صدای برخوار با شیوع ویروس کرونا در کشور بسیاری از مشاغل از جمله رانندگان تاکسی با مشکلات معیشتی دست و پنچه نرم می کنند و این میهمان ناخوانده مشکلاتشان را دو چندان کرده است.

صدای برخوار با شیوع ویروس کرونا در کشور بسیاری از مشاغل از جمله رانندگان تاکسی با مشکلات معیشتی دست و پنچه نرم می کنند و این میهمان ناخوانده مشکلاتشان را دو چندان کرده است.

رانندگان تاکسی از جمله افرادی هستند که در طول شبانه روز با افراد زیادی در ارتباط هستند؛ بنابراین رعایت پروتکل های بهداشتی برای حفظ سلامت رانندگان و مسافران حائز اهمیت است.

رعایت پروتکل های بهداشتی و هزینه های ناشی از آن و عدم حمایت از رانندگان از یک سو و از سوی دیگر کم شدن مسافران باعث شده رانندگان برای تامین معیشت خود با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم کنند.

یکی از رانندگان تاکسی در این باره گفت: « از زمان کرونا تا الان حمایتی شامل حال ما نشده و به مشکلات قبلی ما هم اضافه تر شده.»

مشکلات معیشتی گریبان گیر رانندگان تاکسی

ابراهیم اسماعیلی ادامه داد: مشکلات معیشتی با کرونا دست به دست هم داده و ما را در تنگنا قرار داده است با این شرایط ما باید برای حفظ سلامت خود از ماسک و دستکش استفاده کنیم تا بتوانیم خرجی زن و بچه خود را در بیاوریم.

این راننده تاکسی گفت: ابتدا شیوع ویروس کرونا تعدادی ماسک و دستکش از طرف سازمان به ما داده شد ؛ اما هم اکنون ما برای تهیه ماسک ،دستکش مشکل داریم. رعایت پروتکل های بهداشتی هزینه دارد و ما باید از جیب خود هزینه کنیم؛ در حالی که درآمد ما نسبت به سال گذشته زیاد نشده و تعداد مسافر هم کم شده است.

وی ادامه داد: سازمان به وسیله یک کاور پلاستیکی جایگاه راننده را از مسافر جدا کرده است که متاسفانه این کاور ها بی کیفیت بود و قسمتی از کاور بنده پاره شده است. قرار براین بود که به منظور فاصله گذاری اجتماع یک مسافر جلو و دو نفر عقب سوار کنیم، اگر رانندگان به این صورت عمل کنند متضرر می شوند ؛ نرخ کرایه ها ۲۰ درصد زیاد شده اما اگر ما سال گذشته از هر مسافر دو هزار تومان دریافت می کردیم هزینه دریافتی از چهار مسافر ۸ هزار تومان می شد ولی اگر امسال دو هزار ۵۰۰ تومان از سه مسافر دریافت کنیم ۷ هزار و ۵۰۰ تومان می شود.

وی گفت: مردم خودشان می توانند هزینه یک مسافری که کمتر سوار می کنیم بپردازند و باید در این زمینه رسانه ها اطلاع رسانی کنند که پرداخت کرایه بیشتر برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی و حفظ سلامت خودشان است.

این راننده تاکسی در خصوص پرداخت تسهیلات به رانندگان نیز گفت: از طریق ثبت نام در سامانه دو میلیون وام به رانندگان پرداخت می شد که قرار بود به نوبت با ما تماس بگیرند که تا الان با من تماس نگرفتند و با  برخی از همکاران ما نیز که برای اعطای تسهیلات تماس گرفته شده بود از شرایط وام یعنی ضامن و برداشت سود در ابتدا ناراضی بودند.

اسماعیلی ادامه داد: سبد کالای حمایتی نیز تنها به عده کمی پرداخت شد،از بین ۲۲ راننده ای که در این خط کار می کنند به ۷ نفر سبد کالای حمایتی شامل برنج ،روغن و ماکارانی داده شد و پیگیری سایرین برای دریافت سبد حمایتی نتیجه بخش نبود .

نابرابری هزینه کارت شهری رانندگان تاکسی

وی از نابرابری هزینه کارت شهری هم گفت: ماه گذشته برای دریافت کارت شهری ۶۴ هزار تومان پرداخت کردم در حالی که این ماه رانندگانی که برای دریافت کارت شهری مراجعه کردند ۳۰ هزار تومان پرداخت کرده اند.

سازمان علت این نابرابری را شیوع کرونا در زمان حال اعلام کرد؛ در حالی که کرونا بیش از ۷ ماه شیوع یافته و معیشت ما را تحت تاثیر قرار داده است.

رانندگان تاکسی در حال حاظر بیش از هر زمان دیگر نیازمند حمایت سازمان تاکسیرانی هستند و انتظار دارند در زمینه تهیه اقلام بهداشتی، اعطای تسهیلات و معیشت مورد حمایت سازمان قرار بگیرند.

توزیع ۵ هزار دستکش و ۱۷ هزار ماسک بین رانندگان اصفهان

مدیرسازمان مدیریت و نظارت برتاکسیرانی اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا گفت:۵۰ هزار دستکش ،۱۷ هزار ماسک یک بار مصرف وقابل شستشو و ماده ضد عفونی کننده طی مراحل مختلف بین تمام رانندگان تاکسی شهر اصفهان توزیع شده است .
هادی منوچهری تصریح کرد:۵۰۰بسته ماده پودرهیپو کلرید که قابلیت تولید ۵۰ هزار لیتر ضد عفونی کنندگی را دارد در بین رانندگان توزیع همچنین ۷۰ دستگاه محلول پاشی ضد عفونی کننده در بین روسای خطوط تاکسی و بازرسان سازمان توزیع شد.

مدیرسازمان مدیریت و نظارت برتاکسیرانی اصفهان ادامه داد:با توجه به اینکه رانندگان در زمان کرونا از اقشار آسیب پذیر جامعه هستند و در معرض ابتلا به بیماری کرونا قرار دارند در این راستا با همکاری بانک سینا جهت برخورداری از وام به مبلغ ۲۰ میلیون ریال در این بحران در نظر گرفتیم همچنین مبلغ ۶۰ میلیون ریال به رانندگانی که از طریق سامانه کارا ثبت نام کرده باشند وام پرداخت می شود.
گزارش از مهناز طغیانی