به گزارش شمال اصفهان؛ به نقل از خبرگزاری فارس از اصفهان به به نقل از روابط عمومی استانداری اصفهان، رسول زرگرپور در هشتمین جلسه کمیته استانی مقابله با گردوغبار، اظهارداشت: پدیده گردوغبار به عنوان پدیده جدی مخرب و مسئله‌دار برای استان اصفهان است. زرگرپور با بیان اینکه پدیده گردوغبار در داخل استان دو منشا اساسی […]

به گزارش شمال اصفهان؛ به نقل از خبرگزاری فارس از اصفهان به به نقل از روابط عمومی استانداری اصفهان، رسول زرگرپور در هشتمین جلسه کمیته استانی مقابله با گردوغبار، اظهارداشت: پدیده گردوغبار به عنوان پدیده جدی مخرب و مسئله‌دار برای استان اصفهان است.

زرگرپور با بیان اینکه پدیده گردوغبار در داخل استان دو منشا اساسی طبیعی و انسان ساز دارد، افزود: منشا طبیعی این پدیده با استفاده از طرح هایی که از طریق سازمان منابع طبیعی و برنامه ریزی های صورت گرفته از جمله کشت ۱۰ هزار هکتار تاغ در کانون های ایجاد گردوغبار و غیره در حال مقابله است.

وی با اشاره به اینکه منشا انسان ساز پدیده گرد وغبار ابعاد مختلف دارد، اصلی‌ترین منشا انسان ساز این پدیده را معادن گچ، خاک، آجر و غیره برشمرد.

استاندار اصفهان به ساماندهی و تعیین تکلیف واحدهای تولید آجر اشاره کرد و افزود: ۳۴۹ واحد تولید آجر در شهرستان های اصفهان، شاهین شهر و برخوار وجود دارد که تاکنون ۵۱ مورد آن ها که فاقد مجوز از سازمان صنعت، معدن و تجارت و همچنین محیط‌زیست بودند تعیین تکلیف شده اند.

زرگرپور با بیان اینکه ادامه فعالیت ۹ واحد تولید آجر این منطقه که با استفاده از روش های مدرن اقدام به فعالیت می‌کنند مشروط به تخریب بخش‌های سنتی این واحدها است، ادامه داد: ۱۳۱ واحد دارای مجوز موقت بوده اند که با توجه به اینکه زمان مجوزهای آن‌ها به اتمام رسیده است باید تعطیل شوند مگر اینکه اقدام به استفاده از صنایع مدرن و سازگار با محیط‌زیست کنند.

مدیر ارشد استان به ۹۸ واحد دارای مجوز دائم محیط‌زیست و سازمان صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: ‌این واحدها باید طبق برنامه زمان‌بندی محیط‌زیست از آلایندگی خارج و ضوابط زیست محیطی را رعایت نمایند و در راستای ادغام واحدها و مدرنیزه شدن فعالیت‌ها اقدام کنند.

وی با اشاره به کوره های گچ و خاک افزود:‌۶۱ کوره تعطیل شده‌اند و باید پیگیری‌های لازم صورت گیرد که این واحدها مجددا آغاز بکار نکنند.

زرگرپور با اشاره به معادن موجود در شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان افزود: ۴ معدن در این محدوده فعالیت می‌کنند که دو معدن تعیین تکلیف شده است و باید در راستای تعطیل شدن هرچه سریعتر دو معدن دیگر اقدام کرد.

استاندار اصفهان در ادامه به بحث الگوی کشت نیز اشاره کرد و گفت:‌ باید براساس دستورالعملی زمان شروع و پایان میزان آب توزیعی به کشاورزان در اختیار جهاد کشاورزی قرار گیرد تا این سازمان بر اساس استمرار آب بتواند الگوی کشت را تعیین کند.

زرگرپور با اشاره به اینکه با اجرای طرح ۹ ماده ای در طول این دوسال تلاش شده است که این موضوع مورد توجه قرار گیرد، افزود: سازمان آب منطقه‌ای باید به این دستورالعمل پایبند باشد تا ایجاد الگوی کشت کشاوزران با سرعت بیشتری ادامه یابد.