امروز شنبه بیست و دوم فروردین ۱۳۹۴ هجری خورشیدی، بیست و یکم جمادی الثانی ۱۴۳۶ هجری قمری، یازدهم آوریل ۲۰۱۵ میلادی است. ۲۷ سال پیش در چنین روزی، ارتش جمهوری اسلامی عملیات بیت المقدس۵ را با رمز «یا ابا عبدالله الحسین(ع)» آغاز کرد. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است: […]

امروز شنبه بیست و دوم فروردین ۱۳۹۴ هجری خورشیدی، بیست و یکم جمادی الثانی ۱۴۳۶ هجری قمری، یازدهم آوریل ۲۰۱۵ میلادی است. ۲۷ سال پیش در چنین روزی، ارتش جمهوری اسلامی عملیات بیت المقدس۵ را با رمز «یا ابا عبدالله الحسین(ع)» آغاز کرد.
مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

۲۲ فروردین ۱۳۷۱

جرج بوش رییس جمهوری وقت آمریکا اعلام کرد: کمک واشنگتن به بغداد در جریان جنگ هشت ساله اش با ایران تنها برای رویارویی با ایران بود، نه حمایت از صدام حسین.

۲۲ فروردین ۱۳۶۷

سی و هفتمین جلسه ی شورایعالی پشتیبانی جنگ با حضور رییسان سه قوه و اعضای هیات اجرایی، در دفتر رییس جمهوری تشکیل شد.

۲۲ فروردین ۱۳۶۷

رزمندگان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران عملیات بیت المقدس ۵ را با رمز یا ابا عبدالله الحسین(ع) در منطقه عملیاتی پنجوین شهر کوچکی در استان سلیمانیه در کردستان عراق آغاز کردند. هدف از اجرای این عملیات وارد کردن ضربه به سازمان رزمی دشمن در منطقه عمومی پنجوین بود.

۲۲ فروردین ۱۳۵۹

وزیران امور خارجه ۹ کشور اروپای غربی درخواست دولت جیمی کارتر برای قطع رابطه اروپایی ها با جمهوری اسلامی ایران را رد کردند.

۲۲ فروردین ۱۳۵۷

وزارت امورخارجه ایران از دولت ترکیه خواست به مأموریت چهار تن از دیپلمات هایش در تهران خاتمه داده و آنها را به آنکارا فرا خواند. این چهار تن به رفتار مغایر با اصول دیپلماتیک متهم شده بودند.

۲۲ فروردین ۱۳۵۳

۲ پزشک فرانسوی که برای معاینه دوره ای محمدرضا پهلوی به تهران آمده بودند، برای نخستین بار از ابتلای وی به نوعی سرطان خون پرده برداشتند. ۶سال بعد در پنجم مرداد ۱۳۵۹هجری خورشیدی در قاهره، همین بیماری سبب مرگ وی شد.

۲۲ فروردین ۱۳۴۳

جعفر شریف امامی ریاست مجلس سنا را برعهده گرفت .

۲۲ فروردین ۱۳۴۳

محمدرضا پهلوی برای مشاهده ی مانور نظامی مشترک ایران و آمریکا در خلیج فارس راهی جزیره خارک شد.

۲۲ فروردین ۱۳۴۱

محمدرضا پهلوی که با همسرش به آمریکا سفر کرده بود درحضورجان .اف. کندی رییس جمهوری وقت آمریکا، این کشور را سمبل نوع دوستی ، جوانمردی و دفاع از حق و عدالت نامید! و کندی در برابر، وی را مبارز سلحشور! خواند. این سفر به منظور جلب حمایت کندی و ارایه ی طرح به اصطلاح، انقلاب سفید انجام شده بود.

۲۲ فروردین ۱۳۳۳

تشکیل کنسرسیوم بین المللی برای فروش نفت ایران ، به صورت رسمی اعلام شد و ۲۲ تن از نمایندگان هشت کمپانی نفتی آمریکایی ، انگلیسی ، هلندی و فرانسوی وارد تهران شدند.

۲۲ فروردین ۱۳۱۲

رضاخان در واکنش به اعتراض سر جان کدمن مدیرکل و رییس هیأت مدیره شرکت نفت ایران و انگلیس که به موضوع لغو پیمان دارسی اعتراض کرده و خواستار تمدید اعتبار آن تا ۶۰ سال دیگر شده بود گفت: ما که ۳۰ سال به گذشته لعنت کردیم حاضر نیستیم بپذیریم که ۵۰ سال هم آیندگان به ما لعنت بفرستند. اما تنها ۴۵ روز پس از این سخنان رضاخان پیمان تمدید قرارداد دارسی را با انگلیسی ها امضا کرد!

۲۲ فروردین ۱۳۰۳

مجلس شورای ملی به کابینه ی رضاخان رأی اعتماد داد. احمدشاه قاجار چند روز پس از آن، تهران را به قصد اروپا ترک کرد.

۲۲ فروردین ۱۳۰۲

به مناسبت جشن تاجگذاری احمدشاه قاجار، سه روز در کشور تعطیل عمومی اعلام و خیابان های تهران و شهرستان ها چراغانی شد. مراسم تاجگذاری وی ۲ سال پس از کودتای رضاخان و ۲ سال پیش از انقراض سلسله ی قاجار برگزار شد. در این روز احمدشاه و برادرش محمدحسن میرزا، ولیعهد، با لباس نظامی از رژه قشون دیدن کردند.

۲۲ فروردین ۱۲۸۹

هیات وزیران به صورت جمعی استعفا کردند و در نخستین روزهای اردیبهشت، محمد ولی خان تنکابنی معروف به سپهدار اعظم، کابینه ی جدید را تشکیل داد.

برگرفته از: روزشمار تاریخ معاصر ایران(جلد ۳ و ۴)
آرشیو خبری، خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)