گل” همان ماری‌جوانای تغییر یافته است که از قسمت‌های مختلف گیاه شاهدانه بدست می‌آید. ماری‌جوانا که امروزه با نام های گوناگون شناخته می‌شود، نوع طبی آن با نام “گل” وارد بازار ایران شده است. این گیاه با دارا بودن حداقل ۲۴ درصد ماده مخدر تتراهیدروکانابینول و مواد شیمیایی دارای اثرات اعتیادآور برای مصرف‌کننده است

صدای برخوار ؛ علت این که بسیاری از جوانان به سمت ماده توهم زای “گل” گرایش پیدا می کنند باور غلطی است که در مورد کم خطر بودن و عدم اعتیادآوری آن به وجود آمده است.
این روزها نام ماده مخدر “گل” را بیشتر می‌شنویم، مخدری که مصرف کنندگان آن بر عدم اعتیاد آور بودن آن تاکید بسیار داشته و یا حتی در مقابل هشدارهای کارشناسان که این ماده را مانند سایر مواد مخدر اعتیادآور عنوان می کنند، واکنش نشان داده و آن را بی‌پایه و اساس می‌دانند.
“گل” چیست؟
“گل” همان ماری‌جوانای تغییر یافته است که از قسمت‌های مختلف گیاه شاهدانه بدست می‌آید. ماری‌جوانا که امروزه با نام های گوناگون شناخته می‌شود، نوع طبی آن با نام “گل” وارد بازار ایران شده است. این گیاه با دارا بودن حداقل ۲۴ درصد ماده مخدر تتراهیدروکانابینول و مواد شیمیایی دارای اثرات اعتیادآور برای مصرف‌کننده است. آزمایش های به عمل آمده نشان می دهد که ماده موثر توهم زای “گل” ۱۰۰ برابر قوی تر از حشیش است.
آثار مخرب مصرف “گل”
هرچند گل در باور عمومی حتی کم خطرتر از حشیش و ماری جوانا معرفی شده است، می‌تواند آنقدر خطرناک باشد که با یک بار مصرف، فرد معتاد شود، چرا که به طور مستقیم بخش‌های مسئول آرامش بخشی را در مغز فلج کرده و خود جایگزین آن می‌شود.
بنابراین با مصرف نکردن “گل”، فرد دچار اظطراب شدید، بی قراری، وحشت زدگی، تپش قلب شدید و… می‌شود، وقتی یک نفر تحت تاثیر این ماده به شکل دیوانه وار رانندگی یا پرخاشگری می‌کند ممکن است دست به هر کاری بزند، کار‌هایی که باعث مرگ خودش یا نزدیکانش ‌شود.
برخی از شایع‌ترین عوارض ماده مخدر گل عبارتست از:حرص و ولع مصرف،کاهش اشتها،مشکلات خواب،از دست دادن وزن،پرخاشگری و عصبانیت،تحریک پذیری،بی قراری،کابوس‌های شبانه،توهم ذهنی، تغییر در درک رنگ و صدا، سرخی چشم ها،گیجی و بی‌توجهی به اطراف، تند شدن ضربان قلب و افزایش اضطراب،احساس تشنگی، خشک شدن و کف کردن بزاق دهان، آسیب حافظه بلند مدت و حافظه کوتاه مدت
البته آنچه در بالا قید شده است شامل عوارض کوتاه مدت مصرف این ماده مخدر است مصرف بلند مدت این ماده مخدر عوارض دیگری نیز به همراه دارد که می توان به از دست رفتن حافظه،اختلالات یادگیری،نوسانات اخلاقی،کاهش میل جنسی اشاره کرد.
شیوع مصرف “گل” در ایران
سرهنگ غلامحسین صفری، سرپرست پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی استان اصفهان در این باره به خبرنگار پایگاه خبری پلیس گفت: علی رغم مطالبی که در خصوص مضرات ماده مخدر “گل” از سوی کارشناسان اعلام شده اما این ماده امروز در ایران آنقدر بازار پررونقی پیدا کرده که براساس آخرین شیوع شناسی اعتیاد در کشور، دومین ماده مخدر مصرفی در میان مصرف کنندگان مستمر مواد مخدر معرفی شده است.
وی از افزایش ۲۸۰ درصدی کشف ماده مخدر “گل” در ۱۰ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل توسط ماموران این پلیس خبر داد و گفت: میزان دستگیری ها در زمینه خرید و فروش مواد مخدر “گل” نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد ۲۰۰درصدی برخوردار بوده است.
