وکیل شرکت ملی نفت ایران اظهار کرد: اینکه متهمان می‌گویند قصد کلاهبرداری و اختلاس نداشتند، صحت ندارد. باید از آنها پرسید اگر چنین قصدی نداشتید چرا پول‌ها را باز نمی گردانید؟ به گزارش صدای برخوار، هشتمین جلسه رسیدگی به اتهامات همدستان بابک زنجانی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی مقیسهبرگزار شد.شرح این […]

وکیل شرکت ملی نفت ایران اظهار کرد: اینکه متهمان می‌گویند قصد کلاهبرداری و اختلاس نداشتند، صحت ندارد. باید از آنها پرسید اگر چنین قصدی نداشتید چرا پول‌ها را باز نمی گردانید؟

به گزارش صدای برخوار، هشتمین جلسه رسیدگی به اتهامات همدستان بابک زنجانی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی مقیسهبرگزار شد.شرح این دادگاه در زیر می‌آید:

وکیل شرکت نفتی HK: زنجانی و دو بال کمکی‌اش ۱۲ تریلیون تومان پول مملکت را در اوج تحریم‌ها غارت کردند

در هشتمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات متهم ردیف دوم و سوم پرونده فساد نفتی قاضی مقیسه پیش از دفاع حمید فلاح هروی از شکات حاضر در جلسه یعنی وکلای شرکت نفت، HK، تأمین اجتماعی، بانک مسکن و بانک ملت خواست که چنانچه شکایتی دارند اعلام کنند.

صادقی قهاره وکیل شرکت نفتی HK لایحه شکایت شرکت نفت را در مورد حمید فلاح هروی و مهدی شمس و در خصوص نقش متهمان پرونده در مشارکت با بابک زنجانی در فرآیند کلاهبرداری ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو، جعل اسناد و سایر عناوین اتهامی قرائت کرد.

وی گفت: در لایحه به نقش و جایگاه این دو متهم (شمس و فلاح هروی) با بابک زنجانی برای ارتکاب جرایم سازمان‌ِیافته به تفصیل اشاره کرده‌ایم که این دو یار و شریک بابک زنجانی در بزه انتسابی کلاهبرداری شبکه‌ای از شرکت HK که سرمایه آن متعلق به بیت‌المال است همگام و همراه بوده‌اند.

وکیل شرکت نفتی HK تصریح کرد: بنابراین با توجه به اتهامات مندرج در کیفرخواست و شکایت شرکت نفت و HK مبنی بر غارت بیت‌المال از دادگاه تقاضای رسیدگی داریم.

صادقی قهاره افزود: اعضای این باند ۱۲ تریلیون تومان را در زمانی که مملکت به ارز خارجی نیاز داشت و در اوج تحریم‌ها به‌سر می‌بردیم به غارت برده‌اند.

وی اظهار داشت: این دو متهم به منزله دو بال برای زنجانی بوده‌اند و اگر مشارکت این دو نبود بابک زنجانی مانند مرغ بی‌بال و پری بود و توان ورود به شرکت‌های نفت و HK را پیدا نمی‌کرد.

صادقی قهاره تصریح کرد: طبق اظهارات شمس در کیفرخواست، وی گفته که به اصرار میرکاظمی، فلاح و یزدی در وزارت اطلاعات مجبور به همکاری با بابک زنجانی شده است. همچنین وی بیان کرده از شرکت فال در دبی برای فروش نفت طلب دارد که این ادعا مورد قبول شرکت نفت نیست.

شمس متهم ردیف دوم پرونده در واکنش به این صحبت گفت: این مطالب مصداق نشر اکاذیب است.

قاضی مقیسه در پاسخ گفت: به شما فرصت دفاع می‌دهیم.

