صدای برخوار؛به نقل از روزنامه نصف جهان: به همت دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان، کنفرانس خبری با موضوع «آتش به اختیار فرهنگی، رویکردها، نمونه ها،افق ها» با حضور جمعی از خبرنگاران برگزار شد. در ابتدای این کنفرانس خبری، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در جمع دانشجویان در ۱۷ […]

 صدای برخوار؛به نقل از روزنامه نصف جهان: به همت دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان، کنفرانس خبری با موضوع «آتش به اختیار فرهنگی، رویکردها، نمونه ها،افق ها» با حضور جمعی از خبرنگاران برگزار شد.

در ابتدای این کنفرانس خبری، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در جمع دانشجویان در ۱۷ خرداد ماه سال جاری گفت: رهبر معظم انقلاب، دغدغه فرهنگی را مورد توجه مجدد قرار دادند و تحصیلکردگان را افسران جنگ نرم فرهنگی معرفی کردند و فرمودند اگر ارتباط فرمانده با این افسران قطع شد، در این صورت افسران جنگ نرم با فهم خود، کار را با دقت پیش ببرند تا توقف در کارهای فرهنگی پیش نیاید.

حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی اظهار داشت: علیرغم اینکه اصطلاحات فرماندهی، قرارگاه فرهنگی و خاکریز واژه اصلی میدان جنگ است اما سال‌ها در عرصه‌های فرهنگی کشور هم مطرح می‌شود.

وی افزود: این کنفرانس خبری موضوع محور بوده و ما سعی داریم موضوع آتش به اختیار فرهنگی را در سه موضوع رویکردها، نمونه‌ها و افق‌ها و طی جلسات مختلف مورد بررسی قرار دهیم. این در حالی است که موج‌آفرینی فرهنگی در موضوع آتش به اختیار فرهنگی می‌تواند در رسانه‌ها زنده شده توسعه داده و پیش رود.

وی از برگزاری اینگونه جلسات در آینده در زمینه‌های نوآوری فرهنگی، فناوری‌های فرهنگی و… خبر داد و از رسانه‌ها نیز خواست تا به فرهنگسازی و انعکاس آنها بپردازند.

***

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه اصفهان نیز گفت: آتش به اختیار براساس دو مؤلفه آزادی و استقلال فکری است و در حقیقت یکی از مخاطبان آتش به اختیار، خود رسانه‌ها هستند و این واژه می‌توانست انرژی، صف‌آرایی و موج جدیدی ایجاد کند.

امیرحسین بانکی افزود: البته واژه آتش به اختیار دارای عقبه بوده و در بند (م) وصیتنامه امام راحل(ره) یکی از نکات شاخص و مبانی آن در گفتمان انقلاب اسلامی این سخن بوده است.

وی با بیان اینکه اصطلاح آتش به اختیار برای گروه‌های خودجوش مردمی امری ضروری است گفت: گروه‌های خودجوش مردمی فرهنگی، آتش به اختیار هستند و در حقیقت پیام آتش به اختیار برای نهادهای عمومی آن است که خلاقیت فرهنگی به خرج دهند و گروه‌های حاکمیتی به فرهنگ توجه بیشتر داشته باشند.

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه اصفهان اظهار داشت: البته در این راستا، هنرمندان بزرگ با تشخیص، خلاقیت و ارائه کارهای مختلف آتش به اختیار بوده‌اند و این واژه باید در مصاف جنگ نرم فرهنگی استفاده شود و به نظر من مأموریت ذاتی مردم است.

بانکی ادر ادامه افزود: در زمان جنگ وقتی آتش به اختیار گفته می‌شود به این معنی نیست که هدف، اصول جنگ، مبانی جنگ، تاکتیک جنگ و فرماندهی جنگ رعایت نشود.

وی تأکید کرد: ناکارآمدی دولتی در فرهنگ و رکود حرکت‌های فرهنگی مردمی موجب شد تا رهبر انقلاب، موضوع آتش به اختیار را مطرح کنند.

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه اصفهان، بصیرت، جسارت، شجاعت و… را برای کسی که می‌خواهد آتش به اختیار عمل کند بسیار ضروری دانست و گفت: البته اصل هماهنگی، وحدت و مشورت از اصول عملیات موفق در آتش به اختیار است و آتش به اختیار حرکت کور و تیر در تاریکی زدن نیست بلکه حرکتی است که وقتی قرارگاه مشترک از کار افتاد با ایجاد ستاد کوچک، بتوان انجام کار اثربخش داشت، در غیر این صورت آتش به اختیار درست استفاده نمی‌شود.

وی در پاسخ به سئوالی در زمینه معیارهای آتش به اختیار گفت: کسی که کار فرهنگی انجام می‌دهد باید دغدغه فرهنگی داشته و عاشق باشد در غیر این صورت در آتش به اختیار موفق هم نخواهد بود و بزرگ ترین مشکل فرهنگی، آن است که افراد سیاسی، اقتصادی، امنیتی وارد مسائل فرهنگی شده‌اند که به کار فرهنگی صدمه می‌زند در حالی که برای کار فرهنگی باید شخصیت فرهنگی داشت.

بانکی خاطرنشان کرد: امروز جوانان، آنقدر که سیاسی و اقتصادی بار آمده‌اند، فرهنگی بار نمی‌آیند و برخی تجارت فرهنگی می‌کنند.

وی ادامه داد: امروز جوانان باید بدانند که می‌توان خدمت کرد و برای خدمت متوقف به دولت نباشد، ولی باید بدانیم تا زمانی که شخصیت حقوقی فرهنگی بر شخصیت حقیقی فرهنگی بچربد، کارها جلو نمی‌رود.