به گزارش صدای برخوار ؛ سعودی و بی‌بی‌سی (شبکه ملکه) و ترامپ دوباره با اشتهای فراوان بر سر دیگ هلیم اعتراضات چند شهر ایران نشستند. آمار توئیتر نشان می‌دهد ۷۴ درصد هشتگ‌های «تظاهرات سراسری» در خارج از ایران است و ۳۵ درصد آن هم به زبان عربی است و یک توئیترباز دیوانه هم در رأس […]

به گزارش صدای برخوار ؛ سعودی و بی‌بی‌سی (شبکه ملکه) و ترامپ دوباره با اشتهای فراوان بر سر دیگ هلیم اعتراضات چند شهر ایران نشستند. آمار توئیتر نشان می‌دهد ۷۴ درصد هشتگ‌های «تظاهرات سراسری» در خارج از ایران است و ۳۵ درصد آن هم به زبان عربی است و یک توئیترباز دیوانه هم در رأس همه آنها که شخص پرزیدنت ترامپ است!
کارشناسان شبکه ملکه البته برای‌شان سخت است که همان حرفی را بزنند و همان کاری را بکنند که ترامپ می‌کند چون یکی دو سالی است او را احمق و دیوانه می‌نامند و حالا نمی‌خواهند دست در گردن یک احمق بیندازند و سلفی بگیرند اما دستور از وزارت خارجه ملکه آمده است تا همان تجربه سال ۸۸ را دوباره بیازمایند. برخی کارشناسان بی‌بی‌سی اما در اظهارات و حرف‌های‌شان تیپ لیدر تجمعات را گرفته‌اند، گویی انقلابی شده و آنها رهبران در تبعید انقلاب هستند! البته به نظر نمی‌رسد این خرده کارشناسان و مجریان بی‌بی‌سی که هر دو سال یک‌بار خبر تجاوزات جنسی- صنفی‌شان مهمترین خبر روز می‌شود، شباهتی به لنین، گاندی و ماندلا داشته باشند اما به هر حال تیپ لیدری یک جریان را به خود می‌بینند و آرزو بر جوانان عیب نیست!
در سوی دیگر بن‌سلمان – رکوردشکن شکست‌های پیاپی سیاسی نظامی در تاریخ – آن سر طنابی را که بی‌بی‌سی به دست دارد و ترامپ روی آن بند بازی می‌کند، به دست گرفته است؛ ۳۵ درصد توئیت عربی در حمایت از کسانی که در چند شهر ایران برخی از شعارهای‌شان علیه عرب‌ها است! بی‌بی‌سی، ترامپ، بن‌سلمان، پیوندتان مبارک! اما ملت ایران بزرگ‌تر از این است که شما همواره در محاسبات‌تان با خط‌کشی که به دست شما می‌دهند، اندازه می‌گیرید.
برجسته‌سازی و مصادره به مطلوب یکی از تکنیک‌های بازنمایی‌های رسانه‌ای است که رسانه‌های غربی در آن تبحر ویژه‌ای دارند. بر همین اساس هم اعتراضات مردمی نسبت به برخی گرانی‌ها به عنوان اغتشاشات خیابانی پوشش داده می‌شود، به خصوص اینکه افرادی مأموریت یافته‌اند تا این اعتراضات را به اغتشاش بکشانند و این مسئله هدایت این جریانات را از آن سوی مرزها و با شبکه‌های اجتماعی به امری بدیهی تبدیل می‌کند. نکته قابل‌تأمل در این میان اما نه اصل ماجرای اعتراضات خیابانی و نه حتی مقر فرماندهی این اعتراضات و برنامه‌ریزی‌ها برای تبدیل آنها به اغتشاش است، بلکه تبدیل اتفاقات ایران به ترند سوم عربستان سعودی در توییتر است که اثبات می‌کند آبشخور این ماجرا از کجا تغذیه می‌شود. طنز ماجرا اینجاست که یکی از اصلی‌ترین شعارهای تظاهرکنندگان «مرگ بر آل سعود» است.
