح ناشتا از راه‌های دیگر برای پاکسازی معده است، حتی می‌توانند از خاکشی و آب‌جوش و نبات یک بار دیگر در بعد از ظهر یا یک ساعت قبل از ناهار تکرار کنند که این کار به پاکسازی بهتر معده کمک می‌کند.
ــ طرز تهیه ماءالعسل به این صورت است که یک کیلو عسل با ۷ یا ۸ برابر آب مخلوط کرده و روی شعله ملایم گاز قرار داده شود؛ تا حداقل یک‌دوم از آب آن تبخیر شود تا زمانی که آب و عسل روی شعله گاز در حال جوش خوردن است باید کف روی آن گرفته شود, این آب و عسل برای تقویت معده بسیار مفید است و می‌توان روزانه چند استکان از آن را مصرف کرد.