مقام معظم رهبری: ماهواره، تلویزیون، ویدئو، کتاب، روزنامه و شبنامه در زمره ابزار فرهنگی هستند که تهاجم فرهنگی با بهره گرفتن از آنها صورت می‌گیرد. ( ۱۳۷۸/۰۲/۳۱) دیدار مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با رهبر انقلاب امروزه با گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات، تهاجم فرهنگی به مسئله ای جهانی تبدیل شده و بسیاری از […]

مقام معظم رهبری: ماهواره، تلویزیون، ویدئو، کتاب، روزنامه و شبنامه در زمره ابزار فرهنگی هستند که تهاجم فرهنگی با بهره گرفتن از آنها صورت می‌گیرد. ( ۱۳۷۸/۰۲/۳۱)
دیدار مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با رهبر انقلاب
امروزه با گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات، تهاجم فرهنگی به مسئله ای جهانی تبدیل شده و بسیاری از کشورها را به چاره اندیشی واداشته است.
بی گمان برنامه های رادیویی و تلویزیونی موفق شده اند افکار و عقاید انسان های بی شماری را دستخوش تغییر سازند. تمدن منحط غرب برای ترویج مذهب سکولاریسم اقدام به تأسیس هزاران شبکه تلویزیونی و رادیویی کرده است که به صورت شبانه روزی برنامه های گوناگونی را با این هدف پخش می کنند.
دشمن آشکار و تهاجم خاموش


متأسفانه دستیابی به این برنامه ها در کشور ما بسیار ساده و امکان پذیر است. باید توجه داشت وقتی سخن از ماهواره به میان می آید، ابتدا مسایل ضد فرهنگی آن جلب توجه می کند، سپس مسایل سیاسی، علمی و ورزشی ایفای نقش می نمایند.

این مسایل زمانی برای ما اهمیت می یابد که بدانیم ایران به عنوان کشوری با نظامی اسلامی، مردمانی هوشیار، با اهدافی روشنگر و الگویی الهام بخش برای بخش عمده ای از مردم جهان به طور ویژه هدف این تهاجم قرار گرفته و به یکی از کانون های اصلی توجه تبدیل شده است.

بنابراین چنانچه در بیانات رهبر معظم انقلاب به برخی ابزارها و بسترهای سیطره فرهنگی دشمن اشاره رفت. ماهواره ها گرچه انواع متعددی با ماموریت های مختلف دارند اما شاید کارآمدترین کارکرد آنها استفاده در تهاجم همه جانبه غرب است. ماهواره ها به دلیل دسترسی آسان عموم مردم، در تمامی کشورها به عنوان ابزاری قوی در دست سلطه گران قرار گرفته است.

اما فرهنگ، وسعتی به طول تاریخ و حضوری همه جانبه در زندگی بشر دارد. تهاجم فرهنگی نیز به بازی در تمام این زمین و تغییر در همه آن می اندیشد. بنابراین هجمه فرهنگی دارای ابعاد مختلف است. این تهاجم، فرهنگ عمومی کشورها را مورد حمله، تشکیک و تردید قرار می دهد. فرهنگ عمومی حوزه ای است که از مسایل اعتقادی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و روانی متاثر است و به همین نسبت تاثیرات متقابلی روی آنها می گذارد.

همچنین فرهنگ، میراث گران بها و حاصل هزاران سال تلاش فکری، هنری و صنعتی نسل های گذشته یک ملت است. هر نسلی، اندوخته های فرهنگی و تجارب زندگی خویش را با شیوه های گوناگون به نسل بعدی منتقل می سازد. نسل بعد نیز اندوخته های خود را بر آن می افزاید و آن را به نسل بعد از خویش انتقال می دهد. این جریان، همواره در طول تاریخ ادامه داشته است.

فرهنگ و فضای فرهنگی، چونان فضای اطراف، ما را کاملا احاطه کرده و در تمامی صحنه های زندگی فردی و اجتماعی برایمان ملموس بوده و از آن تاثیر می گیریم.

اگر با توجه به تعریف فرهنگ و آنچه درباره سرمایه فرهنگی به معنای تمامی داشته های یک ملت دانستیم و تهاجم فرهنگی را تغییر و به تعبیری نابودی همه اینها بدانیم دیگر سرمایه ای برایمان می ماند و یا چیزی که به فرزندانمان تقدیم کنیم؟ در این صورت است که بحران هویت، سرخوردگی، یاس و وابستگی بر ما حاکم خواهد شد. چیزی که دشمنان به دنبالش هستند.

بنابراین در این سونامی فرهنگی تنها کشورهایی خواهند توانست موجودیت و سرمایه های فرهنگی خود را حفظ کنند که از فرهنگی ریشه دار و اصیل برخوردار باشد. بی جهت نیست که اکنون به دلیل نزدیک شدن فرهنگ ها و از بین رفتن مرزهای جغرافیایی و فکری در جهان شاهد نابودی خرده فرهنگ ها و فرهنگ و آداب و رسوم کشورهای ضعیفی هستیم که در برابر تهاجم فرهنگی و نفوذ بدون رقیب کشور های سلطه گر، در حال نابودی هستند.

آمد که یکی از راه ها و شاید مهمترین راه برای تسلط همه جانبه بر یک کشور تغییر در باورها و فرهنگ آن کشور است. اگر سلطه گران در تغییر فرهنگ یک کشور موفق شدند بنابراین خواهند توانست از نظر سیاسی و اقتصادی نیز خواسته های خود را تحمیل کنند.

