مهناز افشار به تازگی فیلمی در فضای مجازی منتشر کرده است که در آن مردم را به تزریق یک آمپول مرگ آور تشویق می‌کند!

به گزارش صدای برخوار ؛ به نقل از جنوب نیوز: علیرضاوهاب‌زاده: سلبریتی یعنی کسی که همه چیز می‌داند و فکر می کند می‌تواند درباره هر آنچه به ذهنش برسد اظهار نظر کند، از وقایع روز گرفته تا سیاست خارجی و دیپلماسی، یک روز قیمت دلار را تحلیل و یک روز هم سر مردم را با سوژه های زرد گرم می کند. در آخر هم تنها دغدغهاش ۱۰ هزار دلاری است که باید برای رفاه و خوش گذرانی فرزندش در آمریکا بفرستد. خلاصه اگر در صفحه‌های مجازی این سلبریتی‌ها دوری بزنید همه چیز پیدا می‌کنید به غیر از آن چیزی که ظاهرا در آن تخصص دارند.

حالا هم در آخرین ورژن همه چیزدانی، این مجازی ها به رشته پزشکی هم رحم نکرده اند و به جای وزارت بهداشت و پزشکان متخصص برای مردم دارو تجویز می کنند.

شاید از کودکی دلش می خواسته دکتر بشود، اصلا شاید همه فامیل می گفتند چقدر پزشکی برازنده توست! پدر و مادرش هم همیشه آرزو داشتند که او را در لباس سفید پزشکی ببینند. اما از بخت بد، پزشک شدن به قیافه نیست و با ژست روشنفکری و مردم فریبی هم میسر نمی شود و باید برای آن دود چراغ خورد و زحمت کشید و البته استعدادی می خواهد، بیش از حفظ کردن چند دیالوگ…

و کاری که به این سادگی ها تصور میکنند نیست. مهناز افشار یکی از همین سلبریتی ها است که به برکت فضای مجازی تریبونی برای دیده شدن پیدا کرده و هر روز در هر مسئله مربوط و نامربوط دست به کارشناسی می زدند و اظهار نظرهای عجیب و غریب می کند.

وی در پیامی ویدئویی با استناد به آماری که می‌گوید شنیده است! مردم را به تزریق یک آمپول برای جلوگیری از سوء مصرف مواد مخدر تشویق می‌کند.

این بازیگر با اتکا به گفته یک خواننده لس‌آنجلسی می‌گوید که تزریق نالوکسان می‌تواند معتادانی که دچار اوردوز شده‌اند را از مرگ حتمی نجات دهد.

قطعا بسیاری از مردم نیز چشم وگوش بسته با این خیال که افشار حتما این مطلب را با پزشکان هماهنگ کرده است به حرفهای او گوش می‌دهند، غافل از اینکه منبع این پرفالور مجازی تنها یک خواننده لس‌آنجلسی بوده است و هیچ ریشه علمی و پزشکی ندارد.

اما پزشکان متخصص، اعضای انجمن داروسازان، سخنگوی اورژانس، سخنگوی سازمان غذا و دارو و… به کلی اظهارات افشار را تکذیب می کنند و حتی به این مسئله تاکید دارند که این تجویز می تواند کاملا مرگ آور باشد.

کرمعلی باصری متخصص بی‌هوشی در این‌باره به خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس گفت:‌ آمپول نالوکسان برای داروها و مواد ضد دردی مثل مخدرها استفاده می‌شود. مصرف این دارو خارج از اتاق عمل بسیار خطرناک است و ممکن است آریتمی و بهم زندن ضربان قلب را در پی داشته باشد. استفاده این دارو باید تحت نظر پزشک باشد و این از مواردی است که حتما باید تحت نظر متخصص مصرف شود و حتی در بخش بیمارستان هم مورد استفاده نیست و تنها در اتاق عمل استفاده می‌شود.

تزریق نالوکسان ممکن است باعث ایست قلبی شود

وی در پاسخ به این سوال که این دارو در موارد سوء مصرف مواد مخدر و اوردوزها استفاده دارد یا خیر گفت: اصلا چنین چیزی نیست و این تاثیر به صورت لحظه ای بوده و برای آن زمانی که دچار اوردوز شده است باید توسط پزشک متخصص تزریق شده و فرد کاملا تحت نظر باشد؛ چرا که همین تزریق می‌تواند باعث ایست قلبی، ریوی و مغزی شود.

این دارو اصلا در داروخانه فروخته نمی‌شود

حمید خیری عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران در این باره گفت:‌ من تعجب می‌کنم که چنین چیزی توسط افراد غیر متخصص در فضای مجازی تبلیغ می‌شود. اگر کسانی که مردم را به تزریق نالوکسان تشویق می‌کنند کوچکترین اطلاعی از دارو و داروسازی و پزشکی داشتند، می‌دانستند که این دارو اصلا در داروخانه‌ها به فروش نمی‌رسد و یک داروی بیمارستانی است.

