صدای برخوار-نبود آرامستان عمومی ،نابسامانی و اخذ هزینه های متفاوت از مردم برای شست و شوی اموات و قبر در شهر دولت آباد باعث نارضایتی مردم شده است .

به گزارش صدای برخوار ،شیوع کرونا و به دنبال آن بالارفتن آمار مرگ و میر باعث شده خانواده های  داغدار علاوه بر غم از دست دادن عزیز خود متحمل هزینه های سنگین کفن و دفن شوند.

نابسامانی و نبود مسئولان ناظر پس از مرگ نیز دامن مردم شهر دولت آباد را گرفته و مردم از هزینه هایی که برای شست و شوی اموات و قبر از آن ها گرفته می شود ،اظهار نارضایتی می کنند.

شیوع کرونا نان  برخی را بریده اما در این میان نان عده ای در روغن افتاده است . گرفتن هزینه گزاف برای شست و شوی اموات  از خانواده های داغدیده به بهانه کرونا در این روزهایی که مردم برای تامین معیشت خود با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند ؛ صدای مردم را درآورده است.

طبق تبصره ۶ ماده ۹۶ قانون شهرداری ها مالکیت آرامستان های عمومی با شهرداری است، اما دفن اموات در امامزادگان و زمین های وقفی در حوزه اختیارات اوقاف و امور خیریه است.

شهر دولت آباد به عنوان مرکز شهرستان برخوار  از داشتن آرامستان عمومی محروم است و متوفیان در امامزادگان این شهر که توسط هیئت امنا آن امامزاده اداره می شود، دفن می شوند؛ این در حالیست که جمعیت و آمار مرگ و میر در شهر دولت آباد فزونی یافته است و ضرورت احداث آرامستان عمومی بر کسی پوشیده نیست .

شهردار دولت آباد گفت: آرمستان امامزاده محمود دولت آباد زیر نظر اوقاف است و ارتباطی با شهرداری ندارد .تاکنون در خصوص هزینه های  غسال خانه ،کفن  و دفن اموات شهرداری هیچ اظهار نظری نکرده است .

حسن حجتی افزود:مجوز ایجاد آرامستان عمومی  حدود ۲۰ کیلومتر بالاتر از دولت آباد گرفته شده است ،اما این مکان به علت  عدم وجود دسترسی به آب و دوری از شهر دولت آباد مناسب نمی باشد.

وی با اشاره به اینکه ایجاد آرامستان عمومی وظیفه شهرداری است، تصریح کرد: یک مکان دیگر نزدیک شرکت چای نیز برای ایجاد آرامستان عمومی درنظر گرفته شده ، اما با توجه اینکه این اراضی این محدوده  کشاورزی است؛ محیط زیست  با ایجاد آرامستان در این مکان مخالف است .

ایجاد آرامستان عمومی از وظایف شهرداری است

رئیس اوقاف و امورخیریه برخوار گفت : زمین های اطراف امامزاده محمود وقفی می باشد و مردم به منظور دفن اموات این زمین ها را وقف کرده اند و طبق فرمایشات مقام معظم رهبری اگر کسی زمینی را برای دفن اموات وقف کند اداره اوقاف نباید هزینه ای بگیرد و هزینه هایی که دریافت می شود،  اهدایی مردم برای ساخت و ساز می باشد.

حجت الاسلام محسن ضیایی بابیان اینکه شهرداری موظف است به مردم از زمان تولد تا مرگ خدمات ارئه دهد، افزود: طبق ماده۱۳ مصوب ۱۳۳۴ قانون شهر تاسیس قبرستان از وظایف شهرداری است و با توجه به اینکه جمعیت شهر دولت آباد بیش از ۵۰ هزار نفر است شهرداری باید برای تاسیس قبرستان عمومی در شهر دولت آباد اقدام کند.

وی تصریح کرد: وظیفه اداره اوقاف تاسیس قبرستان عمومی و ارئه خدمات به مردم نیست اما  نبود قبرستان عمومی در شهر دولت آباد باعث ایجاد مشکلات متعددی در این زمینه  و اختلافات بر سر زمین های وقفی شده است.

رئیس اوقاف و امور خیریه برخوار ادامه داد:در شهرستان برخوار شهرهای ، دستگرد ، خورزوق ،کمشچه و حبیب آباد دارای قبرستان عمومی هستند اما شهر دولت آباد به عنوان مرکز شهرستان از داشتن قبرستان عمومی محروم است.

شهرداری برای خرید آمبولانس همکاری نکرد

کمالی مقدم از اعضای هیئت امنا امامزاده محمود با اشاره به هزینه های دریافتی  برای شست و شو اموات گفت:ما سعی در ایجاد تعامل با مردم داریم و شهرداری این قیمت را برای شست وشوی اموات تعیین کرده است. داشتن یک آمبولانس برای جابجایی اموات در شهر دولت آباد ضروری است اما شهرداری در این زمینه با ما همکاری نکرده است.

یکی از شهروندان دولت آباد در این باره گفت: یکی از عزیزان ما در چند روز اخیر فوت شده بود بدین منظور از ما برای شست و شوی امواتمان در امامزاده محمود دولت آباد یک میلیون و ۵۰۰ تومان دریافت کردند .

وی افزود: چرا هیچ کس نظارتی بر دریافت هزینه های کفن و دفن اموات در امامزادگان نمی کند و چه کسی پاسخگوی این نابسامانی ایجاد شده در شهر است.

این شهروند اظهار داشت : بسیاری از شهرها دارای آرامستان عمومی هستند. ایجاد یک آرامستان عمومی در شهر دولت آباد نیاز است تا هر کس از توان مالی دارد اموات خود را در امامزاده و هرکس نمی تواند در آرامستان عمومی کفن و دفن کند.
مهناز طغیانی