محمدطرفه فروشان در جشن برداشت خربزه سین گفت؛ با توجه به قدمت کشت خربزه سین و ثبت آن در کتاب های تاریخی، مراحل اولیه ثبت آن به عنوان میراث فرهنگی ناملموس انجام شده است.

به گزارش صدای برخوار ؛ در آیینی با حضور کشاورزان، مورخان و مسئولان استان اصفهان جشنواره برداشت خربزه سین برگزار شد.
دبیر برگزاری جشنواره برداشت خربزه سین گفت:‌ هدف از برگزاری جشنواره خربزه سین برخوار، تجلیل از تلاش های کشاورزان است و توجه و بررسی قدمت بیش از یک هزار و ۳۰۰ ساله کشت خربزه در سین است.
محمدطرفه فروشان افزود:‌ با توجه به قدمت کشت خربزه سین و ثبت آن در کتاب های تاریخی، مراحل اولیه ثبت آن به عنوان میراث فرهنگی ناملموس انجام شده است.
وی گفت: در حال حاضر در کشور هلند نوع و رقم بذر خربزه سین تولید و توزیع می شود.
در ادامه محمد علی یزدانی محقق و تاریخ نویس عصر معاصر گفت:‌ در کتاب های تاریخی از شهر سین به عنوان قدیمی ترین شهرهای اصفهان نام برده شده است و در محصولات کشاورزی به خربزه زرد، ترد و شیرین سین اشاره زیادی شده که در برخی از کتاب های تاریخی آن را به یک هزار و ۳۰۰ سال پیش و برخی به ۴۰۰ سال می دانند.
وی افزود: ‌در کتاب اعلاق النفیسه مربوط به قرن سوم از خربزه اصفهان به نام خربزه سینی یعنی همان خربزه ای که در سین به عمل می آید یا شده و آنقدر کشت می شده که که به نام قریه سین شهرت یافته است.

این محقق و تاریخ نویس معاصر گفت‌: در برخی از کتاب های تاریخی در نام دروازه های شهری ری، دروازه ای که به طرف شهر اصفهان بوده به نام دروازه سین نام برده است .
در ادامه مدیر جهاد کشاورزی شهرستان برخوار گفت: در شهرستان برخوار ۴۰۰ هکتار از مزارع به کشت خربزه سین اختصاص یافته است ‌و پیش بینی می شود بیش از ۸ هزار تن خربزه سینی برداشت شود.
عباس نقدی افزود:‌ کشت خربزه در شهر سین زمینه اشتغال بیش از ۵۰۰ نفر را به صورت مستقیم و بیش از هزار نفر را به صورت غیر مستقیم فراهم کرده است.
محمدحسن قمی سرپرست فرمانداری شهرستان برخوار در این آیین از پیگیری نهایی برای ثبت خربزه سین در استان و تهران خبر داد و گفت: ‌با تکمیل پرونده خربزه سین کشت وبرداشت این محصول به زودی ثبت می شود.
حسینعلی حاجی نماینده شهرستان های برخوار و شاهین شهر و میمه در این آیین گفت: خربزه محصولی است که نیاز به آب دارد و با توجه به بی مهری های که در این چند سال در اختصاص آب به شهرستان برخوار شده،‌کشت این محصول در معرض تهدید است.

در پایان این آیین از تعدای از کشاورزان خبره و خبرنگاران شهرستان برخوار تجلیل شد .
در این آیین تعدادی از مورخان قدمت تاریخی خربزه سین را بررسی کردند و جمعی از شعرا، ا‌شعاری در خصوص خربزه سین سرودند.
در قسمت ورودی این جشنواره نمایشگاه خربزه سین در معرض دید شرکت کنندگان قرار گرفت و با خربزه سین از میهمانان پذیرایی شد.

گزارش تصویری جشن بزرگ برداشت خربزه در شهر سین برگزار شد 

/انتهای پیام/