به گزارش خبرنگار اقتصادی شمال اصفهان؛‌ دکتر سید محسن طباطبایی مزدآبادی صبح امروز (جمعه) طی سخنانی در جمع نخبگان اردستانی که در محل مهدیه تهرانپارس برگزار شد، با اشاره به اینکه تحریم‌های اقتصادی و استفاده نکردن از برخی ظرفیت‌های اقتصادی مطلوب داخلی، منجر به تحقق نیافتن بعضی از اهداف اقتصاد ملی شده است، گفت: اما […]

به گزارش خبرنگار اقتصادی شمال اصفهان؛‌ دکتر سید محسن طباطبایی مزدآبادی صبح امروز (جمعه) طی سخنانی در جمع نخبگان اردستانی که در محل مهدیه تهرانپارس برگزار شد، با اشاره به اینکه تحریم‌های اقتصادی و استفاده نکردن از برخی ظرفیت‌های اقتصادی مطلوب داخلی، منجر به تحقق نیافتن بعضی از اهداف اقتصاد ملی شده است، گفت: اما از سوی دیگر، امیدها به ایجاد رشد اقتصادی زیاد است و ظرفیت درونی اقتصاد ملی منجر به خوش‎بینی نسبت به ایجاد رشد اقتصادی شده است.
وی اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه علاوه ‌بر هدف‎گذاری رشد ۸ درصدی در تولید ناخالص داخلی، متوسط رشد سالانه صادارت غیرنفتی کالا و خدمات در حدود ۲۱٫۷ درصد نیز در نظر گرفته شده و نرخ بیکاری ۱۲٫۶ درصدی پایان سال ۱۳۹۵، در پایان برنامه ششم توسعه باید به ۸٫۶ درصد برسد که این ارقام جز در سایه کوشش جمعی و جهادی و توسعه ظرفیت‌های تولیدی کشور محقق نمی‎شود.
دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران افزود: از سوی دیگر،دستیابی به نرخ رشد اقتصادی متوسط ۸ درصد و نرخ بیکاری ۸٫۶ درصد، مستلزم رشد سرمایه ثابت ناخالص در کشور به قیمت‌های ثبات سال ۱۳۸۳، از ۴۴ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۵، به ۱۱۶ هزار میلیارد تومان در سال پایانی برنامه ششم؛ یعنی سال ۱۴۰۰ است که این سرمایه‎گذاری نیز باید در مقیاس کل کشور توزیع شود و ظرفیت‌های بالقوه اقتصادی را بالفعل نماید.
استاد دانشگاه در ادامه گفت: اسناد بالادستی به ضرورت توسعه سرمایه‎گذاری و به‎کارگیری زمینه‌های قابل استفاده و بلااستفاده تأکید کرده‎اند؛ برایمثال در سند چشم‌اندازه ۱۴۰۴ کشور، باید ایران به عنوان کشوری توسعه‎یافته،شناخته شود و در جایگاه اول اقتصادی در سطح منطقه‌ی آسیای جنوب غربی قرار گیرد و رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی داشته و در ارتقای سطح درآمد سرانه و دستیابی به اشتغال کامل موفق باشد.
وی تصریح کرد: برای نیل به توسعه در کشور و اهداف کمّی اقتصادی در نظر گرفته شده، لازم است ظرفیت‌های اقتصادی در سراسر جغرافیای ایران مورد استفاده قرار گیرند. قاعدتاً فرصت‌های اقتصادی در جنگل با فرصت‌های اقتصادی در مناطق کوهستانی متفاوت است که باید این تفاوت‌ها در سرمایه‎گذاری‌ها و شروع فعالیت‌های اقتصادی در نظر گرفته شوند.
طباطبایی مزدآبادی با بیان اینکه در حال حاضر به اندازه ۳۰ درصد از کل مساحت کشور توسط زمین‌های بیابانی و کویری، اشغال شده و مساحت کشور را ازلحاظ فعالیت اقتصادی، کوچک کرده است، افزود: هنگامی که صحبت از سرمایه‌گذاری می‌شود، بدون تردید اغلب سرمایه‎گذاران به دنبال استفاده از شرایط آب و هوایی مناسب و امکانات زیربنایی قابل اعتماد هستند و معمولاً از مناطق بیابانی و کویری به عنوان نامناسب‌ترین جغرافیا و دارای کمترین زیرساخت برای سرمایه‌گذاری یاد می‌کنند؛ در حالی که شواهد تجربی حاکی از سرمایه‎گذاری‌های مناسب و سودآور در این بخش از جغرافیای کشور می‎باشد.
دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در ادامه با برشمردن زمینه های سرمایه گذاری در مناطق کویری گفت: یکی از زمینه‎های سرمایه‎گذاری تجربه شده در مناطق بیابانی و کویری،کشاورزی است.
وی در این خصوص توضیح داد: کاشت گیاهانی که با آب‎وهوای کویری تطابق داشته و در برابر کم‌آبی مقاوم باشند، می‌تواند تحقق رشد ۸ درصدی در ارزش‌افزوده بخش کشاورزی را تسهیل کند. تولید محصولات متنوع و باکیفیت و بعضاً دارای آوازه جهانی مانند: زعفران، زرشک، عناب، خرما و گیاهان دارویی در مناطق کویری و بیابانی استان‌های خراسان جنوبی و رضوی و برخی از استان‌های مرکزی مانند: استان اصفهان و یزد، از جمله سرمایه‎گذاری‎های انجام شده در این بخش است.
وی افزود: دامپروری نیز از جمله مشاغل پردرآمد و متناسب با شرایط کویری است که در برنامه ششم توسعه نیز مورد توجه قرار گرفته است. در برنامه ششم توسعه میزان تولید گوشت قرمز از ۲٫۰۳ میلیون تن در سال ۹۳ باید به ۲٫۵ میلیون تن در سال پایانی برنامه ششم توسعه یعنی سال ۱۴۰۰ برسد. تولید شیر نیز باید از ۸٫۸ میلیون تن در سال ۹۳ به ۱۱٫۸۹ میلیون تن در سال ۱۴۰۰ برسد.

