شبکه دامپزشکی در بخش تولید و فراوری در کشتارگاه های دام و طیوربسته بندی در کارخانه ها ،عرضه فراورده های دامی و حمل و نقل آن ها نظارت دارد

رئیس شبکه دامپزشکی برخوار در گفت و گو با خبرنگار صدای برخوار اظهار داشت:شبکه دامپزشکی در بخش تولید و فراوری در کشتارگاه های دام و طیوربسته بندی در کارخانه ها ،عرضه فراورده های دامی و حمل و نقل آن ها نظارت داردو اگر قرار باشد غذای مردم از مزرعه تا سفره، سالم و پاک در اختیارشان قرار گیرد همت همه این مجموعه الزامی است.
مجید فلسفی منش تصریح کرد : بیش از یک هزار و ۵۰۰ نوع بیماری در دنیا وجود دارد که۷۸۰ نوع بیماری ها( تقریبا ۴۹ درصد) جزو بیماری های مشترک بین انسان و دام می باشند که این عدد و رقم نشان دهنده ی اهمیت مبارزه با اینگونه بیماری‌هاست.
وی بااشاره به اینکه در ساختار شبکه دامپزشکی پنج واحد مهم فعالیت می کنند ،تصریح کرد:واحد مدیریت بهداشت بیماری های دام ،واحد بهداشت و مدیریت بیماری های طیور،آبزیان،زنبور عسل و کرم ابریشم ،واحد بهداشت عمومی و نظارت بر فرآوردهای خام دامی،واحد قرنطینه و امنیت زیستی وواحد تشخیص و درمان از جمله واحد های مهم شبکه دامپزشکی هستند که این واحد ها در شبکه دامپزشکی شهرستان برخوار فعال هستند.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان برخوار با اشاره به اینکه در هر شهرستانی یک شبکه دامپزشکی وجود دارد که زیر نظر اداره کل دامپزشکی هستند،افزود:ادارات دامپزشکی زیر نظر مجموعه سازمان دامپزشکی وتحت نظر وزارت جهاد کشاورزی فعالیت می کنند؛ به منظور انسجام و هماهنگی وظایف ساختار ها تقسیم بندی شده به عنوان مثال ،بیماری تب مالت و سل زیر نظر مدیریت بهداشت بیماری های دام،بیماری آنفولانزا مرغی زیر نظر واحد مدیریت بیماری های طیور و آبزیان ،نظارت بر کشتارگاه زیر نظر واحد بهداشت عمومی ،بحث امنیت زیستی زیرنظر واحد قرنطینه و نظارت بر داروخانه ها وآزمایشگاه ها زیر نظر واحد تشخیص و درمان است.
فلسفی منش با اشاره به اینکه در بخش خصوصی دامپزشکی در اصفهان بالغ بر ۵۰۰ نفرمسئول فنی بهداشتی داریم، که در واحد های تولید و عرضه فراورده های خام دامی به صورت مستمر فعایت می کنند ،اظهارداشت:در استان اصفهان نزدیک ۵۰۰ نفر مسئول فنی بهداشتی دامپزشکی در بخش بهداشت و در بخش درمان نیز۲۵۰ نفر در بخش داروخانه ها و درمانگاه ها فعالیت می کنند.
وی خاطرنشان کرد:فعالیت های ترویجی و آموزشی شبکه دامپزشکی حرکتی در جهت اقتصاد مقاومتی است وتمام خدمات سازمان دامپزشکی اعم از پیشگیری و کنترل بیماری ها باهدف بهبود تولیدات دامی انجام می گیرد که نقش موثری در پیشبرد سیاست های اقتصاد مقاومتی دارد.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان برخواربا اشاره به اهمیت آموزش عمومی شبکه دامپزشکی با محوریت آموزش و ترویج و بالا بردن سطح آگاهی عمومیافزود: کتب مختلفی در خصوص استفاده ازگوشت قرمزو سفید ،بحران آنفولانزا مرغی و پیشگیری از آن منتشر شده است.آگاهی بخشی به مردم و تولیدکنندگان فراورده های دامی در بحث سلامت دام و سایر بیماری های دامی حائز اهمیت است. در این راستا در سال جاری تاکنون شبکه دامپزشکی برخوار با همکاری جهاد کشاورزی پنج کلاس آموزشی برگزار کرده است.
انتهای پیام/طغیانی