در جریان نشست صمیمی کارگروه فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالمومن با مسئولین ، متولیان و فعالان فرهنگی بخش حبیب آباد ، آقای دکتر سید روح اله مومنی (از اعضای هیئت امناء و مسئول امور فرهنگی آستان) به تعدادی از سوالات پایگاه خبری صدای برخوار پاسخ دادند که جهت اطلاع عموم مردم فهیم حبیب آباد منتشر می گردد.

به گزارش صدای برخوار ؛ در جریان نشست صمیمی کارگروه فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالمومن با مسئولین ، متولیان و فعالان فرهنگی بخش حبیب آباد ، آقای دکتر سید روح اله مومنی (از اعضای هیئت امناء و مسئول امور فرهنگی آستان) به تعدادی از سوالات پایگاه خبری  صدای برخوار پاسخ دادند که جهت اطلاع عموم مردم فهیم حبیب آباد منتشر می گردد.

* آقای مومنی ، آیا امور مربوط به امامزاده زیر نظر امام جمعه محترم حبیب آباد است یا اداره اوقاف شهرستان و متولی و ناظر بر امور امامزاده چه نهادی است ؟

– سؤال بجایی مطرح نمودید و شاید این سوال بسیاری دیگر از عزیزان هم باشد. در این رابطه باید عرض کنم ، کلیه امامزادگان و بقاع متبرکه که در سازمان اوقاف و امور خیریه به ثبت رسیده و دارای پرونده می باشند از هر حیث تحت نظارت برنامه های مصوب آن سازمان انجام وظیفه می کنند و امامزاده عبدالمومن حبیب آباد نیز از این امر مستثنی نیست و در زمینه امور مالی و عمرانی ، دفن اموات ، فرهنگی و … هیئت امناء امامزاده ، موظف به تبعیت از دستور العمل ها و بخشنامه های ابلاغی از سوی آن سازمان به عنوان متولی این مکان مذهبی می باشند و از آنجا که امام جمعه محترم طبق فرمایشات مقام معظم رهبری فرمانده قرارگاه فرهنگی شهر هستند سعی هیئت امناء بر این بوده در امور فرهنگی آستان همسو و همگام با سیاست های کلی مد نظر امام جمعه محترم فعالیت کنیم هر چند تا اعمال و اجرای کامل رهنمودهای ایشان فاصله داریم لکن از إرشادات و راهنمایی های امام جمعه محترم در جلسات مختلف برای پیشبرد اهداف فرهنگی امامزاده بهره مند شده ایم.

* در خصوص نحوه دریافت حق الدفن اموات و هزینه کردن آن (با توجه به صحبت ها و بعضا شایعاتی که مطرح می شود) و ارائه گزارشی در این زمینه توضیحاتی بفرمایید.

– در پاسخ به این سوال (البته در حوزه وظایف بنده در هیئت امناء نیست) لکن به جهت تنویر افکار و اذهان عمومی بطور اختصار عرض می کنم که تعیین مبلغ و میزان حق اولویت دفن اموات در آستان مقدس امامزاده عبدالمومن و سایر امامزاده های استان توسط کمیسیون مربوطه در اداره کل اوقاف استان بر اساس مقررات و دستورالعمل های آن اداره تعیین و طی بخشنامه ای در ابتدای هر سال به هیئت امناء امامزاده جهت اجرا ابلاغ می گردد و هیئت امناء آستان دخالتی در تصویب آن ندارد.
در مورد نحوه هزینه کردن مبالغ دریافتی نیز باید به اطلاع برسانم ، مبالغ دریافتی که بصورت چک در وجه اداره اوقاف می باشد تحویل آن اداره محترم شده و پس از وصول ، بخشی از آن به حساب آستان نزد اداره اوقاف واریز می شود و در سر فصلهای معینی که طبق قانون مشخص شده هزینه می گردد. البته گزارش مفصل فعالیت های هیئت امناء جدید (طی دو سال اخیر) برای اطلاع عموم مردم منتشر و در اختیار همگان قرار خواهد گرفت.

* آقای دکتر ، عملیات عمرانی و مرمت آثار تاریخی حرم مطهر از چه تاریخی شروع می شود ؟

– هیئت امناء آستان طی دو سال گذشته به موازات فعالیت های فرهنگی ، امور عمرانی را نیز به جد مد نظر قرار داشته و هدف انجام کارهای زیر بنایی و اساسی بوده و نه بصورت مقطعی ؛ که بحمدالله با پیگیری های مستمر هیئت امناء و مساعدت اداره کل اوقاف ، طرح تفصیلی و نقشه جامع آستان تهیه و در همین روزهای اخیر مصوب گردید و ان شاء الله بزودی عملیات عمرانی و توسعه آستان با مشارکت خیرین و مردم مومن حبیب آباد آغاز خواهد شد.
در خصوص مرمت آثار تاریخی و میراث فرهنگی موجود در حرم مطهر نیز طی این دو سال ، مذاکرات با مسئولین ذیربط و مکاتبات متعدد صورت گرفته و در سفر اخیر استاندار محترم اصفهان به حبیب آباد و بازدید از این مجموعه مذهبی – تاریخی و سفارشات امام جمعه محترم حبیب آباد ، فوریت حفظ و مرمت این بنا در دستور کار قرار گرفت و اخیرا نیز با سفر رییس محترم سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور به شهرستان برخوار و مذاکره و مکاتبه با ایشان ، مجددا این مساله مطرح شد که امید است با تخصیص اعتبار لازم شاهد مرمت و حفظ این بنای تاریخی و میراث غنی فرهنگی شهر و بخش حبیب آباد باشیم.

* سوالات دیگری هم از حضور شما داشتیم که به فرصت دیگری موکول می کنیم. از پاسخگویی شما بی نهایت سپاسگزاریم و توفیقات بیشتر شما و سایر عزیزان هیئت امنا امامزاده عبدالمومن را در خدمت رسانی و انجام وظیفه از خداوند متعال خواستاریم.

– بنده هم از شما تشکر می کنم و پاسخگوی سوالات شما طی دوران مسئولیتم خواهم بود.

/انتهای پیام/