صدای برخوار ؛حمید شهریاری عصر امروز در جلسه شورای اداری شهرستان برخوار گفت ؛ یقینا ما دشمنانی داریم که در خارج از کشور با تهییج جوانان احساساتی به وسیله همین اینترنت به دنبال ایجاد ناآرامی در سطح کشور و سلب امنیت داخلی هستند و ما وظیفه داریم همچون مرزهایمان امنیت کف خیابان‌ها را نیز برقرار کنیم.

به گزارش صدای برخوار ؛ حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری عصر امروز در جلسه شورای اداری شهرستان برخوار با طرح دو سوال اظهار داشت: به راستی چقدر باید صدمه ببینیم تا حکومت داری را یاد بگیریم؟ چقدر ما مسئولان باید درگیر مشکلات بشویم تا دریابیم بیشتر از پیش باید به مردم خدمت کنیم؟

وی تصریح کرد: علت مقدار قابل توجی از اتفاقات تلخ و ناگوار اخیر مربوط به عدم آمادگی مدیران مربوط برای مواجه با معضلات است که موجب بی تدبیری در تصمیم گیری‌ها خواهد شد.

معاون رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه در فتنه ۸۸ چون آمادگی مواجهه با حوادث را نداشتیم با تصمیم مسئولان بلند پایه نسبت به بستن شبکه پیام کوتاه در تهران اقدام شد، گفت: در فتنه ۹۶ نیز وقتی مشکلاتی برای کشور ایجاد شد مجبور به بستن شبکه تلگرام شدیم ولی در فتنه اخیر با توجه به وضعیت کشور و اقتضای امنیت تصمیم به قطع کلی شبکه اینترنت گرفته شد و یقینا امنیت اکنون ما بابت همین تصمیم‌های به جا و صحیح بوده است.

وی ادامه داد: یقینا ما دشمنانی داریم که در خارج از کشور با تهییج جوانان احساساتی به وسیله همین اینترنت به دنبال ایجاد ناآرامی در سطح کشور و سلب امنیت داخلی هستند و ما وظیفه داریم همچون مرزهایمان امنیت کف خیابان‌ها را نیز برقرار کنیم.

شهریاری با بیان اینکه خداراشکر امنیت ظرف ۴۸ ساعت در کشور برقرار شد اما در همان بازه زمانی نیز خساراتی متحمل کشور شد، گفت: دلیل آن نیز وجود مردمانی عفیف و ولایت‌مدار است که می‌دانند امنیت امروز ما مدیون خون شهدا هست و این امنیت ارزشمندترین نعمتی است که با هیچ چیزی قابل مقایسه نیست.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه تصریح کرد: در برخی از کشورهای اروپایی بعد از ساعت ۱۰ شب امکان تردد در خیابان‌ها وجود ندارد چراکه با راهزنانی که جیب انسان را خالی می‌کنند مواجه خواهید شد اما در جمهوری اسلامی و به برکت خون شهدا دختر جوان ما ساعت۱۱ شب بدون هیچ مشکلی به راحتی از هرمکانی از شهر به مکانی دیگر حرکت خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: در عین حالی‌که بستن شبکه اینترنت یک هنر محسوب می‌شود چراکه به عنوان مثال چون عراقی‌ها این هنر را نداشتند هنوز با فتنه دست و پنجه نرم می‌کنند اما این کار یک اقدام سلبی است و ما مسئولان باید آنچنان مدیران لایقی باشیم که از این مشکلات پیشگیری کنیم تا اصلا کار به انجام اقدام سلبی کشیده نشود.
شهریاری ادامه داد: بستن اینترنت در آن مقطع کاری الزامی بود ولی در کل اقدامات ایجابی باید جایگزین اقدامات سلبی شود تا اصلا ما نیازمند بستن شبکه اینترنت نشویم و اگر این اقدام نیز رخ داد مردم احساس نیاز و سرخوردگی نکنند.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال درست است ما با بستن شبکه‌های اجتماعی جلوی اغتشاش و آشوب را خواهیم گرفت ولی چه خوب است ما شبکه اجتماعی داخلی قوی و کاملی داشته باشیم و بتوانیم در بستر آن به مردم خدمت ارائه کنیم تا مردم ما به واتس آپ و تلگرام و غیره احساس نیاز نکنند تا اصلا این قطعی خللی در زندگی‌شان ایجاد نکند.

معاون رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه یکی دیگر از معضلات شبکه اینترنت قرار گرفتن اطلاعات شهروندان در خارج از مرزها است، گفت: با استفاده و واکاوی همین داده‌ها در باز‌ه‌های جغرافیایی مختلف نیازهای مردم طبقه بندی و تحلیل شود و اکنون در دیتا بیس گوگل مثلا مشخص است مردم برخوار در فلان تاریخ تا فلان تاریخ چه مسئله‌ای دغدغه‌شان بوده است.

وی ادامه داد: وقتی من و شمای شهروند پای موتور جستجوگر نشسته‌ایم و دشمن بداند به دنبال چه چیزی هستیم و نیاز سنجی شویم با جامعه شناسی و روانشناسی فرد به این نکته که در شرایط کنونی انجام چه اقدامی می‌تواند منجر به ضربه زدن به نظام خواهد شد پی خواهد برد.