وکیل شرکت نفتی HK ادامه داد: برای اینکه بابک زنجانی صندوق بازنشستگی نفت را فریب دهد، با طراحی نرم‌افزار مجعول وانمود می‌کند که مبلغ ۳۰۰ میلیون یورو به حساب شرکت نیکو واریز کرده است. شمس دغدغه بازگرداندن ثمن حاصل از فروش نفت را نداشته و شرکت هواپیمایی «اونر ایر» را در ترکیه با پرداخت ۲۵۵ میلیون دلار خریداری می‌کند.

صادقی قهاره اضافه کرد: متهم ردیف دوم پرونده، ۹ میلیون دلار پول بیت‌المال را صرف خرید ۵ فروند هواپیمای «آر.جی» و دو کشتی می‌کند و اسناد آن را به نام تبعه آلمانی تنظیم کرده و دست ما از دریافت پول بیت‌المال کوتاه است.

من معاون وزیر اطلاعات نبوده‌ام

حمید فلاح هروی متهم ردیف سوم پرونده فساد نفتی پس از حضور در جایگاه متهم خطاب به رئیس دادگاه گفت: شکایت شکات که امروز نیز به برخی از آنها اشاره شد تاکنون به دست من نرسیده است. علاوه بر این درخواست دارم با رعایت اصل بیطرفی با عدالت به پرونده من رسیدگی شود.

وی با بیان اینکه سابقه خدمت من بر کسی پوشیده نیست، گفت: متاسفانه کیفرخواست بر اساس تحلیل های یکسویه، فقر در ارائه اسناد و گزینشی بودن در تظاهر با واقعیت است.

متهم ردیف سوم افزود: شما قبل از اخذ دفاعیات من و اینکه نوبت من شده باشد ۸۴ بار نام من را در هفت جلسه گذشته بُردید، اما در این هفت جلسه یک چیزی خیلی من را اذیت می کند و آن این است که شما می گویید بعد از ۳۰ سال راه ضد انقلاب را در پیش گرفته ام، این برای من بسیار سنگین است.

وی با بیان اینکه مستندات دروغینی در رابطه با وی در پرونده مطرح شده است، گفت: یکی از آنها گزارش آگاهی است، علاوه بر این کیفرخواست نیز کاملا گزینشی نوشته شده است.

متهم ردیف سوم در خصوص اتهام معرفی زنجانی به مسئولان و فریبکاری در این رابطه گفت: آقای قاضی شما گفتید که در کیفرخواست آمده تعاریف غیرواقعی را برای معرفی بابک زنجانی نزد افراد مختلف داشتم، با این سخنان امروز می فهمم که بزرگنمایی هم گویا جرم است، خُب در این صورت چرا افراد دیگر به خاطر این جرم تحت تعقیب قرار نمی گیرند؟ وزیر نفت هم چنین اقدامی انجام داده است، بسیاری از افراد نیز این کار را انجام داده اند و حتی شاید بتوان گفت که این عادت همه شده است.

متهم ردیف سوم با انتقاد از برخی حواشی مطرح شده در رابطه با پست دولتی اش گفت: مگر من چه موقعیتی داشتم که همه به خاطر من به خط شده‌اند و توصیه هایم را انجام داده‌اند، گفتید من معاون وزیر بوده‌ام، این طور نیست من یک کارمند ساده بودم، لطفا استعلام کنید.

هدیه یک میلیاردی برای عروسی دختر متهم

وی افزود: در جایی گفته شده است که من با ظاهر الصلوه بودن برخی مسئولان را فریب داده ام، این چه سخنی است، با سند و ادله کافی بگویید.

در ادامه قاضی مقیسه در قالب تذکری به متهم ردیف سوم گفت: خواندن از رو مهم نیست، بلکه باید مورد به مورد دفاع کنید و به عنوان مثال بگویید پول نفت را چه کار کرده اید، چگونه ۱۳۸ شرکت تامین اجتماعی را شناسایی کردید؟

وی خطاب به متهم گفت: شما که هستید که می گویید نظام به دنبال تشکیل شبکه علیه شما است؟ شما ۳۰ سال در وزارت اطلاعات مشغول بودید و همه راه و چاه کار را بلد هستید و با همین ترفندها این فاجعه را به بار آوردید.

