محققان پژوهشگاه رویان با انجام طرحی درصدد آمدند تا با بهینه سازی فریز اسپرم های دامی و انسانی، زمینه را برای باروری فراهم کنند.

محسن شرفی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص طرح خود با عنوان «بهینه سازی فرایند فریز اسپرم» با بیان اینکه اسپرم ها در زمینه های باروری و صنعت کاربرد دارند، گفت: سالانه حدود ۲ تا ۳ میلیون اسپرم فریز شده برای کاربرد در صنعت از کشورهای امریکایی، هلندی، دانمارکی، فرانسه و به صورت متفرقه از سایر کشورها به ایران وارد می شود بنابراین تصمیم گرفتیم در زمینه اسپرم های فریز شده تحقیقات خود را آغاز کنیم.

وی با بیان اینکه تحقیقات ما روی اسپرم های دامی و انسانی بوده است، گفت: از ۷ سال گذشته تحقیقات و آزمایشات خود را روی اسپرم های دامی آغاز کردیم و نزدیک به دو سال است که روی اسپرم های انسانی پژوهش هایی انجام می دهیم.

شرفی تاکید کرد: اولین فاز مطالعات ما برای محیط انجماد اسپرم گوسفند بوده و پس از آن روی گونه بز، پرندگان و در حال حاضر بر روی گاو و انسان در حال انجام است.

این محقق پژوهشگاه رویان با بیان اینکه در حوزه دامی نسبت به کشورهای دیگر جلو هستیم، گفت: چشم انداز ما در عرصه دامی برای انجماد اسپرم ها، یک تا ۲ سال است تا در نهایت به واسطه شرکت های دانش بنیان تجاری شوند؛ ما می توانیم در آینده نزدیک این اسپرم های دامی را صادر کنیم.

وی در خصوص مطالعات خود در زمینه تولید اسپرم های انسانی گفت: نزدیک به دو سال است که آزمایشاتی روی تولید اسپرم های انسانی در محیط انجماد انجام داده ایم ولی هنوز نتیجه آن وارد صنعت نشده است.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، با بیان اینکه از آنجایی که انسان دارای ویژگی‌های خاصی است، بنابراین این مطالعات با احتیاط بیشتری انجام می شود، اظهار داشت: تا یک سال آینده این محیط انجماد به صورت صنعتی تولید می شود.

شرفی در خصوص کاربرد های اسپرم های انسانی گفت: از این اسپرم های فریز شده می توانیم برای باروری و درمان استفاده کنیم؛ به عنوان مثال، مردانی که مبتلا به سرطان هستند و تحت شیمی درمانی قرار می گیرند سلول های جنسی خود را از دست می دهند از این رو می توان با فریز اسپرم، گامی در راستای باروری آنها برداشت.

این محقق پژوهشگاه رویان با بیان اینکه از اسپرم های انسانی می توان در حفظ باروری انسان استفاده کرد، تاکید کرد: اکنون در مرحله ای هستیم که بتوانیم انجماد اسپرم های انسانی را توسعه دهیم.

وی با بیان اینکه البته از تکنیک اسپرم های فریز شده به وفور در دام وصنعت استفاده می شود، عنوان کرد: محیط انجماد اسپرم های وارداتی از زرده تخم مرغ گرفته می شود و آلودگی فراوانی دارد؛ از همین رو موفق شدیم تا با ماده ای که از سویا استخراج می کنیم، محیط پاکیزه ای را برای انجماد اسپرم های انسانی و دامی فراهم کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس خاطر نشان کرد: هدف از اجرای این طرح ارائه فرمول ساخت محیط انجماد اسپرم است؛ می توان گفت این محیط کشت اسپرم بومی و ساخت کشور محسوب می شود.