آمار توییتر نشان می‌دهد که از مجموع توییت‌ها با هشتگ تظاهرات سراسری «فقط ۲۶ درصد» از داخل ایران منتشر شده و «۷۴ درصد» از خارج از ایران توییت شده است. جالب اینجاست که با جست‌وجوی کلمه «ایران» در این شبکه نتایج جست‌وجو توییت‌هایی به زبان عربی است و در لابه‌لای این همه توییت عربی منتشر شده از عربستان سعودی به سختی می‌توان توییتی به زبان فارسی پیدا کرد. ۳۵ درصد توییت‌ها در این رابطه هم به زبان عربی بوده است؛ شبکه‌های عرب زبان وابسته به دولت سعودی هم به طور گسترده و با هدف ترغیب مردم به حضور در این اغتشاشات بخش مهمی از گزارشات خود را به ایران اختصاص داده‌اند. توییتر و تلگرام مرکز مدیریت فتنه‌ای تازه
فتنه ۸۸ و میدان‌داری شبکه اجتماعی فیس‌بوک در آن نخستین عرصه قدرت‌نمایی فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در ایجاد اختلال در نظم و امنیت کشور از آن سوی مرزها بود. در آن دوران هم برنامه‌های تجمعات غیر‌قانونی و تظاهرات و اغتشاشات از طریق این شبکه اطلاع‌رسانی می‌شد و تلاش می‌شد تا از میان اقشار مختلف جامعه یارکشی کنند، اما با ظهور و فراگیری شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه، مقر فرماندهی فتنه و جهت‌دهی به حرکت‌های بحق مردم برای برداشت‌های مغرضانه سیاسی که در قالب شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه تکثیر شده است و تلگرام و توییتر جلوداری این حرکت را به عهده گرفته‌اند. دونالد ترامپ که پیشتر نیز از این ناآرامی‌ها و تجمعات غیرقانونی حمایت کرده بود، این‌بار نیز در اظهاراتی مداخله‌جویانه در پیامی توییتری نوشت: همه‌ دنیا اکنون می‌دانند که مردم ایران خواستار تغییر هستند. آن چیزی که باعث ترس رهبران ایران می‌شود، توان نظامی وسیع امریکا و مردم این کشور هستند. پیش‌تر نیز برخی مقامات و قانونگذاران امریکایی حمایت خود را از ناآرامی‌ها و تجمعات غیرقانونی در ایران اعلام کرده بودند. حالا سعودی‌ها هم با اربابان امریکایی خود همراه شده‌اند و تصور می‌کنند، می‌توانند با ایجاد اغتشاش و نا‌امنی در خیابان‌های ایران انتقام شکست‌های خود در در سوریه، عراق و لبنان را بگیرند. این در حالی است که دشمنی آل‌سعود برای مردم ایران آنچنان آشکار است که «مرگ بر آل سعود»، ترجیع بندشعارهای این تجمعات است. توافق ترامپ و بن‌سلمان بر سر تجزیه ایران
با سپری شدن زمان خط و خطوط اغتشاشات در حال وقوع در شهرهای ایران روشن‌تر می‌شود. اغتشاشاتی که نتیجه پروژه مشترک میان امریکا و عربستان سعودی است که در جلسه کوشنر (داماد یهودی ترامپ‌) و بن‌سلمان در خصوص ترسیم مجدد نقشه خاورمیانه و تجزیه ایران مورد توافق طرفین واقع شد. اکنون بعد از کمتر چند ماه از جلسه محرمانه این دو و وعده رسمی محمد‌بن سلمان مبنی بر اینکه جنگ را به خیابان‌های ایران می‌کشیم، خیابان‌های ایران به‌صورت سازمان یافته شاهد حضور ملیشیایی به‌شدت رادیکال هست که تصاویر قاسم سلیمانی را پاره می‌کنند و علیه نیروهای ایران در سوریه، عراق و خاورمیانه شعار می‌دهند. جالب است که از لحظه شروع اعتراضات، اکانت‌های توییتری عربستان به‌صورت کاملاً هماهنگ مشغول ترند کردن هشتگ‌های مربوط به تظاهرات در ایران هستند و علناً بیان می‌دارند که این تظاهرات همان وعده‌ای است که بن‌سلمان داده بود تا جنگ را به کف خیابان‌های ایران بیاورد! پیروزی بزرگ برای تلگرام!
کانال‌های تلگرامی همچون آمد‌نیوز هم که با توییت وزیر ارتباطات خطاب به مدیر تلگرام به دلیل آموزش ساخت بمب دستی توقیف شده بود، هر چند ساعت یک بار با آدرسی جدید بالا می‌آید. پاول دوروف، مدیر تلگرام همزمان با مسدود شدن کانال «آمدنیوز» در توییتر نوشته است که این کانال به دلیل تشویق مشترکانش به «استفاده از کوکتل مولوتوف علیه پلیس» و بر اساس سیاست تلگرام که تشویق به خشونت را منع می‌کند، مسدود شده است. مدیر تلگرام همچنین در توییت خود به سابقه تعطیلی کانال‌های تلگرامی در ماه اکتبر که از همین قواعد تخلف کرده بودند، اشاره کرد. در ماه اکتبر، یک کانال مرتبط با گروه موسوم به «ری‌استارت» به دلیل تشویق کاربران به پرتاب سنگ به بناها و ماشین‌های دولتی از جمله مدارس، اماکن مذهبی و اتوبوس‌های مسافربری مسدود شد.
اما حالا دوروف در تازه‌ترین توییت خود نوشته است: «این را یک پیروزی بزرگ برای تلگرام می‌دانم. سازندگان آمدنیوز به ما اطلاع دادند مدیری را که قواعد منع خشونت ما را نقض کرده، اخراج کرده‌اند و قول دادند که در آینده به شرایط و مقررات ما پایبند خواهند بود. این تمام چیزی است که ما می‌خواستیم از آنها بشنویم.» این پیام دوروف به این معناست که احتمالاً کانال آمد‌نیوز پس از این مشروط به اینکه خطوط قرمز تلگرام را در تعریف از خشونت رعایت کند، دیگر فیلتر نمی‌شود، حتی با درخواست وزیر ارتباطات و معنای دیگر این پیام ناامنی، هرج و مرج و چالش‌های روز‌افزونی است که این کانال و دیگر شبکه‌های اجتماعی غربی بر ما تحمیل خواهند کرد.

/انتهای پیام/مریم زاهدی  روزنامه جوان