قاضی مقیسه افزود: آقای فلاح توبه کنید، شما، خانواده شما و خانواده همسرتان مذهبی هستید، من همان ابتدا به شما و پدر همسر شما گفتم که پول بیت المال را برگردانید.

قاضی مقیسه تصریح کرد: در همان ابتدا گفتم ۳۰ میلیارد اموال حرام از بابک زنجانی در اختیار شما است، آقایی که امروز فریاد حسبنا الله سر می‌دهید، شما مسلمان هستید و در اختیار داشتن اموال بیت المال حرام است.

قاضی مقیسه اظهار داشت: اموالی از بیت المال در اختیار شماست، به عنوان مثال همان مرسدس بنز، یک میلیاردی که بابک زنجانی به عنوان هدیه عروسی دختر شما داد و آپارتمان ۶ میلیاردی که برایتان خرید، بخشی از آنهاست که هنوز هم این اموال در اختیار شما قرار دارد؛ پس بهتر است شعار ندهید.

شیوه کلاهبرداری زنجانی از تأمین اجتماعی در زمان مرتضوی

وکیل دیگر شرکت ملی نفت ایران در ادامه هشتمین جلسه محاکمه متهمان ردیف دوم و سوم پرونده نفتی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اظهار کرد: اینکه متهمان می‌گویند قصد کلاهبرداری و اختلاس نداشتند، صحت ندارد. باید از آنها پرسید اگر چنین قصدی نداشتید چرا پول‌ها را باز نمی گردانید. به قول نماینده دادستان، شما شبکه بودید و هر کدام از شما، بخشی از اعمال مجرمانه را انجام داده اند.

در ادامه جواد احمدی پور وکیل مدافع بانک مسکن در جایگاه قرار گرفت و گفت: زنجانی به بانک مسکن می‌گوید، چهار حساب یورو، دلار، ین و یوان برای شما افتتاح کرده‌ام. به همین خاطر بانک مسکن از طریق بانک سرمایه در ترکیه، پول‌های مورد نیاز را واریز می‌کند.

این وکیل دادگستری گفت: در جلسه رسیدگی قبلی در شعبه ۱۵ مجددا گفته شد که بانک مسکن راساً پولی را در اختیار شخص هروی قرار نداده است. لذا ما از مسئولان بانک «اف.آی.آی.بی» و شخص زنجانی شکایت کردیم.

احمدی پور گفت: در زمان صدور حکم در دادگاه قبلی ملاحظه شد که صرفنظر از مجازات افراد، دادگاه درباره رد مال بانک مسکن و سازمان تأمین اجتماعی سکوت کرده بود. پس از پیگیری به ما اعلام شد که این موضوع از قلم افتاده است. در اصلاحیه، پرداخت رد مال و بدهی به بانک مسکن مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: با توجه به اینکه جرم کلاهبرداری یک جرم عمدی است و اکنون مشخص شده که فلاح هروی از مدیران بانک «اف.آی.آی.بی» بوده، لذا از دادگاه درخواست داریم متضمناً نسبت به رد مال بانک مسکن اتخاذ تصمیم شود.

پس از اظهارات وکیل شرکت نفت، فرزاد ملکی نماینده حقوقی سازمان تأمین اجتماعی در دفاع از شکایت این سازمان از متهمان پرونده گفت: با توجه به اینکه اقدامات مجرمانه به صورت شبکه‌ای انجام شده است، لذا هر کدام از این افراد نقش مشخص در ارتکاب جرم سازمان یافته دارند.

وی ادامه داد: بابک زنجانی بر اساس تفاهم‌نامه‌ای قرار می‌شد چندین شرکت را از سازمان تأمین اجتماعی خریداری کند. همچنین در این تفاهم نامه مقرر می‌شود هولدینگ سورینت قشم مبلغ ۴ میلیارد ین ژاپن را در ازای خرید این شرکت به حساب تامین اجتماعی نزد بانک رفاه بپردازد و در عوض سازمان تأمین اجتماعی متعهد می‌شود یک فقره چک به عنوان ضمانت در اختیار شرکت سورینت قرار دهد.

