صدای برخوار ؛ رییس شبکه دامپزشکی شهرستان برخوار: با ارائه گزارش شش ماهه نخست سال۹۸، به مناسبت ۱۴ مهر روز ملی دامپزشکی، عملکرد این شبکه را تشریح کرد.

صدای برخوار ؛ رییس شبکه دامپزشکی شهرستان برخوار: با ارائه گزارش شش ماهه نخست سال۹۸، به مناسبت ۱۴ مهر روز ملی دامپزشکی، عملکرد این شبکه را تشریح کرد.
به گزارش صدای برخوار ؛ به نقل از روابط عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان برخوار، دکتر مجید فلسفی منش با اشاره به اینکه چهاردهم مهرماه به عنوان روز دامپزشکی نامگذاری شده است، ضمن تبریک این روز به تمامی خدمتگزاران و فعالان این عرصه اظهار کرد: یکی از وظایف مهم دامپزشکی، تامین بهداشت و سلامت دام کشور از طریق پیشگیری و مبارزه با بیماریهای همه گیر و مبارزه با بیماریهای مشترک انسان و دام است.
وی در خصوص عملکرد شش ماهه شبکه دامپزشکی شهرستان گفت: یکی از اقدامات این شبکه شناسایی اسبهای مبتلا به بیماری مشترک و خطرناک مشمشه می باشدکه در همین راستا و از ابتدای سال تا کنون از۱۲۱راس اسب جهت شناسایی و آزمایشات لازم خون گیری صورت گرفته است.
رییس شبکه دامپزشکی شهرستان برخوارافزود: بیماری هاری نیز یک بیماری حاد و کشنده ویروسی سیستم عصبی است که مخصوص گوشتخواران اهلی و وحشی بوده و انسان و سایر حیوانات خونگرم پستاندار غالباً از طریق گزش به آن مبتلا میشوند و اهمیت بیماری به دلیل کشندگی صد درصد این بیماری است.
وی ادامه داد: در طی شش ماهه نخست سال، تعداد۵۲۲ قلادهسگموردواکسیناسیونعلیههاریقرارگرفتند.
فلسفی منش با اشاره به اینکه شهرستان برخوار جزو قطب های مهم دامپروری استان اصفهان است و نباید نقش اساسی دامپزشکی را در ارتقاء بهداشت و سلامت در جامعه فراموش کرد،گفت:در جهت مبارزه با سل گاوی تعداد ۲۴۹۵ مورد تست سل گاوی در شش ماهه گذشته در شهرستان انجام گرفته است.
رییس شبکه دامپزشکی شهرستان برخوار در ادامه عنوان کرد:۶۷۸۲مورد نمونه گیری از خون گاو و گوساله جهت آزمایش تشخیصی بیماری بروسلوز(تب مالت) ، ۷۷۷موردواکسیناسیونبرهوبزغالهو۴۹۳۸ واکسیناسیونگاووگوسالهبرعلیهبروسلوز و۲۱۳۰موردواکسیناسیونگوسفندوبزبرعلیهبیماریطاعوننشخوارکنندگان کوچک(PPR)ازدیگر فعالیت های شبکه دامپزشکی در نیمه نخست سال ۹۸ بوده است.
ویهمچنین ضمن اشاره به بیماری مشترک تب کریمه کنگو و جهت مقابله با این بیماری گفت: تعداد۱۷۳۰۹هزارراسدام(گاو،گوساله،گوسفندوبز) و۳۲۰۰۵۹هزارمترمربع جایگاه نگهداری دام نیز توسط پرسنل این شبکه و با همکاری شهرداری های مناطق شهرستان برخوار سمپاشی گردید.
فلسفی منش افزود: از دیگر وظایف شبکه دامپزشکی شهرستانها مبارزه با بیماری هایی است که مشترک بین انسان و دام نبوده ولی بعلت اینکه دام پس از ابتلای به این بیماریها درصد بالایی از گوشت و شیر خود را از دست میدهد عملا ضررهای هنگفت و غیر قابل جبرانی را به دامدار و صنعت دامپروری کشور وارد میسازد .
وی افزود: در کنار بیماریهای یاد شده، انجام عملیات واکسیناسیون این شبکه بر علیه سایر بیماریهای غیر مشترک بین انسان و دام مانند تب برفکی گاو و گوساله، لامپی اسکین، آبله، قانقاریا، آنتروتوکسمی و آگالاکسی گوسفند و بز؛ انجام گرفته است که در مجموع کل واکسیناسیون گاو و گوساله ۴۷۴۶۲ نوبت سر و کل واکسیناسیون گوسفند و بز ۱۴۸۶۰۶نوبت سر بوده است.
فلسفی منش، کمک به ارتقا سطح بهداشت عمومی از طریق نظارت بهداشتی بر کشتارگاهها، مراکز بسته بندی و تولید، توزیع و عرضه فراورده‌های خام دامی را از دیگر وظایف شبکه دامپزشکی عنوان کرد و گفت: در طی شش ماهه سالجاری تعداد ۷ پرونده تخلف، به مراجع قضایی ارجاع و تحت بررسی قرار گرفت و یک مورد پلمپ مکان عرضه فاسد از یک هفته تا یکماه، حبس تعزیری و یا جزای نقدی بوده است ضمن اینکه مقدار ۳ هزارکیلوگرم ( ۳ تن) گوشت سفید، قرمز و فراورده های خام دامی تاریخ گذشته و غیر قابل مصرف نیز در طی این مدت کشف و معدوم گردیده شد.
رییس شبکه دامپزشکی شهرستان برخوارادامه داد: از دیگر وظایف این شبکه، همکاری با مراکز ذیربط در امر آموزش و ترویج بهداشت دام به دامداران میباشد که در شش ماهه اول سال تعداد ۱۶ جلسهآموزشیدرخصوصنحوهپیشگیریودرمانبیماریهایدامی، بهداشت و کنترل کیفی فراورده های خام دامیوهمچنینبیماریمشترکبینانسانودامباکمکوهمکاریمدیریتجهادکشاورزی،شبکهبهداشتودرمانوآموزشوپرورشدرسطحمدارسشهرستان و شرکت خدمات حمایت کشاورزی جهاد کشاورزی شهرستان، محل شبکه دامپزشکی و تالار شهرداری و…. برگزارگردیدهاست.
فلسفی منش در پایانسال ۹۸ را برای مجموعه دامپزشکی شهرستان سالی پر افتخار دانست و افزود کسب سه عنوان برتر این شبکه همچون عنوان شبکه دامپزشکی برتر در بین شبکه های دامپزشکی استان، عنوان دستگاه برتر در بین دستگاهها و نهادهای شهرستان و کسب عنوان شبکه و روابط عمومی برتر استان در بخش ارتباطات رسانه ای در این سال رانشان از خدمات صادقانه و تلاش های زاید الوصف کارکنان خدوم این شبکه عنوان کرد.

/انتهای پیام/