بنابراین از آنجایی که هر کالای ارزشمندی نیازمند مراقبت است و همیشه خطر دستبرد بیگانه آن را تهدید می کند فرهنگ نیز که ثمره داشته های یک عمر و تاریخ یک کشور و سرزمین است نیازمند مراقبت است.

اما برخی اهداف دشمنان از تهاجم فرهنگی

الف) دست یابی به اغراض سیاسی و اقتصادی

استعمارگران برای آن که سرنوشت یک ملت را به دست گرفته، از منابع عظیم مادی و معنوی آنان به نفع خویش بهره برداری کنند، در گام نخست، تلاش می کنند تا موانع فرهنگی را که جدی ترین مانع بر سر منافع آنهاست، از سر راه خویش بردارند؛ بدین منظور، از ابزار و شیوه های گوناگون، به ویژه برنامه های به ظاهر جذاب ماهواره ای، فرهنگ بومی را تضعیف و فرهنگ خویش را ترویج می کنند. بدین ترتیب، مردم کشورهای مورد تهاجم، از فرهنگ خویش فاصله گرفته، با آن بیگانه شده و به فرهنگ بیگانه روی می آورند و این تازه آغاز اسارت هاست.

ب) جهانی کردن فرهنگ غربی

مقام معظم رهبری: امروز سلطه‌گران در همه جای دنیا – هر جایی به تناسب – در فکر سلطه فرهنگی اند؛ یک نمونه‌اش هم همین ماهواره است که حالا باز هم می‌بینم بحث ماهواره را مطرح کرده‌اند. ( ۱۳۷۴/۰۳/۰۸)

بیانات در دیدار نمایندگان مجلس

در سال های اخیر، برای کشورهای سلطه گر غربی، خود جهانی کردن فرهنگ شان، اهمیت بسیار پیدا کرده است. این نظر علاوه بر استفاده از وسایل سیاسی، تبلیغاتی و صنعتی، با نظریه های شبه علمی نیز پشتیبانی می شود.

مثلا، نظریه دهکده جهانی مک لو هان و امثال آن، با صراحت سعی بر آن دارد که زمینه را برای پذیرش فرهنگ غربی مساعد کرده و از حساسیت هایی که ممکن است در مقابل آن ابراز شود، بکاهد.

بنابراین، در اثر این حمله فرهنگی دشمن، مردم نخست دچار شک و تردید در مثبت بودن فرهنگ ملی و دینی خود شده و باورهایشان را نسبت به کارایی فرهنگ خویش از دست می دهند و سپس، به تدریج، آماده تمایل و جذب فرهنگ بیگانه و دست کم جنبه هایی از آن می شوند و همه این ها حاصل برنامه های حساب شده ماهواره است.

الوین تافلر، نویسنده و منتقد اجتماعی، می نویسد: «تکنولوژی ماهواره ای و دیگر رسانه های جدید، فرهنگ های ملی را از هم می پاشند و این ارتباط متقاطع، به هر حال تهدیدی است برای هویت ملی که حکومت ها سعی در حفظ و انتشار آن دارند».

اشاعه فحشا و بی بند و باری

مقام معظم رهبری: کسانی‌ که‌ قدرت‌ بیشتری‌ دارند با استفاده‌ از وسائلی‌ نظیر ماهواره‌ و اینترنت‌ فرهنگ های‌ ملی‌ را تحت‌ تأثیر قرار دهند که‌ این‌ مسئله‌ خطری‌ برای‌ کل‌ بشر محسوب‌ می‌شود ( ۱۳۸۱/۰۹/۲۶)

دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی

دشمن که همواره اشاعه فرهنگ دینی و اعتقاد به خداوند و معنویات را مانع اصلی هدف های خود می بیند، برای کم رنگ کردن این اعتقادات، با ایجاد خلل در اعتقادات قشر جوان، در به انحراف کشاندن و بی هویت کردن آنان می کوشد.

قرآن کریم درباره خطر اشاعه زشتی ها در جامعه اسلامی هشدار می دهد و می فرماید: کسانی که دوست دارند زشتی ها در میان مردم با ایمان شیوع یابد، عذاب دردناکی برای آن ها در دنیا و آخرت است و خداوند می داند و شما نمی دانید.

در واقع از دیدگاه و منطق قرآن، باز گو کردن زشتی ها و ارایه و ترویج آنها، نهی شده است؛ زیرا موجب آشکار سازی زشتی ها و بر ملا شدن آن ها می شود.

شبکه های ماهواره ای در قالب میان برنامه ها و آگهی ها، مظاهر ضد اخلاقی را تبلیغ می کنند و این رسانه،همچون دیگر ابزار پیشرفت می تواند به آرمان های تعالی بخش انسان ها و جوامع خدمت یا خیانت کند که در حال حاضر بیشترین خیانت ماهواره در ایجاد و رواج فساد و فحشا در میان جوانان است.

و کلام پایانی باز هم از گلچین کلمات دلنشین مقام معظم رهبری: شما ببینید امروز وسائلی که برای اغوای دل جوانها هست، چقدر است؛ قابل مقایسه‌ی با گذشته نیست. این ماهواره‌ها، این اینترنت‌ها، این انواع و اقسام وسائل ارتباطات، اینها دلها را اغوا میکند، جذب می کند، از راه به در می برد، انگیزه‌های معنوی را در انسان سست میکند، شهوات را در انسان بیدار می کند. (۱۳۹۰/۰۶/۱۷ )

بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری