به گزارش شمال اصفهان؛به نقل از خبرگزاری صدا و سیما و به نقل از روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محققان دانشگاه اصفهان با حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی برای نخستین بار حسگری بومی برای تشخیص هیبریداسیون DNA با استفاده از لایه های نانو نیمه هادی طراحی و تولید […]

به گزارش شمال اصفهان؛به نقل از خبرگزاری صدا و سیما و به نقل از روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محققان دانشگاه اصفهان با حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی برای نخستین بار حسگری بومی برای تشخیص هیبریداسیون DNA با استفاده از لایه های نانو نیمه هادی طراحی و تولید کردند.

استفاده از لایه های نیمه هادی، نوآوری این حسگر است که تاکنون در دنیا از این روش استفاده نشده بود.

مهدی حبیبی مجری این پروژه گفت: حسگر DNA المانی است که بتواند بود یا نبود یک کد خاص را در زنجیره ای از DNA مجهول تشخیص دهد.

وی افزود: اساس کار اغلب حسگرهای DNA ترکیب نمونه مجهول با کد مکمل معلوم است.

این فعال فناور تصریح کرد: در صورتی که اتصال با مکمل معلوم صورت پذیرد می توان نتیجه گرفت کد مورد نظر در نمونه مجهول وجود داشته است در غیر این صورت نمونه مجهول فاقد کد مورد نظر بوده است.

حبیبی ادامه داد: آشکار سازی نمونه های هیبرید شده DNA از مجموعه غیر هیبرید شده فرآیند حساس و پیچیده ای محسوب می شود.

وی افزود: تشخیص زنجیره های هیبرید شده DNA در مقیاس های کوچک اغلب با چالش های متعددی روبه رو بوده است.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: هرچند برای آشکارسازی DNA در غلظت های پایین می توان از سنسورهای میکروچیپ استفاده کرد ولی در حال حاضر این نوع تراشه ها صرفا در خارج از کشور تولید می شود و قیمت بالایی دارند.

وی گفت: دستیابی به تکنولوژی و فناوری بومی برای ساخت این سنسورها گامی موثر در تحقیقات بیولوژیکی، پزشکی و … محسوب می شود.

حبیبی با اشاره به کاربردهای این حسگر گفت: شناسایی DNA مربوط به سلولها، میکروبها و ویروس‌ها جایگاه پراهمیتی در زمینه های مختلفی همچون تشخیص بیماری‌های میکروبی- ویروسی در انسانها، حیوانات و گیاهان، تشخیص سرطان در انسان، مطالعات و تحقیقات زیست فناوری، شناسایی و پیشگیری از بیماریهای ژنتیکی و بسیاری موارد دیگر دارد.