به گزارش صدای برخوار ؛ جمعی از شهروندان و مسئولان شهرستان میمه با تنظیم طوماری خواستار ممانعت از تخریب پدیده طبیعی « تخت سرخ» ازسوی بهره برداران واحدهای معدنی سنگ ساختمانی در این منطقه شدند. به گزارش ایرنا، امضا کنندگان این طوماربه انجام عملیات تخریبی بهره برداری از معدن سنگ در تخت سرخ و انباشت […]

به گزارش صدای برخوار ؛ جمعی از شهروندان و مسئولان شهرستان میمه با تنظیم طوماری خواستار ممانعت از تخریب پدیده طبیعی « تخت سرخ» ازسوی بهره برداران واحدهای معدنی سنگ ساختمانی در این منطقه شدند.

به گزارش ایرنا، امضا کنندگان این طوماربه انجام عملیات تخریبی بهره برداری از معدن سنگ در تخت سرخ و انباشت ضایعات سنگ در دره های منحصر بفرد و دیدنی و دارای جاذبه های گردشگری موسوم به دره دوزخی ابراز نگرانی کردند.
«دره دوزخی» ، «تخت محمد جعفر» و «سنگ نوشته صدرالاسلام» پدیده هایی طبیعی و بشری هستند که در مجموعه ای به نام «تخت سرخ » در استان اصفهان برای دوستداران و فعالان میراث فرهنگی شناخته شده است.
این منطقه به لحاظ وجود سنگ ساختمانی از مدتها مورد توجه معدن داران و تولید کنندگاه سنگهای ساختمانی و تزتئینی قرار گرفته و فعالیت های معدن کاوی استخراج ، این بخش از میراث کهن و طبیعی استان اصفهان را در معرض تهدید قرار داده است.
دوستداران طبیعت در میمه در بخشی از این طومار از مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان درخواست کردند تا هرچه سریع تر تمهیداتی اتخاذ کند تا در اسرع وقت نسبت به توقف عملیات تخریبی واستخراج سنگ از این منطقه اقدام شایسته و بایسته صورت گیرد و سپس مسببان این تخریب به اعاده وضع به حالت سابق الزام شوند.
این منطقه زیبای طبیعی که از مواریث فرهنگی است می تواند به منبعی بسیار غنی در راستای جذب گردشگر حتی در سطح جهانی تبدیل شده و منافع زایدالوصفی برای عموم داشته باشد.
دره دوزخی در شمال تخت سرخ واقع شده و راه دسترسی به تخت سرخ جاده ی کم عرضی است که از میان این دره های دیدنی و در عین حال مهیب می گذرد.
مدیر امور فرهنگی و روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: پدیده طبیعی تخت سرخ، جاذبه طبیعی بسیار زیبا و منحصر به فرد است.
شهرام امیری اظهار کرد: وجود معدن سنگی در حاشیه این جاذبه طبیعی، آسیب هایی به این پدیده طبیعی وارد کرده است.
وی یادآوری کرد: در این راستا سازمان از هرنوع اقدامی که منجر به حفظ این مجموعه شود با در نظر گرفتن شرایط و قوانین موجود حمایت می کند.
کارشناس ارشد میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان افزود: به این منظور کارشناسان میراث فرهنگی این اداره کل به بررسی ابعاد آسیب زایی این معدن خواهند پرداخت و درصورت اثبات آن از روش های قانونی برای جلوگیری از روند تخریب این پدیده طبیعی استفاده می کنند.
وی تصریح کرد: البته مهمترین اقدام برای رسیدگی بهتر به این جاذبه طبیعی منحصر به فرد، تسریع در ثبت این اثر در شورای عالی ثبت آثار ملی کشور است که برای این منظور مدارک و مستندات لازم به این شورا ارسال شده است.
امیری خاطرنشان کرد: از سوی دیگر باید کمیته ای مشترک با حضور اداره کل حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و جمعی از مسئولان محلی شهرستان میمه تشکیل شود.
این اثر طبیعی و بسیار زیبا در حدود ۱۶ کیلومتری شهر میمه در استان اصفهان قرار دارد که به علت نزدیک بودن این منطقه به کویر از آب و هوای کویری برخوردار است.