نماینده تامین اجتماعی افزود: در تاریخ ۱۱ دی سال ۹۱، فلاح هروی به عنوان رئیس هیئت مدیره شرکت هولدینگ سورینت شخصا به سازمان تأمین اجتماعی مراجعه کرده و با ارائه دست‌نویس و بدون شماره، از مرتضوی رئیس وقت سازمان تأمین اجتماعی، می خواهد بجای یک فقره چک، ۵ فقره چک به عنوان ضمانت ارائه شود.

وی توضیح داد: پس از انجام این کار، آقای هروی به رئیس سازمان تأمین اجتماعی نامه نوشته و می گوید، چهار فقره چک صادر شده را به نام شرکت نفت تغییر دهند. به نظر می رسد، هدف خرید شرکت های سازمان تأمین اجتماعی نبوده بلکه زنجانی می‌خواسته این چک ها را بگیرد و به عنوان بدهی به شرکت نفت پرداخت کند.

ملکی اظهار کرد: آقای فلاح هروی با مشارکت بابک زنجانی با عملیات متقلبانه از سازمان تامین اجتماعی کلاهبرداری کرده است.

پس از قرائت شکواییه تأمین اجتماعی، قاضی مقیسه از متهم خواست در جایگاه قرار گیرد و خطاب به فلاح هروی با بیان عناوین اتهامی وی گفت: از شما خواسته می‌شود در خصوص کلاهبرداری از سازمان تأمین اجتماعی، بانک مسکن و دیگر عناوین اتهامی به صورت موردی از خود دفاع کنید.

متهم ردیف سوم پرونده در دفاع از خود گفت: من غیر از منشورهای ارائه شده در دستگاه قضایی و رعایت آنها، تقاضای دیگر از شما ندارم. تقاضا دارم اصل بی‌طرفی رعایت شود و هرگونه ادعایی که مطرح می‌شود، مستند باشد.

فلاح هروی خطاب به قاضی مقیسه افزود: سابقه کاری من مشخص است. متاسفانه کیفرخواست صادره پر از تناقض است. در هفت جلسه قبلی، مجموعا ۸۴ بار نام مرا به زبان برده‌اید. شما گفتید که هروی پس از ۳۰ سال خدمت به نظام، راه انحراف را پیش گرفته است. خدا گواه و شواهد است که گوشت و پوست من مال نظام است و وفاداری به نظام از هر چیزی برایم مهمتر است لذا این مطلب، جفا در حق من محسوب می شود.

متهم ردیف سوم گفت: شما در جلسات قبلی عنوان کردید که زنجانی را به وزرا معرفی کرده‌ایم. لطفا بفرمایید چه کسی را در کجا و چه تاریخی معرفی کرده ام. تنها مستند شما برای این حرف، گزارش پلیس است که کاملا دروغ بوده و در متن کیفرخواست وجود ندارد. اگر کسی ادعایی غیر از این دارد مطرح کند.

فلاح هروی ادامه داد: گفته شده من به شرکت H.K رفته و قرارداد بسته‌ام که دروغ است. چرا برخی افراد به عاقبت این شهادت‌های دروغ توجه نمی‌کنند. اگر سند و مدرکی وجود دارد ارائه دهند. متاسفانه بزرگنمایی به یک عادت تبدیل شده است.

