صدای برخوار ؛ معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری برخوار اظهار داشت: نقش دامپزشکی در سلامت و پیشگیری از ابتلا به بیماریهای مشترک معنا می شود و تمامی دستگاه‌های مرتبط باید همکاری و توجه بیشتری به حوزه پیشگیری و این بخش داشته باشند

صدای برخوار ؛ معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری برخوار اظهار داشت: نقش دامپزشکی در سلامت و پیشگیری از ابتلا به بیماریهای مشترک معنا می شود و تمامی دستگاه‌های مرتبط باید همکاری و توجه بیشتری به حوزه پیشگیری و این بخش داشته باشند
به گزارش صدای برخوار ؛ به نقل از  روابط عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان برخوار، مهندس «سعید خدائی» در جلسه ی ستاد پیشگیری و مقابله با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که با حضور کارشناس مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای طیوردامپزشکی استان، رئیس و معاون شبکه دامپزشکی و جمعی از مسئولین دستگاههای مرتبط در شهرستان برگزار شد، اظهارداشت: وقوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بسیار جدی، مهم و حیاتی است و باید با حساسیت و دقت کافی با آن برخورد شود.
وی پیشگیری از بیماری آنفلوآنزای پرندگان را موضوعی فرادستگاهی دانست و افزود: تمام دستگاه‌های مسئول در این حوزه، باید توجه ویژه‌ای نسبت به این موضوع داشته باشند.
معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری برخوار هدف از برگزاری این جلسات، هماهنگی دستگاه‌های دخیل در امر پیشگیری از آنفلوآنزا در آستانه فصل سرما دانست و افزود: باید گزارش فعالیت های انجام شده و همچنبن آمار و اطلاعات به روز و مشکلات و موانع پیش رو در اسرع وقت تشریح شود.
خدائی با بیان اینکه ویروس آنفلوآنزا در فصل سرما پایداری بیشتری داشته و به سرعت گسترش می یابد، ادامه داد: با توجه به راه های متنوع انتقال بیماری و شرایط آب و هوائی مساعد برای انتشار ویروس، تنها راه حل مقابله با آن کنترل کلیه راه های انتقال با بیماری است که لزوم توجه ویژه دستگاه‌های مسئول به موضوع پیشگیری از وقوع این بیماری را دوچندان می نماید.
در ادامه دکتر علیرضا ادیبان کارشناس مسئول بهداشت و مدیریت بیماریهای طیوراداره کل دامپزشکی استان اصفهان ضمن بیان وضعیت موجود در سطح جهان، حساسیت و اهمیت موضوع، رعایت اقدامات پیشگیرانه و گزارش دهی به موقع ارکان مرتبط با بیماری را حائز اهمیت دانست.
ادیبان ضمن اشاره به میزان بالای خسارات ایجاد شده توسط بیماری در سالهای گذشته افزود: شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در اقتصاد ملی، تجارت بین الملل و صنعت طیور کشور می تواند بسیار اثرگذار باشد.
«دکتر مجید فلسفی منش» رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان برخوار نیز در ادامه جلسه به نقش موثردر شناسایی و اقدام سریع و به موقع درکنترل بیماری اشاره کرد و افزود: گرچه هنوز موردی از انتقال آنفلوانزا به انسان گزارش نشده است ولی این دغدغه همیشه وجود داشته است و باید آمادگی کافی برای مقابله با آن وجود داشته باشد.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان برخوار تغییرات آب و هوایی، وجود پرندگان مهاجر، شروع بارش ها و ایجاد آب بندان های موقت را از عوامل شیوع بیماری عنوان کرد و اظهار داشت: سناریوی مقابله با بیماری بعنوان یک خطر بالقوه ایجاد بحران در سطح شهرستان توسط کارشناسان شبکه دامپزشکی آماده شده و در صورت تعامل سازنده ادارات و دستگاههای مرتبط در خصوص اقدامات پیشگیرانه همانند سالهای گذشته می توان این شرایط را بدون ایجاد هر گونه مشکل و نگرانی پشت سرگذاشت.
وی به نقش فرمانداری در هماهنگی های بین بخشی در این خصوص را بسیار مهم خواند و افزود: برای مقابله با این بیماری باید همه وارد عمل شوند و گزارش گیری های روزانه و اطلاع رسانی به موقع توسط بخشداری و دهیاری ها، جهاد کشاورزی، محیط زیست، شوراهای اسلامی شهر و روستا،خانه های بهداشت و بخشهای خصوصی دامپزشکی، صورت گیرد تا با هدایت و مدیریت دقیق بتوانیم در صورت مشاهده بیماری، آن را به خوبی کنترل نماییم.
وی زمان را برای مقابله با بیماری هایی که سرعت انتشار بالایی دارند مهمترین رکن عنوان کرد و افزود: اگر اینگونه بیماریها سریع شناسایی و کنترل شود، می تواند خسارات کمتری را به بار آورد.

/انتهای پیام/