به گزارش شمال اصفهان ؛به نقل از معاونت فرهنگی ستاد نماز جمعه حبیب آباد،حجت الاسلام و المسلمین سید محمد مومنی امام جمهه محترم بخش حبیب آباد، در خطبۀ این هفته نماز جمعه پس از سفارش به رعایت تقوای الهی و پرهیز از گناهانی که در همه ملل وآیینها زشت و قبیح شمرده شده است گفتند […]

به گزارش شمال اصفهان ؛به نقل از معاونت فرهنگی ستاد نماز جمعه حبیب آباد،حجت الاسلام و المسلمین سید محمد مومنی امام جمهه محترم بخش حبیب آباد، در
خطبۀ این هفته نماز جمعه پس از سفارش به رعایت تقوای الهی و پرهیز از
گناهانی که در همه ملل وآیینها زشت و قبیح شمرده شده است گفتند : در جامع
السعادات می نویسد : اقبح الذنوب و افحشها و اخبث العیوب و اشنعها ، الکذب .
بدترین گناهان و خبیث ترین عیوب ، دروغ گفتن است.

امام جمعه حبیب آباد : بدترین گناهان و خبیث ترین عیوب ، دروغ گفتن است

 

 
خطبۀ اول :

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد مومنی، در خطبۀ اول پس از سفارش به رعایت تقوای الهی و پرهیز از گناهانی که در همه ملل وآیینها زشت و قبیح شمرده شده است گفتند : در جامع السعادات می نویسد : اقبح الذنوب و افحشها و اخبث العیوب و اشنعها ، الکذب . بدترین گناهان و خبیث ترین عیوب ، دروغ گفتن است. کسی دروغ می گوید که از ایمان بهره ای ندارد. خداوند در قرآن در سورۀ مبارکه نحل آیه ۱۰۵ می فرماید : ” انما یفتری الکذب الذین لا یومنون.” کسانیکه ایمان نمی آورند ، دروغ می بافند.( دروغ بافتن کنایه ای است که در زبان عربی و فارسی برای سخن دروغ متداول است). رسول خدا (ص) فرمود : از دروغ گفتن بپرهیزید که دروغ گفتن منجر به فجور می شود و فاجر راه او به جهنم است. باز فرمود: مومن هرگاه بدون عذر ، دروغ بگوید، هفتاد هزار فرشته او را لعنت می کنند و بوی بدی از دهان او به آسمان ساطع می شود وبه عرش خدا می رسد و حاملان عرش الهی متوجه دروغ او می شوند ، آنها هم او را لعنت می کنند و خداوند به خاطر این دروغ ، گناه هفتاد عمل نامشروع زنا را برای او ثبت می کند.
ایشان در ادامه در خصوص گناه کبیره دروغ گفتن ، بیان کردند : دروغ انواع و اقسامی دارد و دارای مراتبی است.(مرتبه شدید و مرتبه ضعیف) و تمام انواع آن حرام است و گناه کبیره ولی برخی از اقسام آن شدید تر و از اکبر الکبائر است. از علماء ، شیخ انصاری (ره) در کتاب مکاسب متمایل به این قول است. دروغی که به یک مومن نسبت داده شود گناه کبیره است و هر قدر شخص از نظر درجۀ ایمانی قوی تر باشد ، دروغی که به او نسبت داده می شود گناهش بزرگ تر است. و بالاتر از آن دروغ نسبت دادن به خدا و پیامبر خدا (ص) و ائمۀ هدی (ع) است که در سر حد کفر است و در حدیث پیامبر خدا (ص) بعد از شرک به خدا در ردیف اکبر الکبائر ذکر شده است و این دروغ است که مطابق حدیثی که از امام صادق علیه السلام روایت شده ، روزه را باطل می کند و مشهور فقهاء هم چنین فتوا داده و یا احتیاط کرده اند.
خطیب جمعه حبیب آباد با بیان حدیثی از امام صادق (ع) در کتاب اصول کافی ، علامت و نشانه کسی که به خدا دروغ می بندد را خبر دادن از آسمان و زمین، مشرق و مغرب و از همه جا به جزء حلال وحرام خدا دانستند و گفتند : چنین افرادی به بهانه خداشناسی و راههای رسیدن به خدا، مثبت اندیشی و مثبت نگری و کلاسهای عرفان ، مردم را از خدا دور می کنند و می گویند شما به خدا رسیده اید و دیگر نیازی به نماز خواندن نیست. این ها شیطان اند مواظب چنین افرادی باشید. علامه مجلسی (ره) در اینجا شرحی دارد می فرماید : خداوند از راه وحی و الهام ، آنچه را مردم به آن نیازمندند ، به آنها می رساند. مردم به چه نیازمند هستند؟ مردم به حلال و حرام نیازمندند تا بهشتی شوند، خوشبخت گردند، اگر حصول الهام برای غیر حجج الهی (غیر پیامبران و اوصیای الهی) ممکن باشد مثلا انسانی معمولی به او الهام شود، غیر ممکن است به غیر متقی الهام شود. کسی می تواند حقایق و احکام الهی را از جانب خدا دریافت کند که تقوا و تهذیب سر از رذایل اخلاق داشته باشد و اخلاق فاسد نداشته باشد وتقوا هم با انجام واجبات وترک محرمات حاصل می شود. چه کسی از محرمات دوری می کند و واجبات را انجام می دهد؟ کسی که علم داشته باشد. پس همه ختم می شود به علم داشتن نسبت به حلال و حرام.