دلایل گرایش جوانان به سمت استفاده از ماده مخدر “گل” چیست؟
وی با اشاره به پائین بودن سن مصرف کنندگان این ماده مخدر بی اطلاعی از پیامدها وآسیب های ناشی از مصرف آن را دلیل گرایش جوانان به سمت آن عنوان کرد و گفت: علت این که بسیاری از جوانان به سمت ماده توهم زای “گل” گرایش پیدا می کنند باور غلطی است که در مورد کم خطر بودن و عدم اعتیادآوری آن دارند و همین باور موجب شده است بسیاری از نوجوانان این ماده را مصرف کنند و آسیب جدی ببینند.
سرهنگ صفری به تبلیغات گسترده “گل” در شبکه های اجتماعی مانند تلگرم، فیس بوک و…و ترغیب جوانان به استفاده از این ماده برای به دست آوردن نشاط بیشتر اشاره کرد و اظهار داشت: به طور مثال دیدن تصاویر و فیلم های مربوط به خارج از ایران که تبلیغ مصرف گل بر روی لیوان، کلاه و لباس را نشان می دهد موجب کنجکاوی نوجوانان و جوانان شده و می تواند زمینه ساز مصرف در آنان شود.
وی افزود: متاسفانه این تبلیغات فقط به جنبه های نشاط زودگذر “گل” اشاره کرده و از پرداختن به عوارض جدی و گاه جبران ناپذیر آن غفلت می کنند.
سرپرست پلیس مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان با بیان اینکه گروه دوستان مصرف کننده، نیز می تواند زمینه ساز استفاده از این ماده برای نوجوانان سالم باشد،خاطر نشان کرد: وقتی نوجوان یا جوانی از این ماده استفاده کرده و به حالت سرخوشی کاذب و لذت زودگذر می رسد به سایر دوستانش هم پیشنهاد می کند که از آن استفاده کنند.
علائم مصرف گل در نوجوانان
سروان “جمشید محمد نقی”کارشناس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان ، نیز در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس ، خنده های بی مورد و قرمز شدن چشم را علامت مشخصه مصرف “گل” در بین نوجوانان و جوانان عنوان کرد و گفت: به همین علت اغلب مصرف کنندگان با خود قطره نفازلین همراه دارند تا این قرمزی را پنهان کنند.
وی از علائم رفتاری دیگر در بین مصرف کنندگان این ماده را شامل پرخاشگری، عصبی شدن، افزایش اشتها، پایین آمدن حافظه و افت عملکرد شغلی و تحصیلی بیان کرد.
والدین چگونه می توانند از گرایش فرزندانشان به این ماده جلوگیری کنند؟
این کارشناس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان ، در خصوص رفع نگرانی خانواده ها پیرامون گرایش فرزندانشان به این ماده مخدر گفت: والدین بهتر است ابتدا اطلاعات خود را در خصوص شناخت مواد اعتیادآور از جمله “گل”، بیشتر کرده و علائم مصرف ماده مخدر “گل” را از نظر فیزیکی روانی و رفتاری بشناسند
وی تصریح کرد: آنها باید بر رفتار فرزندان خود و رفت و آمد آنان نظارت داشته باشند.تغییرات خلقی و رفتاری نوجوانان را جدی بگیرند و در خانه با فرزندانشان در خصوص عوارض مواد مخدر و به خصوص ماده گل صحبت کنند و به آنها آگاهی لازم را ارائه کنند.
سروان محمد نقی، عنوان کرد: والدین می بایست در خصوص تبلیغات فریبنده ای که در فضای مجازی و اینترنت در مورد عدم اعتیادآوری گل انجام می شود، فرزندانشان را آگاه کنند.
وی تصریح کرد: درمان افراد معتاد به این ماده فقط زمانی صورت می‌گیرد که تحت نظر روانپزشک متبحر باشند، چون این ماده مستقیماً روی مغز تاثیر می‌گذارد، برای ترک چنین موادی بهتر است فرد در کنار رفتن به کمپ، حتماً از خدمات پزشکی و روانپزشکی هم کمک بگیرد.
گفتنی است، پلیس مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان به منظور آگاهسازی مردم و پیشگیری از آسیب های اجتماعی اقدام به راه اندازی مرکز مشاوره تخصصی در این پلیس کرده که شهروندان و خانواده ها می توانند همه روزه برای افزایش آگاهی های خود و همچنین طرح سوال ها و دریافت راهنمایی و مشاوره از کارشناسان این مرکز به ساختمان پلیس مبارزه با مواد مخدر استان واقع در خیابان فروردین مراجعه و یا با شماره تلفن های ۲۱۸۲۵۴۴۹ و ۲۱۸۲۵۴۴۵ تماس حاصل کنند

منبع: جوان آنلاین