برعلیه من بزرگنمایی شده است

فلاح هروی مدعی شد: یکی از بزرگ‌نمایی‌ها که توسط شما انجام شده است این بوده است که شما گفتید بنده معاون وزیر بوده‌ام که این حرف هم نادرست است. من یک کارمند ساده بوده‌ام که می توانید استعلام کنید. جناب آقای قاضی مرتب گفتید که فلاح با ظاهرالصلاح بودن باعث معرفی زنجانی به مسئولان شده است لطفاً با سند بگویید که من چه کسی را به چه کسی و در کجا و چه تاریخی معرفی کردم؟

در ادامه قاضی مقیسه خطاب به متهم ردیف سوم پرونده گفت: در مورد موارد اتهامی توضیح دهید. بگویید که چگونه ۱۳۸ شرکت تأمین اجتماعی را شناسایی کردید؟

فلاح هروی پاسخ داد: از راهنمایی شما ممنونم اما بنده هنوز شروع نکرده ام.

قاضی مقیسه گفت: دادگاه جای رجز خواندن نیست مورد به مورد به کیفرخواست اشاره کنید آنچه را که نوشته‌اید نخوانید این اتلاف وقت دادگاه است. شما چه کاره بوده‌اید که ادعا می کنید شبکه تشکیلاتی علیه‌تان طراحی و تشکیل شده است، ‌شما همه راه‌ و چاه‌ها را بلد بودید و این فاجعه را آفریدید و غارت اموال بیت‌المال انجام شد.

چرا ۳۰ میلیارد تومن پول حرام به خانه تان برده‌اید

رئیس دادگاه ادامه داد: شما اصالتاً خانواده مذهبی‌ای دارید سه سال قبل بارها و بارها به شخص خود شما و پدر خانمتان گفتم که نزدیک ۳۰ میلیارد از اموال حرام نزد شماست بنابراین آقایی که حسبنا الله و نعم‌الوکیل سر می‌دهید توبه کن.

قاضی مقیسه افزود: مرسدس بنز، آپارتمان، ‌یک میلیاردی که بابک زنجانی از اموال بیت‌المال بابت هدیه عروسی به دخترت داده و آپارتمان ۶ میلیاردی و ویلای خریداری شده نشان می‌دهد که اموال بیت‌المال به غارت رفته است اینها با عرق جبین بابک به‌دست نیامده و اموال به غارت رفته بیت‌المال است. شعار دادن جز اتلاف وقت دادگاه چیزی نیست. ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار غارت کرده‌اید و ۱۰ محموله نفت را برده‌اید در این رابطه توضیح دهید.

فلاح هروی پاسخ داد: شما در مورد وضعیت من پیش‌داوری کرده‌اید.

قاضی مقیسه گفت: بنده کیفرخواست را که اقاریر خود شما در آن است را بیان کردم. شما سراغ آقای مرتضوی رفته‌اید و برای پولی که وجود نداشت ۵ فقره چک گرفتید اقرار شما به شناسایی ۱۳۸ شرکت تأمین اجتماعی در پرونده موجود است. شما به بابک زنجانی گفتید که این شرکت‌ها سودآور است اینها را بخرید بنابراین دفاعیات خود را بخوانید و به نظام توهین نکنید. کسی علیه شما طراحی تشکیلاتی نکرده است.

فلاح هروی پاسخ داد: همینقدر که شما نظام را می‌شناسید من هم همان‌قدر شناخت دارم حداقل اجازه بدهید در این رابطه ادعا داشته باشم اگر چند نفر در کیفرخواست اشتباه کردند و من آن را بیان می‌کنم چرا می‌گویید توهین به نظام شده است؟

قاضی مقیسه به وکیل مدافع فلاح هروی تذکر داد و گفت: نظم دادگاه را رعایت کنید. و سپس خطاب به فلاح هروی گفت: از چه سالی با بابک زنجانی آشنایی داشتید؟

فلاح هروی پاسخ داد: از سال ۸۸ با بابک زنجانی در ارتباط بودم.

قاضی مقیسه گفت: پس شما از سابقه دوسال زندانی بودن ایشان در رابطه با چک بلامحل و همچنین ارزفروشی و فروش کالای آرایشی خبرداشتید؟آیا در جلسه آبان ۹۱ حضور داشتید؟

فلاح پاسخ داد: چنین جلسه‌ای وجود نداشت.

