یکی از ارگان هایی که نقش بسزایی در گسترش فرهنگ و نشاط اجتماعی شهروندان دارد، شهرداری ها هستند، مراکز خدماتی و رفاهی تفریحی شهرداری ها با اعتباراتی که از خود مردم دریافت می کنند برای نشاط و شادی آن ها برنامه ریزی می کنند

به گزارش صدای برخوار به نقل از چشم برخوار ؛  سردبیر/ چندی است تورم، گرانی و مشکلات اقتصادی و اجتماعی راه نفس و گلوی مردم را گرفته و فضای شادی و سرور مردم را تنگ و تاریک کرده است.

مردم امروز ما در بین همه این وقایع، گرانی سکه، طلا، دلار و ارز، نابسامانی وضعیت اقتصادی و تورم و رکود به دنبال ذره ای خوشی و شادی می گردند تا شاید بخشی از مشکلات روز را فراموش کنند.

استقبال گسترده مردم شهرستان برخوار از فضای سبز و پارک های شهرستان شاهد بر همین مدعاست، به گونه ای که فقیر و غنی، بیکار و شاغل، زن و مرد، پیر و جوان با حضور در فضای پارک های شهرستان از گرمای تابستان و چهاردیواری منزل فرار می کنند و خود را به دامان طبیعت می رسانند.

وجود اقشار مختلف در فضای پارک می تواند آسیب های اجتماعی و فرهنگی مانند مصرف دخانیات و قلیان، سرقت و دزدی، وجود ازاذل و اوباش، نزاع و درگیری و… به همراه داشته باشد که باید برای کنترل آن تدابیری اندیشید.

حضور مستمر نیروی نظامی و انتظامی نقش بسزایی در کاهش این آسیب های اجتماعی دارد اما شاید کافی نباشد.

اما موضوع ایجاد و گسترش نشاط اجتماعی یکی از موضوعات مهم و لازم در چند دهه اخیر است که شاید امروز باید از آن به عنوان بحران کمبود نشاط اجتماعی در درون خانواده ها و مردم نام ببریم.

یکی از ارگان هایی که نقش بسزایی در گسترش فرهنگ و نشاط اجتماعی شهروندان دارد، شهرداری ها هستند، مراکز خدماتی و رفاهی تفریحی شهرداری ها با اعتباراتی که از خود مردم دریافت می کنند برای نشاط و شادی آن ها برنامه ریزی می کنند و به همین دلیل مردم انتظارات بجایی از شهرداری ها، بخشداری ها و دهیاری ها دارند.

شهرداری ها به طرق مختلف می توانند در گسترش نشاط اجتماعی نقش داشته باشند مانند زیباسازی خیابان ها، دیوارها، نصب بنرهای آموزشی و فرهنگی، حفظ و گسترش فضای سبز شهر، دیوارنویسی و نقاشی دیوارها، خیابان کشی و آسفالت، موزائیک و سنگ فرش کردن معابر و…

اما یکی از مهم ترین وظایف شهرداری ها، فرهنگ سازی و تقویت فرهنگ شهروندی است و ضرورت تدوین پیوست فرهنگی ویژه اماکن گردشگری و تفریحی از وظایف خطیر شهرداری ها است.

اجرای جنگ های شادی، برگزاری همایش ها و مناسبت های ملی مذهبی، نمایش ورزش های باستانی و رزمی، برگزاری مسابقات ورزشی و محلی، پخش فیلم، اجرای تئاترهای خیابانی، رادیوپارک، مسابقات محلی مانند طناب کشی و دارت، برپایی غرفه ها و نمایشگاه با موضوع مذهبی، اجتماعی و اعتقادی، برگزاری نماز جماعت، برنامه های ویژه کودکان و… از جمله برنامه هایی بوده که به صورت مستقیم و غیرمستقیم با حمایت معنوی و مادی شهرداری ها اجرا شده و حضور و استقبال گسترده مردم از این برنامه ها، نشان از نیاز آن ها به این گونه برنامه ها است.

شهرداری ها برای در دست گرفتن فضای گردشگری و انجام برنامه های فرهنگی،اعتبارات خوبی دارند اما نیرو و فرصت کافی برای برنامه ریزی ندارند و به همین دلیل مجبور می شوند این امور را به گروه های هنری بیرون از شهرستان واگذار و مبالغ زیادی را نیز هزینه کنند.

شهرستان برخوار از جمله شهرستان های پرظرفیت و پراستعداد است و در صورت دادن فرصت به جوانان هنرمند و خلاق شهرستان می توان بسیاری از فعالیت های فرهنگی و هنری همچون اجرای نمایش و تئاتر، گروه سرود و تواشیح، تلاوت قرآن و مداحی، خوانندگی و نوازندگی، شعبده بازی و تقلید صدا و… را به آن ها واگذار کرد.

مزیت دیگر واگذاری برنامه های فرهنگی به جوانان برخواری اگرچه صَرف هزینه های اندک و اشتغال و درآمدزایی برای جوانان این شهرستان ایجاد می کند، اما رصد، نظارت و مدیریت برنامه ها را نیز برای متولیان فرهنگ تسهیل و تسریع می کند.

جبهه انقلابی مذهبی شهرستان هیچ گاه مخالف شادی و نشاط اجتماعی مردم و شهروندان نبوده است و مسئولان شهرستان نیز به این امر اذعان دارند اما وظیفه ذاتی خود می دانند ضمن قدردانی از متولیان فرهنگ این شهرستان، در صورت لزوم مواردی را که فرهنگ اصیل این شهرستان را خدشه دار می کند را گوشزد کنند و این به معنای مخالفت با اجرای برنامه های شاد نیست.

هم اکنون نیز شهروندان و جبهه مذهبی و انقلابی شهرستان از متولیان فرهنگ و نشاط مردم همچون شهرداری ها و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و… می خواهند در خصوص اجرای برنامه های شاد و مفرح در پارک های شهرستان اقدامات لازم را در فرصت باقیمانده تا ایام محرم انجام دهند.

انتهای پیام /