مراسم سنگ زنی در شهر تاریخی ومذهبی سین برخوار قدمت چند صد ساله دارد و این آیین نسل به نسل تا به امروز به نسل جوان منتقل شده است و همه ساله در دهه اول ماه محرم در این شهر برگزار می شود

به گزارش صدای برخوار  ؛ مراسم سنگ زنی در شهر تاریخی ومذهبی سین برخوار قدمت چند صد ساله دارد و این آیین نسل به نسل تا به امروز به نسل جوان منتقل شده است و همه ساله در دهه اول ماه محرم در این شهر برگزار می شود.
سنگ زنی شهر سین ریشه در سوگواری و عزاداری قوم بنی اسد دارد که پس از واقعه روز عاشورا به کربلا می‌رسند و وقتی با پیکر‌های بی‌سر ، و پاره پاره امام حسین(ع) و یاران با وفایش مواجه می‌شوند،به نشانه عزاداری سنگ‌هایی را بر می‌دارند و به سر و صورت خود می‌زنند.
در این مراسم که با حضور اقشار مختلف مردم در دسته های ۲۰ تا ۳۰ نفری برگزار می شود ابتدا عزاداران با در دست گرفتن دو چوب به اندازه کف دست در حالی که به سمت پایین خم شده، چوب ها را به هم کوبیده و با صدای بلند می گویند مظلوم حسین و سپس بلند شده و چوب ها را به سمت پشت گردن برده و ذکر یا علی می گویند.
چوب های آئین سنگ زنی از جنس مخصوصی ساخته شده که برای استحکام بیشتر آن را در روغن سرخ می کنند تا در زمان به هم زدن چوب ها که به آن در اصطلاح سنگ می گویند، ترک برندارند .
محمد طهرانی شهردار سین در این باره گفت با توجه به اینکه آئین ویِژه سنگ زنی شهر سین برخوار به بلندای تاریخ است و ریشه در فرهنگ کهن این شهر دارد

شهرداری و شورای اسلامی ، در صدد ثبت این اثر معنوی در آثار ناملموس کشور می باشند و تا کنون با همکاری سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان مقدمات اولیه آن صورت پذیرفته است.

/انتهای پیام/مصطفی ستاری