قاضی مقیسه گفت: پس بابک زنجانی از روی هوا چنین حرفی را می‌زند جلسه ساختگی است و شما در هیچ جلسه نفتی‌ای حضور نداشتید؟

فلاح هروی پاسخ داد: بله، در جلسه مالزی حضور داشتم و نمی‌توانم آن را انکار کنم.

قاضی مقیسه به وکیل مدافع فلاح هروی دوباره تذکر داد و گفت: چون شما شوهر خواهر فلاح هروی هستید دلیل نمی‌شود نظم دادگاه را به هم بزنید. خود موکل شما بهتر از شما به اعمالش واقف است.

فلاح هروی گفت: بنده ۱۸ ماه قبل از جلسه ادعایی بابک زنجانی به مالزی نرفتم.

قاضی مقیسه گفت: نقش شما در بانک کنت و FIIB چه بود؟ طبق کیفرخواست و اظهارات شخص شما، شمس و بابک زنجانی فرد اصلی‌ای که باعث خرید بانکی به نام FIIB و کنت شد شما بودید با یکدیگر مشارکت کردید و ۶۰ درصد سهام این دو بانک وسیله‌ای برای غارت بیت‌المال شد، ۵/۸ میلیون دلار را به بانک ملت واگذار کردید و حدود ۸۴ میلیون یورو کسب درآمد کردید بنابراین توضیح دهید که در خرید این دو بانک چه نقشی داشتید؟ و چه شد آن را به بانک ملت فروختید و دوباره به خودتان برگرداندید؟

شما ۲۵ دقیقه حرف زدید و من ده دقیقه دفاع کردم

فلاح هروی پاسخ داد: از ابتدای صحبت من زمان را مد نظر داشتم شما ۲۵ دقیقه صحبت کردید و من ۱۰ دقیقه صحبت کردم. این مطالب پراکنده‌گویی است بنده سخنرانی نمی‌کنم و در مورد موضوع کیفرخواست توضیح می‌دهم.

قاضی مقیسه گفت:‌ تقاضا دارم سخنرانی نکنید و در رابطه با موضوع صحبت کنید به بند بند کیفرخواست اشاره کنید ما گوش می‌دهیم.

فلاح هروی پاسخ داد: طی سال‌های ۸۸، ۸۹ و ۹۰ شرایط تحریم گسترده و سخت شد و هرکسی توانایی انجام کار را نداشت در بخش‌های مالی بیشترین آسیب‌پذیری را گرفته بودیم.

عضو هیات مدیره موسسه غدیر بودم

حمید فلاح هروی متهم ردیف سوم در ادامه دفاعیات خود گفت: بنده در مؤسسه غدیر در یک کارگروه عضو بودیم که بررسی می‌کردیم چه شرکت‌هایی زیان‌ده و سودده هستند و کدام پروژه‌ها می‌توانند به سود برسند. آقای زنجانی در اواخر سال ۸۸ و در سال ۹۲ از من دعوت کرد که به مالزی رفته و با او در جلسات شرکت کنم من در اولین سفر خود به مالزی با “م” آشنا شدم در جلسه مالزی عمده بحث‌ها درباره پول‌های جابجا شده در بانک‌ها بود من کلاً ۴ یا ۵ سفر بیشتر با این فرد به سفر نرفته‌ام.

وی گفت: جناب آقای قاضی من در مدل‌سازی توانمند هستم و کار می‌کنم اما در امورات بانکی سررشته‌ای نداشته و اصلاً بر این امور مسلط نیستم.

وی در خصوص حضور دختر و دامادش در بانک FIIB گفت: دختر و داماد من چون در آنجا دانشجو بودند تقاضا کردیم که در بانک FIIB مشغول به کار شوند لذا فعالیت خانواده من در آنجا صرفاً‌ به‌عنوان کارمند بوده است.