شهریاری تصریح کرد: چرا ما مسئولان اینقدر بی لیاقت هستیم که بعد از گذشت ۱۶ سال هنوز شبکه اجتماعی ملی نداریم؟ چرا در این زمینه سرمایه گذاری ملی صورت نمی‌گیرد تا ما همچنان وابسته به بیگانگان باشیم؟ چرا دیتای اطلاعات مردم ما باید به خارج از کشور منتقل شود؟

وی با بیان اینکه اتفاق عجیبی که در مدت قطعی اینترنت با آن مواجه بودیم این بود که جوان ما از مختل شدن کسب و کار سخن به میان می آورد، گفت: جدای مردمان عادی متاسفانه سازمان پژوهشی ما پس قطعی اینترنت از کار افتاد چرا که به گفته خودشان تمام فعالیت‌های پژوهشی‌شان منوط به گوگل بوده و هست.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه تصریح کرد: دشمن غنی‌ترین اطلاعات امنیتی ما که از طریق شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جستجوگر بدست آورده را در اختیار دارد و مدام شهروندان کشور را تجزیه و تحلیل می‌کند، ما به دنبال چه چیزی هستیم و دشمن روی آن برنامه ریزی می‌کند.

شهریاری ادامه داد: دشمن با استفاده از همین ابزار جوانان را به تجمع در فلان مکان و ایجاد اغتشاش سوق می‌داد و برای اقدامات مد نظر خود تحریک می‌کرد و از سویی با استفاده از همین شبکه‌ها آموزش ساخت کوکتل مولوتوف و برخورد با پلیس را به مردم ارائه می‌داد.

وی ادامه داد: در این شرایط، اینکه در یک بازه زمانی اینترنت را بستیم و پس از آن باز کردیم چه فایده‌ای دارد؟ چرا کسی به فکر اینکه یک جستجوگر جامع داخلی ایجاد شود نمی‌افتد؟ چرا باید از خارجی‌ها آدرس سایت فلان دانشگاه یا فلان خبرگزاری یا فلان ارگان دولتی را بپرسیم؟

معاون رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: درست است آسان‌ترین راه بستن اینترنت است ولی آیا اینکه همیشه و در مواقع ضروری اینترنت قطع شود امکان پذیر است؟ آیا مردم از ما قبول می‌کنند؟ آیا در این شرایط مردم ما را حاکمان خوبی می‌دانند؟

وی با اشاره به جستجو گر ملی در کشور چین گفت: مردم چین موتور جستجویی به نام “بایدو” دارند که همواره از آن استفاده می‌کنند و هرگز از گوگل استفاده نمی‌کنند درصورتی که در ایران گوگل رتبه اول آمار بازدید بر اساس رنکینگ سایت الکسا را دارد.

شهریاری گفت: دلیل این امر نیز این است که مردم ما هر نیازی داشته باشند در گوگل سرچ می‌کنند، از آدرس سایت رسانه‌ها برای مرور اخبار ایران و جهان گرفته تا سایت مراکز دولتی و غیره، متاسفانه گوگل نیز در این شرایط بیکار نبوده و اطلاعات جستجوهای ایرانیان را در اختیار سازمان‌های جاسوسی دشمنان قرار داده است.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در قوه قضائیه در دوره ریاست آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: در دوره مدیریت جدید ارائه الکترونیکی خدمت به مردم بدون نیاز به حضور شهروند در مراکز قضایی سر لوحه امورات قرار گرفت.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه تصریح کرد: دلیل نیز این است که یقینا شرایطی که شهروند یک ساعت پشت درب اتاق معطل شود تا ۱۰ دقیقه وارد اتاق شود و درخواستش را ارائه دهد اصلا مطلوب نیست و چه بهتر است شهروند مثلا شب درخواستش را ارائه دهد و شخص مسئول صبح به درخواست وی رسیدگی کند.

وی با بیان اینکه ما با این مبنا طرح عدالت الکترونیک را در دستگاه قضا اجرایی کردیم و امروز نیز طبق دستور شخص رئیس قوه قضائیه هوشمند سازی این سرویس در دستور کار ما قرار دارد، گفت: درست است یقینا دولت در زمینه ارائه فعالیت‌های الکترونیک به مردم و حذف بروکراسی اداری کم کاری کرده است اما ما ۵۰ پروژه الکترونیک در این زمینه اجرایی کردیم و یکی از بزرگترین مشکلات دستگاه قضایی مشکل ابلاغ رای بوده است را حل کردیم.

شهریاری با بیان اینکه اکنون یکی از افتخارات جمهوری اسلامی سامانه “ثنا” است، گفت: در این سامانه هر نوع خدمت الکترونیکی در مباحث قضایی و حقوقی به شهروندان ارائه داده خواهد شد و شهروندان برای هرکاری مجبور به مراجعه به مراکز قضایی نیستند و تا کنون بیش از ۲۰ میلیون نفر از شهروندان ما اطلاعات خود را در این سامانه ثبت الکترونیکی کرده‌اند.

/انتهای پیام/