به گزارش شمال اصفهان ؛به نقل از  روز سه شنبه ایرنا از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، حمله یک قلاده روباه مبتلا به هاری به یکی از گاوداری های صحرای خیر آباد در شهرستان برخوار منجر به تلف شدن سه راس گاو بر اثر هاری شد. با ارسال سر یکی از گاوهای تلف شده به انستیتوی […]

به گزارش شمال اصفهان ؛به نقل از  روز سه شنبه ایرنا از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، حمله یک قلاده روباه مبتلا به هاری به یکی از گاوداری های صحرای خیر آباد در شهرستان برخوار منجر به تلف شدن سه راس گاو بر اثر هاری شد.
با ارسال سر یکی از گاوهای تلف شده به انستیتوی پاستور توسط اداره دامپزشکی شهرستان برخوار، ابتلای گاو به هاری تایید و موضوع به واحد مبارزه با بیماری های شبکه بهداشت و درمان شهرستان برخوار گزارش شد.
در پی تایید مرگ حیوان در اثر هاری همه افراد شاغل در دامداری مذکور توسط واحد مبارزه با بیماری های شهرستان ایمن سازی شد.
همچنین کمیته ای فوری در محل فرمانداری شهرستان برخوار با حضور نمایندگان فرمانداری، شبکه بهداشت و درمان و اداره های دامپزشکی و محیط زیست تشکیل شد.
در این کمیته سه مصوبه برای این موضوع به تصویب رسید که شامل اطلاع رسانی و آموزش پیشگیری از هاری با تاکید بر گروه های در معرض خطر، واکسیناسیون سگ های منطقه مذکور توسط اداره دامپزشکی و تشکیل کمیته اتلاف سگ های ولگرد در اسرع وقت است.
هاری بیماری ویروسی است که موجب التهاب مغزی حاد می‌شود. ویروسی از خانواده رابدو ویریده این بیماری را ایجاد می‌کند.
این ویروس در همه حیوانات خون‌گرم از جمله انسان می‌تواند ایجاد بیماری کند. ویروس از بزاق حیوان مبتلا به هاری و محل گازگرفتگی وارد بدن شده در ماهیچه‌ها به سمت اعصاب انتهایی می‌رود و شروع به تکثیر می‌کند.
شهرستان برخوار با حدود ۱۲۰ هزار نفر جمعیت در ۱۰ کیلومتری شمال اصفهان است.