صدای برخوار-زیرساخت های لازم برای بهره برداری بهتر از فضای سبز پارک معلم دولت آباد اصلاح شد.


به گزارش صدای برخوار،پارک معلم دولت آباد بزرگترین پارک شهرستان برخوار است که در چند سال اخیر به عنوان یکی از تفرجگاه های خانواده ها مورد استفاده همشهریان عزیز قرار گرفته است.

طی سالیان اخیر پس از شروع بهره برداری چندین بار شهرداری دولت آباد اقدام به اصلاح چمن برخی نقاط این پارک نموده است که متاسفانه به دلیل عدم زیرساخت های مناسب توفیق چندانی در زیباتر شدن چهره این مجموعه حاصل نشده است .

با تحقیقی در عکس های ۱۰ سال اخیر گوگل به وضوح زرد شدن تدریجی فضای سبز این پارک قابل مشاهده است.

معاون جدید خدمات شهری شهرداری دولت آباد پس از قبول مسئولیت و تاکید شورای اسلامی شهر بر اصلاح فضای سبز این مجموعه بزرگ ، سریعا تیمی را مامور بررسی اشکالات این پارک و علل اساسی خشک شدن تدریجی فضای سبز آن کرد.

پس از بررسی های کارشناسان فضای سبز ، چندین اشکال اساسی نمایان شد و مشخص شد یکی از بزرگترین ایراداتی که باعث خشک شدن تدریجی فضای سبز این پارک گریده آبیاری نامناسب است.

آبیاری نامناسب به حدی بوده که حتی برخی گیاهانی که مقاومت بسیار زیادی در مقابل کم آبی دارند هم به دلیل نرسیدن آب مورد نیاز طی سالیان اخیر خشک شده بود.

آبیاری نامناسب و افت فشار آب به دلیل :

*قطر نامناسب لوله ها

*گرفتگی بسیاری از والو ها

  • استفاده از شیلنگ‌های طولانی و سنگین و حمل بسیار سخت آن برای کارگران فضای سبز به دلیل عدم دسترسی های زیاد برای نقاط مختلف پارک
    بوده است.

سیستم آبیاری قدیمی به صورتی بود که از دو نازل به صورت همزمان امکان بهره برداری مناسب نبوده و با افت فشار آب مواجه می شد.

همچنین دسترسی ها به گونه ای بود که گاها کارگر فضای سبز مجبور به حمل شیلنگ هایی به طول ۵۰ متر برای آبیاری نقاط بیشتری از پارک بوده و ماحصل آن عدم آبیاری صحیح تمام نقاط پارک به صورت منظم و خشک شدن تدریجی فضای سبز این مجموعه ۳۲۰ هزار متری شده است .

پس از بررسی علل ، به سرعت کار طراحی شبکه آبرسانی کل پارک در دستور کار معاونت خدمات شهری شهرداری دولت آباد قرار گرفته و پس از تهیه لوله ها و اتصالات لازم نزدیک به دو ماه کل سیستم آبرسانی پارک معلم با ۱۷۰۰ متر لوله با قطرهای دو برابر لوله های قبلی و والوهای مناسب در این مجموعه اصلاح گردید.

یکی دیگر از دلایل خشک شدن چمن، عمر مفید آن است که طبق نظر کارشناسان عمر مفید چمن این مجموعه در برخی نقاط به پایان رسیده است.

دلیل دیگر، نوع خاک است که در مواردی که نیاز به تعویض خاک باشد این مهم انجام خواهد شد.

لازم به ذکر است برای مرحله بعدی بذر چمن مورد نیاز برای کل مساحت این پارک خریداری شده که انشاالله طی روزهای آینده واحد فضای سبز شهرداری اقدام به کاشت آن در تمام نقاط پارک خواهد کرد.

طبق برنامه ای که از طرف شهردار محترم و معاونت خدمات شهری شهرداری به شورای اسلامی شهر دولت آباد ارسال گردیده امیدواریم تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده شاهد فضای سبزی زیبا در این مجموعه برای استفاده همشهریان عزیز باشیم.

ناصر معینی
سخنگوی شورای اسلامی شهر دولت آباد