به گزارش شمال اصفهان؛به نقل از ایسنا،یک استاد پیشکسوت دانشگاه اصفهان گفت: اگر کنار رودخانه زاینده‌رود یک چاه ۴۲ متری هم بزنیم آب نخواهد داشت، لذا حل مسئله‌ زاینده‌رود یک تصمیم عمومی، مملکتی و دنیایی می‌خواهد. پیشنهاد من این است که به‌جای ماشین‌سواری در این شهر دوچرخه‌سواری کنیم شاید بتوان کمکی کرد. به گزارش خبرنگار […]

به گزارش شمال اصفهان؛به نقل از ایسنا،یک استاد پیشکسوت دانشگاه اصفهان گفت: اگر کنار رودخانه زاینده‌رود یک چاه ۴۲ متری هم بزنیم آب نخواهد داشت، لذا حل مسئله‌ زاینده‌رود یک تصمیم عمومی، مملکتی و دنیایی می‌خواهد. پیشنهاد من این است که به‌جای ماشین‌سواری در این شهر دوچرخه‌سواری کنیم شاید بتوان کمکی کرد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، اولین نشست شورای سیاست‌گذاری و اتاق فکر مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل روز دوشنبه ۲۶ مهرماه در حالی برگزار شد که در این نشست دکتر عباس ادیب با اشاره به زاینده‌رودی که دیگر زنده نیست، اظهار کرد: اصفهان با همه سابقه درخشان خود در معرض انقراض است، مسئله کم‌آبی از اهمیت زیادی برخوردار است، همه ما آب لوله‌کشی داریم و از آن استفاده می‌کنیم اما مسئله ما آب لوله‌کشی نیست مسئله آسمان است که برکت خود را از ما گرفته است.

نخستین معاون امور مالی و اداری دانشگاه اصفهان با بیان اینکه مسئله اساسی این است که اصفهان نور چشم ماست، شهری تاریخی که من می‌توانم ۸۰ سال سابقه این شهر را بگویم، ادامه داد: زمانی که به دانشگاه وارد شدیم فقط دو اتومبیل در دانشگاه رفت‌وآمد می‌کرد و ما از دست دوچرخه‌سوارها به عذاب بودیم. آمریکا جهان خوار، واقعاً جهان خوار است آن‌چنان جو و زمین و هوا را آلوده کرده است که نه آب، هوا و نه خاک سالم داریم.

استاد داروسازی دانشگاه اصفهان افزود: مسئله اساسی این شهر و این مملکت آب است. حیات و زندگی این شهر به زاینده‌رود بستگی داشته و دارد. عمق چاه‌ها در حبیب‌آباد از سیصد متر تجاوز کرده است، اما دیگری آبی وجود ندارد، اگر کنار رودخانه ۴۲ متر چاه هم بزنیم آب نخواهد داشت و این مسئله‌ای نیست که اینجا بتوان آن را حل کرد یک تصمیم عمومی ، مملکتی و دنیایی می‌خواهد و پیشنهاد من این است که به‌جای ماشین‌سواری در این شهر دوچرخه‌سواری کنیم شاید بتوان کمکی کرد.

در ادامه این نشست مدیر مرکز اصفهان شناسی با گزارشی از فعالیت‌های مرکز اصفهان شناسی اظهار کرد: مرکز اصفهان شناسی یازدهمین سال فعالیت خود را پشت سر می‌گذارد در ده سال گذشته اصفهان شناسی در حد خود فعالیت‌های خوبی را ارائه کرده است از آغاز سال ۹۵ با یک رویکرد جدید آغاز به کارکردیم و هم‌گرایی ایجاد کنیم در فعالیت‌هایی که به‌صورت پراکنده در شهر اصفهان شکل‌گرفته بود.

حمید فرهمند ادامه داد: رسالت مرکز اصفهان شناسی این است که مکتب اصفهان شناسی را به‌عنوان یک نقطته شروعی برای بازخوانی تفکر شیعی و اسلامی قرار دهیم و هدف ما در این مرکز ایجاد فضای مناسب برای مطالعه و تحقیق علاقه‌مندان به مباحث اصفهان و سایر ملل و هدایت و حمایت از پژوهش‌های علمی در راستای شناخت جایگاه اصفهان در پهنه فرهنگی ایران اسلامی و تلاش در شناساندن برجستگی‌های فرهنگی و مدنی اصفهان و ارتقاء سطح آگاهی شهروندان از پیشینه تاریخی، وضعیت کنونی و برنامه‌های آینده شهر اصفهان است.

وی با اشاره به اینکه در یازده سال کار مرکز اصفهان شناسی ۵۲ جلد کتاب به چاپ رسیده است، بیان کرد: کتاب‌هایی در دست انتشار است که ویژه گردشگران آماده شده که در آن مکان‌های تاریخی اصفهان همراه با نقشه معرفی شده است و هم به زبان انگلیسی و هم به زبان فارسی منتشر می‌کنیم .

فرهمند با اشاره به اینکه ۹۷ درصد از کار فرهنگی که در شهر اصفهان انجام می‌شود شهرداری انجام می‌دهد، گفت: در شش ماه گذشته ما همایش‌های مختلفی را برگزار کردیم و سایت تخصصی اصفهان شناسی را راه‌اندازی کردیم که به نوعی پل ارتباطی ما با کل کشور ودنیاست.

مدیر مرکز اصفهان شناسی افزود: برنامه‌هایی که در آینده این مرکز در نظر دارد انجام دهد شامل مطالعات دولت‌خانه صفوی، همایش‌های بین‌المللی فرهنگ و تمدن، همایش آل‌بویه و اصفهان، دانشنامه هنرهای سنتی اصفهان، فرشنامه، همایش نکوداشت محمد باقر نقاش باش و …. خواهد بود.

وی ادامه داد: مرکز اصفهان شناسی در دوره نخست سال‌های ۸۴ تا ۹۴ رویکردی تاریخی داشته است و مخاطب تحصیل‌کرده فارسی‌زبان و بزرگسال را جذب می‌کرده و گستره مطالعاتی آن شهر اصفهان بوده است اما در دوره جدید سال ۹۵ رویکرد خود را در تمام حوزه‌های مطالعاتی اصفهان قرار داده است تا بتواند مخاطب را از تمام سطوح و سنین با هر زبانی به خود جذب کند.