 

امام جمعه حبیب آباد : بدترین گناهان و خبیث ترین عیوب ، دروغ گفتن است

 

امام جمعه حبیب آباد : بدترین گناهان و خبیث ترین عیوب ، دروغ گفتن است

 

 
خطبۀ دوم :

حاج آقا مومنی پس از سفارش مجدد به تقوای الهی با بیان حدیثی از پیامبر اکرم (ص) که مرحوم سید در کتاب شریف اقبال نقل کرده است گفتند : شب نیمۀ رجب ، شب عبادت و احیاست…
در مثل چنین شبی رحمت الهی بر بندگان نازل می شود، خودمان را در معرض رحمت الهی قرار دهیم.
به روی اهل طاعت درگه رحمت گشود ایزد / به سوی اهل عصیان بست درهای عذاب امشب
ایشان ضمن آرزوی قبولی طاعات مومنین در این ایام به ویژه معتکفینی که در مصلای نماز جمعه حضور داشتند همگان را به قرائت و تلاوت قرآن و تفکر و تدبر در معانی آن ، اقامۀ نماز و ذکر خدا و استفاده از ساعات باقیمانده ایام البیض و پرهیز از به غفلت گذراندن این لحظات ملکوتی سفارش کرده و در ادامه با اشاره به وفات حضرت زینب سلام الله علیها به بیان برخی از صفات اخلاقی و خصوصیات عبادی دختر بزرگ امیر المومنین (ع) پرداختند و همگان را به الگو پذیری از ائمه معصومین (ع) سفارش نمودند.
حجت الاسلام و المسلمین سید محمد مومنی در پایان خطبۀ دوم به موضوع دیگر از مناسبات این هفته پرداخته و گفتند : در روز سوم از هفتۀ سلامت قرار داریم و شعاری که سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده، “غلبه بر دیابت” است.
ایشان ضمن تشکر از مدیر شبکه بهداشت شهرستان برخوار به خاطر راه اندازی پایگاه مراقبتی – آموزشی در این روز درب ورودیهای مصلای نماز جمعه (برادران و خواهران) و همچنین تشکر از دکتر جهانگیری پور که در سخنرانی پیش ازخطبه ها به نکات مراقبتی و بهداشتی در خصوص دیابت و راههای غلبه بر آن پرداخت، با اشاره به روایات معصومین (ع) در خصوص حفظ بهداشت و سلامتی جسم از دیدگاه اسلام بر رعایت این مهم تأکید نمودند.

امام جمعه حبیب آباد : بدترین گناهان و خبیث ترین عیوب ، دروغ گفتن است

 

امام جمعه حبیب آباد : بدترین گناهان و خبیث ترین عیوب ، دروغ گفتن است

 سخنران پیش از خطبه ها :

سخنران پیش از خطبه های این هفته نماز جمعۀ حبیب آباد ، آقای دکتر جهانگیری پور از معاونت بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود که به مناسبت هفتۀ سلامت و شعار جهانی هفته سلامت ، در سخنانی به علائم بیماری دیابت و راههای غلبه بر آن و درمان این بیماری پرداخت.

امام جمعه حبیب آباد : بدترین گناهان و خبیث ترین عیوب ، دروغ گفتن است