استاد دانشگاه ادامه داد: پرورش شتر یکی از راه‎های کسب درآمد و فعالیت اقتصادی در زمینه تولید گوشت، شیر، چرم، روغن و پشم به شمار می‎رود؛ به طوری که از شتر به عنوان دلارهای سرگردان در بیابان نام می‎برند. در حال حاضر در ایران، ۴۸۰۰ تن گوشت شتر و ۱۸ هزار تن شیر شتر تولید می‎شودکه در رتبه بیستم جهان قرار دارد و در آسیا، رتبه هفتم را دارد که این مقدار تنها ۰٫۲ درصد از کل شیر تولیدی کشور و ۰٫۰۳ درصد از کل گوشت تولیدی کشور می‎باشد.
طباطبایی با بیان اینکه گردشگری نیز یکی از زمینه‌های سرمایه‎گذاری در کویر است، گفت: شرایط کویر، شن‌های روان، تپه‌های چشم‎نواز شنی و آسمان زیبای آن در شب و بعضا ًوجود چشمه‌های آب‌های درمانی، از جاذبه‌های گردشگری در کویر به حساب می‎آیند که سالانه می‎تواند توریست‌های داخلی و خارجی زیادی را در ۱۸ استان کشور پذیرایی کند.
دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران اظهار داشت: تفریح و گشت‎زنی در کویر‌های بکر، برگزاری مسابقات رالی و کمپ‌های رصد نجوم؛ از جمله اقداماتی است که می‎توان برای آن در کویر سرمایه‎گذاری کرد. سایت‎های کویری و گردشگری ورزنه در ۱۱۰ کیلومتری اصفهان و مرنجاب در ۵۵ کیلومتری کاشان، می‎توانند نمونه‌هایی موفق از ایجاد سایت‌های گردشگری کویری باشند.
وی افزود: تولید انرژی بادی و خورشیدی نیز از زمینه‌های سرمایه‎گذاری در کویر می‎باشد. راه‎اندازی نیروگاه‌های ۲۰ مگاواتی خورشیدی و نیروگاه‌های بادی ۵ مگاواتی با استفاده از توربین، می‎تواند به تولید برق بخش خصوصی در کویر کمک نماید.
طباطبایی ادامه داد: در بند د ماده ۵۹ برنامه توسعه ششم، به افزایش توان تولیدی برق در کشور تا ۲۵ هزار مگاوات از طریق سرمایه‎گذاری‌های بخش خصوصی و تعاونی و عمومی تأکید شده است. طبق آمار سال ۲۰۱۲ بانک جهانی، ایران تنها ۵ درصد از انرژی خود را به صورت پاک و تجدیدپذیر تولید کرده؛ در صورتی که این سهم در اتریش ۷۵ درصد، برزیل ۸۲٫۵ درصد، کانادا ۶۳٫۲ درصد و … بوده است.
استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه استفاده از منابع معدنی موجود در کویر نیز یکی دیگر از زمینه‌های سرمایه‎گذاری در ۳۰ درصد از خاک کشور است، تصریح کرد: شن‌های موجود در کویر و مواد معدنی موجود در بیابان‏ها و همچنین شورابه‌های کویری، زمینه استخراج مواد معدنی همچون:سیلیس، کربنات سدیم،لیتیوم، آهک، منیزیا و هالیت یا نمک طعام و …، احداث صنایعی چون:کاشی و سرامیک، MDFو کارخانه‌های تولید منیزیم و پتاسیوم و نمک طعام را در مناطق بیابانی و کویری مقرون به صرفه می‎کند.
وی ادامه داد: برای سرمایه‎گذاری بخش خصوصی در مناطق کویری، لازم است که بانک‎ها و بازار سرمایه در خصوص تأمین مالی پروژه‌های سرمایه‎گذاری همکاری کنند و دولت نیز زیرساخت‌های کافی را برای این سرمایه‎گذاری فراهم نماید. علاوه بر این، قوه مقننه نیز لازم است زمینه‌های قانونی را به ویژه در اسناد بالادستی مصوب مجلس فراهم کنند.
طباطبایی در پایان گفت: سایر قوای موجود دراستان‌های کویری نیز باید به فراخور مسئولیت‎ها به این امر کمک کنند؛ برای مثال ائمه جمعه این استانها می‎توانند سرمایه‎گذاران را به حرکت در جهت برداشت منافع بالقوه موجود در کویر تشویق کنند و نیروهای درون شهرستان را برای تحقق این امر مهم، همگرا و متحد کنند.

در این جلسه، دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، آیت الله طباطبایی نژاد نماینده ولی فقیه در استان اصفهان، سردار فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران، رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور، منوچهری معاون وزیر نفت و چهره های علمی و اجرایی دیگری حضور داشتند.