قاضی مقیسه در واکنش به اظهارات این متهم گفت: شما خودتان قبول دارید که این بانک کارمندی نداشته و نقش دختر و داماد شما سیاهی لشکر بوده است که به نوعی بیان شود که این بانک در حال فعالیت کردن است.

هروی در واکنش به صحبت‌های رئیس دادگاه گفت: جناب آقای قاضی خواهش می‌کنم اجازه دهید من به دفاع بپردازم چرا اجازه نمی‌دهید من دفاع کنم؟ کل مدتی که خانواده من در آنجا بودند ۲ ماه بود و کل مبالغ دریافتی آنها هم بین ۸ تا ۱۰ میلیون بوده است.

دوماه که جای خود در یک ساعت می‌شود بیت المال را غارت کرد

قاضی مقیسه واکنش نشان داد و گفت: شما می‌گویید که دو ماه در آنجا بوده‌ام در صورتی‌که مدت دوماه زمان زیادی است حتی یک ساعت هم برای ارتکاب یک جرم و تبانی کردن کافی است.

هروی در ادامه دفاعیات خود گفت: بنده در یک جلسه با مسئولان بانک ملت بودم در آن جلسه مسئولان بانک ملت گفتند که برویم از بانک FIIB اعتبارسنجی کنیم اینکه گفته شده است من پیشنهاد خرید بانک خارجی را داده‌ام اصلاً‌ صحت ندارد و در این رابطه سندی موجود نیست. به قول شما بنده سی سال در این نظام خدمت کرده‌ام و حالا با آبروی من بازی شده است. بنده ۸۰ روز در انفرادی بوده‌ام و حالا از شما می‌خواهم که اجازه دهید به دفاع از خود بپردازم.

قاضی مقیسه نسبت به دفاعیات متهم پاسخ داد و گفت: نگویید که در انفرادی بوده‌ام بگویید که در زندان بوده‌ام یا زندان انفرادی است یا عمومی قرار نیست که شما را به باغ ببرند چرا اینقدر می‌گویید انفرادی؟ چون مرتکب جرم شده‌اید و شما را به زندان انداخته‌اند. حتی اگر یک تومان هم دست‌درازی به اموال بیت‌المال انجام شود نظام با آن برخورد می‌کند شما انتظار دارید که اجازه دهند در خیابان‌ها راه بروید و به کارهای خود ادامه دهید؟

فلاح هروی اظهار کرد و گفت: بابک زنجانی در اظهارات خود گفت است که فلاح فقط با من همراه بوده و نقشی در معاملات و فعالیت‌ها نداشته است. بابک زنجانی از من دعوت کرد که در سفر مالزی همراه او باشم مثلاً من در سفرهای مختلفی بوده‌ام و افراد مختلفی را همراهی کرده‌ام مثلاً یک بار همراه مسئولان قرارگاه بوده‌ام یک بار کارمندان زنجانی همراه او بوده‌اند اینکه من صرفاً به‌خاطر همراه بودن محاکمه شوم درست نیست چون همراه بودن با یک فرد و حضور در یک جلسه جرم نیست. اگر یک صفحه یا یک جمله یا یک کلمه یا یک نقطه پیدا شد که نشان دهد من در بانک FIIBسمتی داشته و یا دستوری داده باشم و یا حتی یک دقیقه پشت میز آن نشسته باشم شما درست می‌گویید. بنده ۴ یا ۵ سفر با آقای زنجانی به سفر رفته‌ام یک بار با اعضای قرارگاه بوده‌ام و یک بار هم با مسئولان بانک ملت به سفر رفته‌ام.

