به گزارش شمال اصفهان؛به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ، استاد مرتضی جعفری هنرمند قلمکار برخواری هدف از تولید این زیلو فرش را بروز رسانی و تنوع تولید در قلمکار بیان کرد و گفت :‌ امروزه برای ماندن یک هنر باید طرح ها و ایده های جدید همراه با نیاز مخاطب تولید شود .وی […]

به گزارش شمال اصفهان؛به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ، استاد مرتضی جعفری هنرمند قلمکار برخواری هدف از تولید این زیلو فرش را بروز رسانی و تنوع تولید در قلمکار بیان کرد و گفت :‌ امروزه برای ماندن یک هنر باید طرح ها و ایده های جدید همراه با نیاز مخاطب تولید شود .
وی افزود :‌ زیلو فرش قلمکار در طرح های مختلف تولید و برای زیرانداز و فرش استفاده می شود .
جعفری گفت : ‌ قرار است همزمان با اجلاس جهانی صنایع دستی که مهر امسال در اصفهان برگزار می شود از زیلو فرش قلمکار رونمایی شود.
پارچه های قلمکار ،‌ هنر دست مردم شهرستان برخوار که با گذشت بیش از دو هزار سال از قدمتش هنوز طرفداران زیادی دارد.
تار و پود پارچه های قلمکار ۱۰۰ درصد از پنبه یا همان کتان است که یکی از محصولات کشاورزی مردم شهرستان برخوار است و طرح ها و رنگ های پارچه های قلمکار از چهار رنگ طبیعی تولید می شود .
جعفری مهندس شیمی نساجی گفت :‌ رنگ های قلمکار از چهار رنگ آبی ،‌ قرمز ،‌ زرد و سیاه است که با کتیرا مخلوط می شود و تاکنون از ترکیب این رنگها ، ‌۱۵ رنگ تولید شده و تنوع محصول خوبی ایجاد شده است و در اینده ای نزدیک رنگ طلایی هم تولید می شود .
این هنر صنعت در شهرستان برخوار ۱۵۰۰ شغل بصورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کرده است.
این هنرمندان صنعت دست روزانه ۵ تا ۶ هزار متر پارچه قلمکار تولید می کند که بیش از ۹۰ درصد تولید پارچه ی قلمکار استان اصفهان است .
علیمحمد فصیحی سرپرست اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری برخوار گفت :‌ بیش از ۸۰ کارگاه قلمکاری در این شهرستان فعالیت می کنند که بیشترین آنها در محله دلیگان خورزوق است و روزانه حدود۶ هزار متر پارچه قلمکار تولید می کنند .

دانلود فیلم
این خبر را با دوستان در تلگرام به اشتراک بگذارید