وی ادامه داد: تنها تعداد محدودی از داروخانه‌های شهری این دارو را دارند و البته با توجه به حساسیت‌های موجود، تحت نظارت بالایی فروخته می‌شود و علاوه بر نسخه باید تاییدیه‌های لازم را داشته باشد.

نمی‌توان با این دارو شوخی کرد!

مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس در ارتباط با مصرف این آمپول اظهار داشت: داروی نالوکسان حتما باید تحت نظر پزشک استفاده شود و دارویی نیست که بتوان با آن شوخی کرد؛ به دلیل اینکه تداخل این دارو ممکن است منجر به مرگ افراد شود.

وی گفت: فروش این دارو در داروخانه‌ها ممنوع است و در لیست داروهای otc نیست.

تبلیغ و فروش این دارو در فضای مجازی تخلف است

هرچند این آمپول برای اوردوز کاربرد داشته باشد، اما استفاده آن بیمارستانی و توسط پزشک متخصص است، چراکه ممکن است حین تزریق شوک های خطرناک و مرگ آوری برای بیمار در پی داشته باشد. همچنین که بسیاری از داروها برای بیماری های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد اما خود درمانی در آنها ممکن است فاجعه آفرین باشد.

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در این باره به خبرنگار سلامت فارس گفت: کاربرد اصلی این دارو در موقعیت‌های اورژانسی است که در اورژانس‌های بیمارستانی استفاده می‌شود، یکی از موارد تزریق این دارو احیای افرادی است که مواد مخدر مصرف کرده‌اند، اما بدون عوارض نبوده و مصرف آن باید تحت نظر پزشک و با امکانات اورژانس باشد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: مصرف این دارو می‌تواند عوارض قلبی در پی داشته باشد و تجویز آن توسط افراد غیرپزشک تخلف است.

جهانپور توضیح داد: تبلیغ و فروش این دارو در فضای مجازی تخلف است و داروخانه ها نیز به هیچ وجه نباید این دارو را بدون نسخه پزشک به فروش برسانند.

وزارت بهداشت کجاست؟

اینجا یک سوال پیش می‌آید؛ اینکه وزارت بهداشت به عنوان متولی بهداشت و درمان کشور که بارها علیه پزشکان طب سنتی به علت دخالت در درمان اقدام می‌کند و بسیاری از سلامت کده‌ها را بسته و آنها را راهی دادگاه کرده است، چرا در برابر این رفتار سلبریتی‌ها واکنشی نشان نمی‌دهد و با آنها برخورد نمی‌کند؟

این کار دخالت در امر پزشکی توسط افراد غیر متخصص به حساب نمی‌آید و اگر کسی بر اثر این تجویز غیرکارشناسانه دچار عارضه شود، چه کسی پاسخگو خواهد بود؟ حال آنکه ادامه این رویه ممکن است فجایع دیگر و تجویز‌های پی در پی سلبریتی‌های بی اطلاع را به همراه داشته باشد.

البته در بین مردمی که سرسری تنها لایک می کنند و دنبال زنده باد و مرده باد سلبریتی ها هورا می کشند، کسانی هم هستند که روی مسائل تحقیق می کنند.

همین صحبت های مهناز افشار با واکنش های جدی از سوی مخاطبان و پزشکان در فضای مجازی همراه بود. واکنش هایی که البته با تندی از سوی این بازیگر پاسخ داده شد.

همسر مهناز افشار همچنان در هزارتوی پرونده دارویی

البته پرونده همسر این بازیگر سال‌هاست که در ارتباط با پرونده یکی از شرکت های هلال احمر در دادگاه مفتوح است، علی‌اصغر پیوندی، در ارتباط با پرونده یاسین رامین همسر مهناز افشار اظهار داشت: این پرونده در مراجع قضایی است و در حال بررسی بوده ما طی هشت ماه گذشته تلاش کردیم روند رسیدگی به این پرونده تسریع شود.

گفتنی است؛ حدود ۳ سال پیش بود که رسانه ها پرده از ماجرای بدهی ۶ میلیاردی یاسین رامین همسر مهناز افشار به هلال احمر برداشتند. ماجرا از این قرار بود که این فرد متولد آلمان، توانست اداره شرکت رشد هلال احمر در آلمان را به دست گیرد.
ماجرا آنجایی رنگ و بوی قضایی به خود گرفت که هلال احمر هزینه خریدهای انجام شده از طرف‌های خارجی را از طریق این شرکت پرداخت کرد اما بعد از مدتی مسئولان هلال احمر متوجه شدند که پولی از سوی رامین به طرف های خارجی پرداخت نشده است. بنابراین پرونده ای در این خصوص با شکایت هلال احمر شکل گرفت که در نهایت به بازداشت همسر خانم بازیگر انجامید و در اسفند ماه سال ۹۵ بود که یاسین رامین با قید وثیقه از زندان آزاد شد

/انتهای پیام/