صدای برخوار-مسیر فعلی قطار سریع السیر آسیب زا است و سرنوشت برخوار همچنین کلانشهر اصفهان را تحت تاثیر قرار می دهد.

به گزارش صدای برخوار،طرح قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان به عنوان طرح ملی از اهمیت زیادی برخوردار است . قطار سریع السیردر مسیری بطول ۴۱۰ کیلومتر اجرا میگردد که که ۱۶۵ کیلومتر در مسیر تهران-قم و مابقی در بخش قم و اصفهان به طول ۲۴۵ کیلومتر میباشد.

بر طبق اسناد موجود (درصورت عدم تغییر)نزدیک ۲۴ کیلومتر از این خط آهن و ایستگاه نهایی آن در محدوده شهرستان برخوار قرار دارد و از مناطق مسکونی دستگرد ،دولت اباد و زمین های کشاورزی شهر سین ،دستگرد، دولت آباد و خورزوق عبور می کند.

طبق نظر کارشناسان و نماینده برخوار مسیر فعلی که برای عبور قطار سریع السیر درنظر گرفته شده است ؛از لحاظ سیاسی،اجتماعی ،اقتصادی ،بهداشت و روان به برخوار، آسیب می زند و ازآنجایی که شهرستان برخوار در ۱۰ کیلومتری شمال اصفهان واقع شده وهمجوار استان اصفهان است ؛آسیب های ناشی از آن بر کلانشهر اصفهان بی تاثر نیست.
شهردار اصفهان بارها بر توجه به شهرهای همجوار تاکید کردند، زیرا توجه به شهرهای همجوار اصفهان باعث می شود ، کلانشهر اصفهان آسیب نبیند.
مسیر فعلی قطار سریع السیر برخوار را به دوبخش غربی و شرقی تقسیم می کند و باعث حاشیه نشین شدن این منطقه می شود. حاشیه نشین شدن منطقه ای که همجوار استان اصفهان است؛ علاوه بر اینکه بر قیمت مسکن تاثیر گذاشته ،سدی برای توسعه پایدار شهری کلانشهر اصفهان در چندین سال آینده ایجاد می کند که خسارت ناشی از آن  جبران ناپذیر است.
کارشناسان معماری ، شهرسازی ،بهداشت و روان ،محیط زیست ، کشاورزان و عموم مردم برخوار از عبور این قطار اظهار نگرانی می کنند و نگرانی خود را به اشکال گوناگون با مسئولان مطرح نموده اند و از نماینده شهرستان در مجلس برای پیگیری این موضع درخواست کردند.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در جمع معتمدین و کارشناسان شهرستان اظهار کرد: این مسیر بافت شهری ،شهرهای دولت آباد دستگرد را تحت تاثیر قرار داده و به صورت مستقیم بر سرنوشت ۷۰ هزار نفر از جمعیت این شهرستان تاثیر می گذارد.

حسینعلی حاجی دلیگانی اظهار کرد:مسیر فعلی قطار سریع السیر برای برخوار آسیب و از سال ۱۳۹۱ نیز مکاتبات ادارای آن انجام در جلسات مختلف نیز درخصوص این موضوع بحث و تبادل نظر شده است.

وی تصریح کرد:قطعا مسیر فعلی قطار سریع السیر برای شهرستان آسیب ایجاد می کند . شورای شهر و شهرداران شهرستان که درگیر این موضوع هستند یک گزارش منطقی و کارشناسی تحویل دهند تا در چارچوب قانون پیگیری های لازم را انجام دهیم.

رئیس شورای شهر دولت آباد و کارشناس شهرسازی گفت:طرح قطار سریع السیر یک طرح ملی است اما باید به گونه اجرای شود که بر شهرستان برخوار و شهردولت آباد تاثیرات منفی نگذارد.

محمدرضا حیدریان اظهار کرد:دپوی قطار با ابعادی تقریبی به طول دو هزار و ۷۰۰ متر و عرض ۳۰۰ است . مکانی که در شهرستان برخوار برای دپوی قطار در نظر گرفته شده، مناسب نبوده و مواردی همچون بلوار جانبازان و توسعه پایدار اصفهان و برخوار دیده نشده است.قراگرفتن دپوی قطار سریع السیر در شمال برخوار(جبهه شمالی دولت اباد) از نظرکارشناسان قابل بررسی ومناسب می باشد.

وی تصریح کرد:باید در اجرای طرح قطار سریع السیر آینده نگری شود به گونه ای که کلانشهر اصفهان آسیب نبیند.

شهردار سابق دولت آباداظهارکرد:مسیر فعلی قطار سریع السیر بزرگترین تهدید برای برخوار است که در این زمینه مطالعات و مکاتبات اداری  انجام شده است.

محمد زارعان افزود: ورزشگاه المپیک (نقش جهان) از جمله طرح های اصفهان بود که در زمان تصدی بنده  در سال های گذشته با اجرای آن مخالفت کردیم  اما متاسفانه این طرح اجرا شد  .

وی ادامه داد:ورزشگاه نقش جهان تاثیرات سوئی بر شهردولت اباد گذاشته است ؛پس از اتمام مسابقات شاهد بارترافیکی در این منطقه هستیم به گونه ای که دروازه های ورودی شهر دولت آباد بسته می شود.

شهردار سابق دولت آباد گفت: آینده نگری در اجرای طرح قطار سریع السیر نیر نشده است ،زیرا خواه و ناخواه در چندین سال آینده شهر دولت آباد جزء کلانشهر اصفهان خواهد شد پس حاشیه نشین شدن این شهردر آینده به کلانشهر اصفهان آسیب می زند.

یکی از کشاورزان شهر دستگرد گفت:کشاورزان برخوار هیچ مخالفتی با اجرای طرح ملی ندارند اما مسیری که برای اجرای این طرح درنظر گرفته شده مناسب نیست .

ادامه داد:عبور این قطار از روی زمین یا زیر زمین جعفرافیای این منطقه را تحت تاثیر قرار می دهد مردم دستگرد می خواهند جغرافیای شهرستان  حفظ شود.

عبور قطار سریع السیر از مسیز فعلی تیشه به ریشه شهرستان برخوار می زند،آلودگی صوتی قطار ارامش و آسایش را از مردم این شهرستان می گیرد.

صدها هزار هکتار اززمین های مرغوب کشاورزی و باغات این منطقه در شهرهای دولت آباد ،دستگرد و سین  نابود خواهد شد .
حاشیه نشین شدن این شهرستان نیز از لحاظ اجتماعی فاقتصادی ،فرهنگی آسیب زا است و تبعات آن غیرقابل جبران است.آسیب های ناشی از آن نیز تنها برای برخوار نیست ، بلکه برای کلانشهر اصفهان را نابود می کند بنابراین مسئولان باید با دید جامع تر و فراتر از شهر اصفهان به این طرح بنگرند تا شاهد رشد و توسعه کلانشهر اصفهان باشیم.

انتهای پیام/مهناز طغیانی