شما به جای دفاع از خود خطبه می‌خوانید

قاضی مقیسه نسبت به نوع دفاع هروی واکنش نشان داد و گفت: آقای هروی ما به دنبال کشف واقعیت هستیم سؤال من این است که شما چه سمتی داشته‌اید که همراه آقای زنجانی در جلسات حضور داشته‌اید؟ اینکه بخواهید در ملاء عام خطبه بخوانید و خود را فردی مذهبی و انقلابی و مظلوم جلوه دهید درست نیست اینجا جای سخنرانی نیست لذا فقط پیرامون کیفرخواست باید حرف بزنید. یا عناوین اتهامی را می‌پذیرید یا نه. این موضوع را باید توضیح دهید. بنده فقط وظیفه دارم در دفاع از کیفرخواست حرف‌های شما را استعماع کنم.بنده سؤالم از شما این است که آیا شما عضو ستاد تدابیر ویژه اقتصادی بوده‌اید یا خیر؟

هروی پاسخ داد: اگر یک ثانیه کسی من را در آن جلسات دیده باشد شما راست می‌گویید چرا کسی نرفت بپرسد که من عضو آن ستاد بوده‌ام یا نه؟

وی در خصوص خرید بانک FIIB توسط بانک ملت توضیح داد و گفت: بانک ملت به دنبال اهداف خود برای دور زدن تحریم‌ها توسط اشخاص غیردولتی بود و از قبل دنبال راهکار می‌گشتند. لذا من پیشنهاد خرید این بانک را به بانک ملت نداده‌ام. بانک ملت دارای قوانین و مقررات است بانک خودش مسئول و شورا دارد که بررسی کند چه اقدامی بهتر است انجام دهند.

قاضی مقیسه خطاب به متهم گفت: شما چه کاره بودید که قرارداد خرید بانک FIIB توسط بانک ملت را امضا کردید؟

ماجرا خرید بانک بوده است نه گوجه فرنگی

هروی پاسخ داد: آیا صرفاً وجود امضای من در پای قرارداد ملاک است؟ مگر قرار بوده است که گوجه فرنگی بخرند اگر صرفاً وجود امضا ملاک است باید امضاهای دیگری هم که پای قرارداد امضا شده است به پای میز محاکمه بیایند. جای شگفتی است که برای محکوم کردن یک فرد به این موضوعات متوسل شوند. بنده به‌عنوان مشاوره دهنده همراه زنجانی در آن سفر بوده‌ام.

قاضی مقیسه در ادامه رسیدگی خود از فلاح هروی پرسید: شما چه کاره بودید که در جلسه ای که آقای “د” و مسئولان بانک ملت و آقای زنجانی حضور داشته‌اند شما هم بوده‌اید؟

هروی گفت: متأسفانه مطالب به نوعی بیان شده است که گویا بنده مسئولان بانک ملت را متقاعد کرده ام که بیایند و بانک خارجی را بخرند. همان‌طور که گفتم بانک ملت چنین برنامه‌ای را از قبل داشته است. از مسئولان بانک ملت کسی را نمی‌توانید پیدا کنید که بگوید فلاح به ما پیشنهاد خرید داده است. آنها انصاف را به خرج داده و از بیان چنین مطلبی خودداری کرده اند.

قاضی مقیسه گفت: شما قرارداد خرید را امضا کردید و نماینده دادستان مستند ارائه دادند آنوقت شما می‌گویید جعل است؟ شما بانک FIIB را به بانک ملت فروختید و مجدداً پس گرفتید و سود بردید شما سهامدار بودید.

نماینده دادستان گفت: اصلا حتی اگر امضا هم نباشد شما عملاً آنجا مدیریت می‌کردید حسب‌الاقرار خود شما، برای پیگیری امور بانک سفرهایی به مالزی داشتید که این اقرار در جلد ۶۹ صفحه ۲۵۸ آمده است نمی‌دانم امروز چرا این موارد یادتان نمی‌آید شما در بحث تشکیل، پیگیری،‌فروش بانک FIID به بانک ملت و استرداد نقش داشتید. این موارد نمایان‌گر نقش فعال شماست. بانکی که به‌عنوان ماشین جعل از آن استفاده شده است یک اتاقک بوده و اصلاً بانک نبوده است.
/انتهای پیام/مشرق