به گزارش پایگاه خبری شمال اصفهان؛به نقل از جام نیوز،حمید فاضلی، قائم‌ مقام سازمان فضائی کشور، در حاشیه مراسم افتتاحیه هفته جهانی فضا با اشاره به برنامه‌های این هفته در جهان و ایران گفت: «در هفته جهانی فضا، نهادهای بین‌المللی فعالیت‌های فضایی را صورت می‌ دهند و در ایران نیز از ۱۲ تا ۱۸ مهر […]

به گزارش پایگاه خبری شمال اصفهان؛به نقل از جام نیوز،حمید فاضلی، قائم‌ مقام سازمان فضائی کشور، در حاشیه مراسم افتتاحیه هفته جهانی فضا با اشاره به برنامه‌های این هفته در جهان و ایران گفت: «در هفته جهانی فضا، نهادهای بین‌المللی فعالیت‌های فضایی را صورت می‌ دهند و در ایران نیز از ۱۲ تا ۱۸ مهر برنامه‌هایی در این زمینه به منظور ترویج و تشویق نوجوانان، نونهالان و آگاه‌سازی و فرهنگ‌سازی در جهت استفاده از فعالیت‌‌های فضائی به خصوص در زمینه بهبود زندگی اجرا می‌شود. ماهواره‌های ظفر، طلوع و پارس با حامل‌های سنگین به فضا پرتاب می‌شوند. در زمینه ماهواره‌های مخابراتی هم تامین، ساخت و بومی‌سازی ماهواره‌های مخابراتی را در دست کار داریم.»

آقای فاضلی اظهار داشت در دولت تدبیر و امید اعتبارات خوبی به ما ابلاغ شده که با کمک آن به برنامه‌های از قبل پیش‌بینی شده فضایی ادامه می‌ دهیم. وی با اشاره به ماهواره‌های شریف‌ست و ناهید، ماهواره سازمان فضائی و دیگر ماهواره‌هایی که در دست ساخت و تکمیل است، گفت: «انشاءالله با حامل‌های پرقدرت‌تری که به صحنه خواهند آمد، می‌توانیم محموله‌های سنگین‌تر را که با کمک دانشگاه‌‌ها و یا در سازمان فضائی در دست توسعه است، به فضا پرتاب کنیم.»

صدای آمریکا(VOA) با انعکاس سخنان آقای فاضلی، به واکنش های مقامات غربی به موفقیت ایران در فرستادن یک میمون به فضا اشاره کرد.

دو سال پیش، زمانی که ایران اعلام کرد یک میمون را با راکت موسوم به کاوشگر۵ به فضا فرستاده، مقامات آمریکایی و سازمان‌های دیده‌بان فعالیت‌های موشکی مدعی شدند تکنولوژی مورد استفاده در فعالیت‌های فضایی ایران می‌تواند برای پرتاب سلاح‌های نظامی به مسافت‌های دورتر هم مورد استفاده قرار گیرد.

هرچند آمریکا و کشورهای غربی گزارش پرتاب موشک حامل میمون به فضا را تأیید نکردند، این خبر برایشان شگفتی‌آور بود، چون راکت‌هایی که برای چنین مأموریتی تولید شده قاره‌پیما است. ویکتوریا نولند، که در زمان پرتاب آن موشک توسط ایران، معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه آمریکا بود، گفت: «ما راهی برای تأیید این خبر نداریم؛ ولی نگرانی‌های ما از بابت پیشرفت ایران در تکنولوژی ساخت موشک روشن است؛ هر وسیله فضایی که قادر به پرتاب شیئی در مدار زمین باشد، مستقیماً با تکنولوژی ساخت موشک‌های بالیستیک دوربرد مرتبط است.»