صدای برخوار ؛ رییس شبکه دامپزشکی شهرستان برخوار به مناسبت ایام الله دهه فجر: با ارائه گزارشی به تشریح دستاوردها، فعالیتها و عملکرد این شبکه در سال۹۸ پرداخت

صدای برخوار ؛ رییس شبکه دامپزشکی شهرستان برخوار به مناسبت ایام الله دهه فجر: با ارائه گزارشی به تشریح دستاوردها، فعالیتها و عملکرد این شبکه در سال۹۸ پرداخت

به گزارش صدای برخوار ؛ به نقل از روابط عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان برخوار، دکتر مجید فلسفی منش ضمن تبریک ایام الله دهه فجر و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: یکی از وظایف مهم دامپزشکی، تامین بهداشت و سلامت جامعه از طریق پیشگیری و مبارزه با بیماریهای مشترک بین انسان و دام است.
وی در خصوص عملکرد شبکه دامپزشکی شهرستان برخوار از ابتدای سال جاری تا کنون گفت: در این راستا و در خصوص مبارزه با سل گاوی در سالجاری تعداد ۹۲۷۶ مورد تست سل در سطح دامداری های شهرستان انجام گرفته است.
رییس شبکه دامپزشکی شهرستان برخوار همچنین افزود: در جهت مراقبت و پایش بیماری های مشترک بین انسان و دام به خصوص بیماری خطرناک و مهلک مشمشه در جمعیت اسب شهرستان در سال جاری تعداد ۱۶۴ خونگیری و تست مشمشه انجام گرفته و خوشبختانه مورد مثبتی از این بیماری در سطح شهرستان مشاهده نگردیده است.
رییس شبکه دامپزشکی شهرستان برخوار افزود: بیماری هاری نیز یک بیماری حاد و کشنده ویروسی سیستم عصبی است که مخصوص گوشتخواران اهلی و وحشی بوده و انسان و سایر حیوانات خونگرم پستاندار غالباً از طریق گزش به آن مبتلا می شوند و اهمیت بیماری به دلیل کشندگی صد درصد این بیماری است.

وی ادامه داد: در طی سال جاری، تعداد ۷۸۵ قلاده سگ در جمعیت سگ های صاحبدار شهرستان مورد واکسیناسیون علیه هاری قرار گرفتند.

فلسفی منش با اشاره به اینکه شهرستان برخوار جزو قطب های مهم دامپروری استان اصفهان است افزود: نباید از نقش مهم دامپزشکی در پیشگیری از بیماریها و سلامت جامعه به سادگی گذشت و آن را فراموش کرد.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان برخوار در ادامه عنوان کرد: در این راستا ۹ هزار ۸۲۵ مورد نمونه گیری از خون گاو و گوساله جهت آزمایش تشخیصی بیماری بروسلوز(تب مالت)، واکسیناسیون ۱۰ هزار و ۷۶۷ راس گاو و گوساله و ۹ هزار و ۶۹۷ راس بره و بزغاله بر علیه بروسلوز و واکسیناسیون ۱۷ هزار و ۲۳۶ راس گوسفند و بز بر علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک(PPR)از دیگر فعالیت های شبکه دامپزشکی در سال جاری بوده است.

وی همچنین با اشاره به بیماری مشترک تب خونریزی دهنده کریمه کنگو گفت: تعداد ۱۷ هزار و ۳۰۹ راس دام(گاو،گوساله، گوسفند و بز) و ۳۲۰ هزار و ۵۹ متر مربع جایگاه نگهداری دام در راستای پیشگیری از بروز این بیماری توسط این شبکه و با همکاری شهرداری های مناطق شهرستان برخوار سمپاشی گردید.
فلسفی منش افزود: از دیگر وظایف شبکه دامپزشکی شهرستانها کنترل، پیشگیری و مبارزه در برابر بیماریهایی است که سلامت دام را تهدید نموده و موجب خسارات هنگفت به صنعت دامپروری کشور می گردد .

وی تصریح کرد: در سالجاری عملیات واکسیناسیون بر علیه سایر بیماریهای دامی مانند تب برفکی ، لامپی اسکین، آبله، قانقاریا، آنتروتوکسمی و آگالاکسی در جمعیت دام سبک و سنگین در سطح شهرستان انجام گرفته که در مجموع ۳۵۴ هزار و ۶۴۹ نوبت سر واکسیناسیون اجرا گردیده است.
فلسفی منش، کمک به ارتقا سطح بهداشت عمومی از طریق نظارت بهداشتی بر فرآورده های خام دامی در کشتارگاهها، مراکز بسته بندی و تولید، توزیع و عرضه گوشت سفید و قرمز، تخم مرغ، شیر، عسل و… را از دیگر وظایف شبکه دامپزشکی عنوان کرد و گفت: در سالجاری تعداد ۹ پرونده تخلف در این خصوص، به مراجع قضایی ارجاع و تحت بررسی قرار گرفت و ۹ مورد پلمپ اماکن عرضه مواد غذائی غیر قابل مصرف و نیز اعمال مجازاتهای نظیر یک هفته تا چند ماه، حبس تعزیری و یا جزای نقدی صورت گرفته است ضمن اینکه مقدار ۶ هزار و ۸۹۸ کیلوگرم انواع فرآورده های خام دامی غیر قابل مصرف از کشتارگاه های دام و طیور، مراکز تولید، نگهداری، توزیع و عرضه سطح شهرستان طی این مدت کشف و معدوم شده است.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان برخوار ادامه داد: از دیگر وظایف این شبکه، همکاری با مراکز ذی ربط در امر آموزش و ترویج می باشد که در شش ماهه اول سال تعداد ۲۴ جلسه آموزشی در خصوص نحوه پیشگیری و درمان بیماری های دامی، بهداشت و کنترل کیفی فراورده های خام دامی و همچنین بیماری مشترک بین انسان و دام با کمک و همکاری مدیریت جهاد کشاورزی، شبکه بهداشت و درمان و سایر دستگاههای مرتبط، ویژه گروههای هدف مختلف اعم از دامداران، مرغداران، روستائیان برگزار گردیده است.

فلسفی منش سال ۹۸ را برای مجموعه دامپزشکی شهرستان برخوار سالی پر افتخار دانست و افزود: کسب سه عنوان برتر همچون عنوان « شبکه دامپزشکی برتر در بین شبکه های دامپزشکی استان» ، « دستگاه برتر در بین دستگاهها و نهادهای شهرستان(جشنواره شهید رجایی)» و کسب عنوان « روابط عمومی برتر در بخش ارتباطات رسانه ای» توسط این شبکه را نشان از خدمات صادقانه و تلاش های زاید الوصف کارکنان زحمتکش شبکه دامپزشکی شهرستان برخوار عنوان کرد.

/انتهای پیام/